Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Dihybridní křížení, řešení příkladů.(VY_32_INOVACE_ ) Autor RNDr. Helena Trkalová Tematická oblast Genetika Ročník Čtvrtý Datum tvorby Červenec 2013 Anotace Prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve vyšších ročnících gymnázia. Řeší konkrétní příklady pomocí Mendelových zákonů. Metodický pokyn Příklady jsou buď úplně řešené, s tím, že žáci mohou odvozovat řešení postupně, u některých příkladů je způsob řešení pouze naznačen. Žáci by měli tyto příklady řešit samostatně. Časová dotace 25 – 30 minut.

2 Dihybridní křížení, řešení příkladů
Dihybrid, princip nezávislé kombinovatelnosti alel, štěpné poměry pro potomstvo dihybridů s úplnou a neúplnou dominancí

3 Dihybridní křížení Sledujeme dědičnost dvou párových znaků
Jestliže je jeden i druhý pár alel řídících jednu i druhou dvojici znaků uložen ve dvou různých párech chromozomů, bude heterozygotní dihybrid, vzniklý křížením homozygotních rodičů, tvořit čtyři typy genotypově různých gamet

4 Obecné schéma vzniku dihybrida a potomstva dihybrida
Rodičovské generace (P) AABB, aabb První filiální generace (F1) AaBb Gamety, které produkuje dihybrid AB, Ab, aB, ab ! Alely A/a jsou neseny jiným párem chromozomů než B/b (jinak jsou geny ve vazbě a to je pak úplně jiný případ) Zopakuj si, jak probíhá meióza, při které vznikají pohlavní buňky Uvědom si, že při meióze dochází k nezávislému rozchodu chromozomů (kdy se rozcházejí chromozomy?) Nakresli si příslušné obrázky Proč nemohou vznikat gamety se sestavou Aa, Bb? Liší se potomstvo rodičů se sestavami alel AABB x aabb od potomstva rodičů AAbb x aaBB ?

5 Příklad 1 Červená barva plodů u rajčat je dominantní nad žlutou, zakrslost je recesivní vůči normálnímu vzrůstu rostlin. Dva alelické páry se nacházejí v různých párech homologických chromozomů. Jaký fenotyp budou vykazovat hybridní rajčata, vzniklá křížením červenoplodých rostlin normálního vzrůstu se žlutoplodými zakrslými rostlinami? Jaký výsledek dá křížení těchto hybridů mezi sebou Předpokládejme, že obě výchozí formy jsou homozygotní

6 Řešení příkladu 1: Genotypy rodičů:
Červenoplodá normálně vysoká rajčata RRDD Žlutoplodá zakrslá rajčata rrdd Genotyp hybrida RrDd, rajčata budou červená a normálně vysoká Genotypy gamet hybrida RD, Rd, rD, rd Kolik polí bude mít Mendelův čtverec pro potomstvo dihybrida? Uvědom si, jak sestavujeme Mendelův čtverec

7 Řešení příkladu 1: gamety RD Rd rD rd RRDD RRDd RrDD RrDd RRdd Rrdd
Fenotypický štěpný poměr je 9 : 3 : 3 : 1,teoreticky 9/16 rajčat bude červenoplodých normálně vysokých, 3/16 červených zakrslých, 3/16 žlutoplodých normálně vysokých a 1/16 žlutá zakrslá rajčata

8 Příklad 2 U ředkviček je kulovitý tvar (G) neúplně dominantní nad mrkvovitým (g), u hybrida se vytváří tvar řepovitý (Gg). Karmínová barva (R) je dominantní nad bílou (r). Jak bude vypadat fenotyp F1, jestliže zkřížíme homozygotní červenou ředkvičku s kulovitou hlízou s homozygotní bílou ředkvičkou s mrkvovitým tvarem? Jaké fenotypy a v jakém zastoupení se vyštěpí po křížení RrGg x RrGg? Jaký bude podíl jedinců F2, kteří se podobají vnějším vzhledem křížencům F1?

9 Řešení příkladu 2: Uvědom si, jak jsou oba znaky založené – barva - úplná dominance, tvar kořene – neúplná dominance RRGG x rrgg RrGg červená ředkvička s řepovitým kořenem RrGg x RrGg Gamety RG, Rg, rG, rg

10 Řešení příkladu 2: gamety RG Rg rG rg RRGG RRGg RrGG RrGg RRgg Rrgg
Fenotypický štěpný poměr je 3RGG : 6RGg : 3Rgg : 1rrGG : 2rrGg : 1rrgg, Největší podíl tvoří červené ředkvičky s řepovitým kořenem

11 Příklad 3 U morčat je hrubá srst (R) dominantní nad hladkou srstí (r) a černá barva srsti (B) dominantní nad bílou (b). a) Zkřížíme-li hrubosrsté černé morče homozygota s hladkosrstým bílým, jaký bude fenotyp jedinců F1 a F2, jaký bude fenotyp potomstva, které vznikne křížením F1 s hrubosrstým černým rodičem a potomstva, které vznikne křížením F1 s hladkosrstým bílým rodičem? b) Jaký podíl jedinců hrubosrstých černých bude v F2 předchozího příkladu homozygotní pro oba znaky? c) Při křížení hrubosrstého černého morčete s hrubosrstým bílým bylo v potomstvu 28 hrubosrstých černých, 31 hrubosrstých bílých, 11 hladkosrstých černých a 9 hladkosrstých bílých morčat. Jaké byly genotypy rodičů? d) Dvě hrubosrstá černá morčata křížena navzájem měla dva potomky, jednoho hrubosrstého bílého, druhého hladkosrstého černého. Jestliže tito rodiče budou spolu pářeni dále, jaké potomstvo od nich můžeme očekávat?

12 Návod k řešení: Vždy si zapište příslušné genotypy
Někdy se vyplatí řešit každý znak zvlášť Uvědomte si, že skutečné štěpné poměry se mohou lišit od teoretických Někdy potřebujete vytvořit Mendelův čtverec Zopakuj si, které křížení označujeme jako back – zpětné křížení

13 Použitá literatura: Nečásek,J.: Genetika, Scientia, Praha 1997
Sokolovskaja, B.Ch., Pikálek,P.: Genetika v příkladech, SPN Praha 1974


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google