Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Dadaismus Ročník 3. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace přibližuje žákům jeden z moderních uměleckých směrů počátku 20. století. Obvykle žáky svou podobou přitahuje, proto jsou součástí prezentace i jejich pokusy o vlastní dadaistickou tvorbu. Datum tvorby10. 9. 2013

2 DADAISMUS © Dušan Kráčmar 2013

3 DADAISMUS ÚVOD umělecký směr počátku 20. století zakládá si na své nesmyslnosti popírá jakýkoli smysl bytí, životní filosofie, tradic, umění staví na nahodilosti, bezděčnosti a vyvolaném zmatku samotné slovo dada je patrně jen nahodilým pojmenováním, třebaže se o přesné podobě jeho vzniku vedou debaty (nahodilé sáhnutí nožem do slovníku?) jednou z hříček dadaismu bylo tahání rozstříhaných textů z klobouku a jejich skládání v básně bez logického smyslu díla nemají žádný smysl, ten dává dílu až samotný konzument nehledá žádná východiska a řešení = ˃ sklouzává k nihilismu (víra „v nic“) a anarchii (absolutní svoboda bez respektu k ostatním hodnotám) tvrdí se, že byl reakcí autorů na hrůzy první světové války, je do jisté míry revoltou proti válečnému násilí na všech stranách svou povahou v sobě spojuje prvky literatury a výtvarného umění výtvarné umění pak jako jeden z hlavních tvůrčích postupů používá koláž

4 DADAISMUS ÚVOD dadaismus se pak prolíná s dalšími moderními uměleckými směry počátku 20. století, např. navazuje na futuristickou myšlenku osvobozených slov tím, že často zcela ruší větnou skladbu a význam slov z jeho myšlenek následně čerpají další umělecké směry, předdevším surrealismus pro mnoho autorů je dadaismus jen jedním obdobím jejich tvorby (např. André Breton) v české literatuře se čistý dadaismus neprojevil, nicméně dokázal ovlivnit tvorbu některých autorů v podobě hry (žonglování) se slovy - např. Werich a Voskovec, Jaroslav Hašek atd.

5 DADAISMUS VÝTVARNÉ PROJEVY dadaistické koláže rakouského výtvarníka Raoula Hausmanna a německé výtvarnice Hannah Höchové

6 DADAISMUS VYBRANÍ PŘEDSTAVITELÉ za zakladatele dadaismu je považován francouzský básník rumunského původu Tristan Tzara (1896 – 1963)  dlouho žil ve švýcarském Curychu, kde byl jednou z osobností, které založily v kabaretu Voltaire hnutí dada  toto hnutí pak propagoval na svých přednáškách po Evropě, v roce 1946 vystoupil i v Praze  dílo: Sedm manifestů dada Aproximativní člověk Dvacet pět básní Tristan Tzara na obraze maďarského malíře Lajose Tihanyiho a ve skutečnosti

7 DADAISMUS PŘEDSTAVITELÉ Tristan Tzara Manifest DADA ( výňatek ) DADA neznamená nic Shledáváme-li to malicherným a neztrácíme-li svůj čas pro slovo, které nic neznamená... Prvá myšlenka, která v těchto hlavách běhá, je řádu bakteriologického: objevit přinejmenším jeho původ etymologický, historický nebo psychologický. Z novin se dovídáme, že černoši Kru nazývají ocas posvátné krávy DADA. Kostka a matka se jmenují v jednom kraji Itálie DADA. Dřevěný koník a kojná, dvojité přitakání v ruštině a rumunštině zní DADA. Učení žurnalisté v něm spatřují umění pro kojence, jiní všední svaté ježíškynechtedětickypřijítkemně, návrat k vyprahlému a hlučnému, hlučnému a jednotvárnému primitivismu. Citlivost nestavíme na jednom slově; každá stavba usiluje o dokonalost, která nudí, o stagnující myšlenku zlaté bažiny, relativní lidský výtvor. Umělecké dílo nesmí být krásou jako takovou, neboť ta je mrtvá; ani veselé, ani smutné, ani jasné, ani temné, těšit nebo týrat lidi tím, že jim předkládá koláče svatozáří nebo pot z bujné projížďky ovzduším. Umělecké dílo není nikdy krásné na základě nadekretování, objektivně, pro všechny. Kritika je tedy zbytečná, má jen subjektivní platnost a ani sebemenší charakter objektivity. Lze věřit, že se nalezla společná psychická základna celého lidstva? Ježíšův pokus a bible přikrývají svými širokými a laskavými křídly: hovno, zvířata, dny. Jak lze uspořádat chaos, který tvoří tuto nekonečnou beztvarou variaci: člověka? (... ) Tak se zrodilo DADA z potřeby nezávilosti, z nědůvěřivosti vůči společenství. Ti, kdo k nám patří, střeží svou svobodu. Neuznáváme žádnou teorii. Máme po krk kubistických a futuristických akademií: laboratoří formálních názorů. Dělá se umění, aby se vydělávaly peníze a aby se podkuřovalo roztomilým měšťákům? Rýmy zvoní asonancí peněz a převrácená křivka klouže po profilu vystrčeného břicha. Všechny umělecké skupiny dospěly k této bance, jedouce na rozdílných kometách. (překlad Z. Lorenc)

