Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach

2 Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, 568 02 Svitavy IČO62033026 Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.36 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Biologie bakterií a archeí Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test – Bacteria a Archea Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva biologie bakterií a archeí – kapitola BACTERIA A ARCHEA Klíčová slovaprokaryotní buňka, buněčná stěna, cyanobakterie, koky, pasterizace Ročník1. ročník čtyřletého studia, 5. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenoleden 2014 Celková velikostVelikost souboru 284 kB

3 a) Buňka bakterií a archeí je typem buňky ___________. 1) Doplň do vět chybějící výrazy: b) Archea je liší od bakterií především __________________________. c) Naše střevní bakterie Escherichia coli je z pohledu výživy ___________ bakterie. prokaryotní heterotrofní vlastnostmi nukleových kyselin

4 2) Vyber pojmy, které charakterizují prokaryotní typ buňky bakterií a archeí: buněčná stěna plazmidy chloroplasty fykocyanin a fykoerytrin jádro s obalem ribozómy mitochondrie „jádro“ bez obalu

5 3) Popiš označené části bakteriální buňky: 1) buněčná stěna 2) cytoplazmatická membrána 5) ribozómy 6) DNA - chromozóm 8) plazmid 9) cytoplazma

6 koky stafylokoky streptokoky vibria spirily 4) Přiřaď bakteriím název jejich tvaru buňky a jejich uspořádání:

7 a) Střevní bakterie tvoří pro člověka v tlustém střevě vitaminy ___, ___ a ___. 5) Doplň do vět chybějící výrazy: b) Bakterie zubního hlenu přetváří sacharidy na _______________, která se pak podílí na úbytku zubní skloviny povrchu zubu. kyselinu mléčnou KHB 12

8 c) V natronových jezerech Velké příkopové propadliny rovníkové Afriky žije skupina _________ zástupců Archeí. 5) Doplň do vět chybějící výrazy: d) Jako desinfekční látka proti bakterií v ústní vodě se používá _______. halofilních alkohol e) Jiný název pro sinice je ____________. cyanobakterie

9 a) Pasterizace je chemická úprava, např. potravin, při které se likvidují bakterie. 6) Rozhodni, zda-li platí věty: b) Sirné bakterie patří mezi chemoautotrofní organizmy. c) Fykoerytrin je červené barvivo cyanobakterií. d) Alkalofilní Archea žijí v prostředí pH rozsahu 5-7. NE ANO NE

10 7) Vyber 1 správnou odpověď: A) „Klobásový jed“ bakterie rodu Clostridium nazýváme: a) ricinb) hirudin c) clostridin d) botulotoxin B) Bakteriální onemocnění je: a) spalničkyb) vzteklina c) borelióza d) encefalitida

11 7) Vyber 1 správnou odpověď: C) Za symbiotický pro člověka druh bakterie nepovažujeme rod: a) Escherichiab) Lactobacilus c) Listeria d) Bifidobacterium D) Bakterie tvoří své bílkoviny v buňce na: a) ribozómech b) endoplazmatickém retikulu c) Golgiho komplexud) cytopl. membráně

12 8) Mléko se zpracovává metodou UHT (Ultra High Temperature). Co to znamená? V mléku jsou vysokou teplotou po krátký čas likvidovány nežádoucí bakterie.

13 9) Jaký je význam saprofytických bakterií? V prostředí rozkládají těla odumřelých organizmů, čímž výrazně přispívají ke koloběhu látek (mineralizace) a udržování ekologické rovnováhy.

14 a) Tzv. „vodní květ“ je stav přemnožení sinic (cyanobakterií) ve vodě, díky nadbytku živin, zejména chemických prvků fosforu a ______. 10) Doplň do vět chybějící výrazy: b) Příkladem potraviny, kterou člověk vyrábí biotechnologicky pomocí bakterií, je například ____________. dusíku sýr, jogurt,…..

15 Snímek č. 5: autor: Stefi, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 StefiCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6 (spirily): autor: LadyofHats, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6 (vibria): autor: Ioan-Mihai Gale I, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Ioan-Mihai Gale ICreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6 (ostatní tvary): autor: Limojoe, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 LimojoeCreative Commonslicence 3.0 Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: 80-86960-23-4


Stáhnout ppt "Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach."

Podobné prezentace


Reklamy Google