Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

jen pro vnitřní potřebu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "jen pro vnitřní potřebu"— Transkript prezentace:

1 jen pro vnitřní potřebu
© 2007 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR

2 v zákonném rámci, který vymezuje MŠMT ČR.
Po více než deseti letech existence carvingu jsme se nedokázali shodnout v názoru na tuto techniku a neuměli jsme ani prvky této moderní techniky pojmenovat, definovat a správně logicky zařadit v zákonném rámci, který vymezuje MŠMT ČR. V metodickém dopisu si klademe nemalý cíl – napravit tento současný neutěšený stav v naší činnosti a všem lyžařským pedagogům i nadšencům pro příští sezóny nabídnout metodický materiál, který ujasní co jak učit, jakou používat terminologii, a to v souladu s pokynem MŠMT ČR který v lyžařském svazu respektujeme i přes některé dílčí připomínky (následně uvedené v textu). Na www nyní předkládáme celé znění tohoto dopisu.

3 * pojem základní oblouk * absence přívratných oblouků
MŠMT ČR (odbor sportu a tělovýchovy) 2004: „Zásady činnosti akreditovaných zařízení v oblasti lyžování“. Obecně platná výuka podle České školy lyžování: Problémy modelu: * pojem základní oblouk * absence přívratných oblouků * nezvládnutelný rozsah * mnoho „cest“ výuky

4 „Dá se tedy říci, že vedle tradičních technik...se objevily
Toto schéma má terminologické, obsahové i praktické nedostatky, na druhou stranu však odráží současnou realitu a prezentuje prakticky vše, co je možné v oblasti techniky lyžování, nejen na českých svazích, vidět. Sjezdové lyžování udělalo velmi výrazný posun, změnila se konstrukce lyží, což následně ovlivnilo techniku jízdy většiny lyžařské populace. A tak dnes vedle sebe existují na straně jedné čistě řezané oblouky, které ve svých extrémních podobách tvoří adrenalinovou "bombu", na straně druhé klasické snožné oblouky, které si zachovávají trvalou popularitu... A dále je to řada různých oblouků ”pro běžný život”, které se nacházejí někde mezi těmito dvěma krajními polohami. Sem patří kročné oblouky, které se vyznačují rovněž snahou o eliminaci smyku, nicméně určitý podíl smyku je tolerován, nebo paralelní oblouky prezentované APULem, kde je částečný smyk naopak cíleně používán a oblouky, ve kterých se řezané a smykové provedení užívá v některých jejich fázích (smykové zahájení-řezané ukončení apod.) „Dá se tedy říci, že vedle tradičních technik...se objevily techniky nové, eventuálně došlo k jejich modifikacím a prolínání a tedy k výraznému rozšíření možností, jak lyžovat – stručně řečeno.“

5 Členění lyžařské techniky (kriteria)
1. Úroveň provádění techniky

6 2.2 Oblouky smýkané – oblouky, ve kterých se v určité
2. Způsob vedení lyží v oblouku 2.1 Oblouky řezané – oblouky, ve kterých lyže vedeme po hranách s cílem maximální eliminace jejich smýkání. 2.2 Oblouky smýkané – oblouky, ve kterých se v určité fázi lyže smýkají s cílem usnadnit zahájení oblouku nebo regulovat rychlost jízdy. Jsou to: - přívratné oblouky – oblouky zahajované z jednostranného nebo oboustranného přívratu. - snožné oblouky – oblouky prováděné ve všech fázích v paralelním postavení lyží. Viz struktura výuky

7 Převzato a upraveno z MEMENTO (2005)
Oblouky řezané a smýkané Převzato a upraveno z MEMENTO (2005)

8 Struktura výuky sjíždění a zatáčení na lyžích

9 Struktura výuky běhu na lyžích

10 Specializovaná průprava - oblouky

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29 GNAD, T. et al. Kapitoly z lyžování. Praha: UK Karolinum, 2000.
KÁČER, F.a MATĚJŮ, J. Metodika výuky lyžování. APUL, 2002. KOMEŠTÍK, B., PŮŽA, B. a MOJŽÍŠ, J. Texty a obrázky lyžování. Hradec Králové: Gaudeamus , 2005. MARŠÍK, J. Carving. Praha: Grada, 2003. PŘÍBRAMSKÝ, M. Lyžování. Praha: Grada, 1999. PŘÍBRAMSKÝ, M. et al. Česká škola lyžování. Carving. Praha: UK FTVS, 2002. SOUKUP, J. Lyžování podle alpských lyžařských škol. Praha: Olympia, 1991. STROBL, K.a BEDŘICH, L. Učíme lyžovat. Olomouc: UP, 1999. STROBL, K.a ŠTANCL, P. Lyžování s úsměvem. ČSLŠ, 2002. ŠTUMBAUER, J. a VOBR, R. Moderní lyžování. Č.Budějovice: Kopp, 2005. TREML, J. Lyžování dětí. Praha: Grada, 2004.

30 AV zdroje: APUL. Metodika výuky lyžování. CD-ROM, 2005. DYGRÝN, J. a DRAHOŇOVSKÝ, R. et al. Carvingová průprava. CD-ROM, Liberec: TU, 2005. BOGDÁLEK, J., DUB, P. et al. Lyžování v obrazech. CD-ROM. Brno: VUT - CESA, 2005. LUKÁŠEK, M. a KOVÁŘŮ, Z. Carving. Návod k použití carvingových lyží. CD-ROM, 2004. LUKÁŠEK, M. a KOVÁŘŮ, Z. Carving Radical -rychle a jednoduše. CD-ROM. Ski-carving.com, 2007. MUSIL, D., NĚMEČEK, L. a REICHERT. J. Škola carvingu. CD-ROM, Opava: Slezská univerzita, 2003. PŘÍBRAMSKÝ, M. et al. Česká škola lyžování. CD-ROM. Praha: FTVS UK, 2002.

31 K o n e c


Stáhnout ppt "jen pro vnitřní potřebu"

Podobné prezentace


Reklamy Google