8 DADAISMUS VYBRANÍ PŘEDSTAVITELÉ německým představitelem dadaismu byl Kurt Schwitters (1887 – 1948), básník, malíř a grafik dílo Ursonate (Prasonáta) – dadaistická skladba, u nás s její originální recitací vystupují Jaromír Typlt a Pavel Novotný Fümms bö wö tää zää Uu, pögiff, kwii Ee. 1 Oooooooooooooooooooooo oo, 6 dll rrrrr beeeee bö dll rrrrr beeeee bö fümms bö, (A) rrrrr beeeee bö fümms bö wö, beeeee bö fümms bö wö tää, bö fümms bö wö tää zää, fümms bö wö tää zää Uu: ……. (ukázka)

9 DADAISMUS STUDENTSKÁ TVORBA Manifest o lásce sladké a hořké Návod jak vytvořit dadaistickou báseň. Vezměte noviny. Vezměte nůžky. Najděte v novinách článek, aby měl délku, jakou počítáte dát své básni. Článek vystřihněte. Potom pečlivě rozstříhejte všechna slova, která tvoří tento článek, a vložte je do pytlíku. Skládejte pak jeden ústřižek za druhým přesně v pořádku, v jakém vyšly z pytlíku. Svědomitě opište. Báseň se vám bude podobat. A vězte, že jste spisovatel neskonale originální a okouzlující citlivosti, byť doposud nepochopen lidem. Tristan Tzara

10 DADAISMUS STUDENTSKÁ TVORBA ukázky z prací vašich o rok starších spolužáků na „dadastole“ vašeho učitele a jeho omylem vyfotografované nohy na „dadapodlaze“ ukázky z prací vašich o rok starších spolužáků na „dadastole“ vašeho učitele a jeho omylem vyfotografované nohy na „dadapodlaze“

11 DADAISMUS ZDROJE Literatura pro 3. ročník středních škol – Učebnice. 1. Vyd. Brno, Didaktis 2009. 151 s. ISBN 978-80-7358-135-0 NEZVAL, Vítězslav. Moderní básnické směry. Praha: československý spisovatel, 1969, ISBN NEUVEDENO. AUTOR NEUVEDEN. Dadaismus [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Dadaismus HAUSMANN, Raoul. Wikimedia Commons [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:MechanicalHead- Hausmann.jpg HAUSMANN, Raoul. Wikimedia Commons [online]. [cit. 10.3.2014]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:ABCD-Hausmann.jpg HÖCH, Hannah. Wikimedia Commons [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hoch- Cut_With_the_Kitchen_Knife.jpg TIHANYI, Lajos. Wikimedia Commons [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: hhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tzara_by_Tihanyi.jpg AUTOR NEUVEDEN. dadart.com [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://www.dadart.com/dadaisme/dada/037-Tzara.htmlhttp://www.dadart.com/dadaisme/dada/037-Tzara.html JONAS, Genja. Wikimedia Commons [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cover_of_Merz_No._20.pdf SCHWITTERS, Kurt. Ursonate [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: http://www.merzmail.net/ursonatepdf.pdf TZARA, Tristan. Manifest o lásce sladké a hořké [online]. [cit. 10.9.2013]. Dostupný na WWW: : http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/tristan- tzara/manifest-o-lasce-sladke-a-horke.html#ixzz2vg8oZtoW

12 DADAISMUS DĚKUJI ZA POZORNOST.


Stáhnout ppt "Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a."

Podobné prezentace


Reklamy Google