Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Český jazyk ROČNÍK: 8. ročník TÉMA: Renesance a humanismus AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 4. 1. 2013 VY_32_INOVACE_56_KM

2 Anotace: Cílová skupina: 8. ročník Téma: Renesance a humanismus Cíl: Prezentace přibližuje žákům renesanční literaturu, autory a jejich tvorbu. Souhrnné opakování. Pomůcky: psací potřeby, pracovní listy, ukázky literární tvorby Pilotáž: Prezentace žákům představila přehled světových literárních spisovatelů období renesance. Žáci aktivně pracovali s texty a seznamovali se s renesančními autory, ocenili stručné a výstižné zápisy. Žáci byli rozděleni do skupin, každá představila třídě jednoho renesančního autora. Dante Alighieri Giovanni Boccaccio Francesco Petrarca Francois Villon Francois Rabelais Miguel de Cervantes Saavedra William Shakespeare

3 * 13. – 16. století * vznik v Itálii * obnovení, obrození * znovuzrození ideálů antiky * všestranný rozvoj člověka * humanisté * latinsky humanus = lidský

4 * italský básník * 1265 – 1321 * tvůrce italské národní literatury * epická báseň Božská komedie * líčí cestu lidské duše ke spáse * středověké pojetí * hlavní postavou vypravěč, římský básník Vergilius, dívka Beatrice * 3 části: Peklo, Očistec, Ráj úryvek z lyrické autobiografické knihy Nový život

5 * italský básník a prozaik * 1313 – 1375 * kniha sta novel Dekameron * milostné příběhy si vypráví deset mladých lidí po deset dní na venkovském sídle, kam utekli před epidemií moru * řecky: deka=deset hemera= den úryvek z novely Chorá Lisa

6 * italský básník a humanista * 1304 – 1374 * autor sonetů (znělek) * tvůrce italské národní literatury * platonická láska k Lauře * Laura inspirace, radost, štěstí i trápení v jeho tvorbě * pobýval v Praze, znal se s Karlem IV. (korespondence) * Zpěvník (vzor evropské lyriky) * Potomkům * Z Petrarkových zápisků úryvek básně Na život a smrt paní Laury

7 * francouzský básník * 1431 – 1463 * tvůrce francouzských balad * velmi bouřlivý život * velký básnický talent * poezie upřímná a kritická k nespravedlnostem * Závěť (Velký testament) * osobností Villona se inspiroval: * Vítězslav Nezval * Miroslav Horáček – projekt Kudykam, 2009 Ach, kdybych já byl studoval v svém mládí bláznivém, můj Bože, a na dobré se mravy dal, teď měl bych dům a měkké lože. Však způsobné já dítě? Cože? Já za školu jen chodil, běda. To slovo bolí jak hrot nože a skoro dál mi psát už nedá.

8 * francouzský prozaik, satirik * 1494 – 1553 * původně mnich * lékař, právník, botanik, stavitel * román Gargantua a Pantagruel největší renesanční výpravná próza satira, nadsázka hlavní postavy obři o životě, církvi kritika společnosti nespisovné výrazy ovlivnil Huga, Balzaca Nic cenného nemám, jen plno dluhů, a co zbyde, nechávám pro chudé. Běžte za psem a nepokouše vás, pijte před žízní a nedostanete ji. Život je možná fraška, ale stojí za to jej žít. Jen nuda v něm nemá místa. A hola! Vězte: na zábavu máte celý život, a celou smrt na odpočívání.

9 * španělský básník, spisovatel, voják * 1547 – 1616 * chudá rodina, 8 dětí * vězněn, zajat piráty * román Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha parodie na rytířské romány postavy: chudý rytíř Don Quijote z kraje La Mancha v Nové Kastilii, dáma Dulciena, mazaný sluha Sancho Panza, vyzáblý kůň Rocinante

10 * anglický renesanční spisovatel * 1564 – 1616 * narodil se ve Stradfordu, odchází do Londýna * básník, dramatik, herec, spolumajitel divadla Globe * tvůrce sonetu

11 Komedie Sen noci svatojánské Večer tříkrálový Zkrocení zlé ženy Komedie Sen noci svatojánské Večer tříkrálový Zkrocení zlé ženy Tragédie Romeo a Julie Hamlet Othello Král Lear Tragédie Romeo a Julie Hamlet Othello Král Lear Historická dramata Jindřich IV. Richard III. Historická dramata Jindřich IV. Richard III. Básně Sonety Básně Sonety největší spisovatel všech dob

12 žánr lyrické poezie o 14 verších uspořádaných do slok obvykle podle schématu 4 + 4 + 3 + 3 pravidelně rýmovaný (čtyřveršové sloky - dva rýmy, tříveršové sloky – nové téma a nový rým; trojverší spojuje společný rým a celou báseň myšlenkově uzavírají, sjednocují a pointují) kompozice sonetu – dvoudílná nejrůznější obměny (nová forma v Anglii) vytvořen ve středověku (italští trubadúři) obliba sonetu v renesanci napětí, protikladnost sonetový věnec Už s chmurným mírem vchází chmurný den a samo slunce těžkou hlavu skrývá. Jen zprostit toho, kdo je nevinen a trestat provinilé ještě zbývá. Však věčně bude srdce jímat znova žal Juliin a bolest Romeova.

13 Dante Alighieri Giovanni Boccaccio Francesco Petrarca Francois Villon Francois Rabelais Miguel de Cervantes Saavedra William Shakespeare ?

14 Zdroje: Vlastní tvorba Archiv autora Kovalčík, Zdeněk; Sieglová, Naděžda: Čítanka 8 Alter, Alter 2000, Praha 4. ISBN 80-7245-009-3 www.microsoft.office.cz


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google