Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohuslav Fišer
1
Komunikační kompetence 1. seminář
2
Komunikační dovednosti 1)Výrazně ovlivní kvalitu soukromého i profesního života 2)Spoluvytváří roli člena/vůdce v malých sociálních skupinách 3)Umožňují zaujmout a získat posluchače při veřejném projevu, dokáží ovlivnit nebo změnit jejich postoje a chování
3
Komunikativnost 1)Umění sdělit – naslouchat – mlčet 2)Umění přesvědčit a získat 3)Umění překonat nesouhlas a odpor 4)Umění argumentovat 5)Umění vést rozhovor a vyjednávat
4
Komunikace = spojení! 1)Průběžné sledování dopadu našich slov na posluchače - projevy zájmu a nezájmu - úroveň pozornosti - vysílané signály zpětné vazby - obsah a formu sdělení nutně přizpůsobuji druhé straně Pokud chci komunikovat, neexistuje větší utrpení než pocit, že mě druhý neposlouchá. Nezajímá ho, mé sdělení, nevěnuje mu pozornost.
5
Umění mlčet Otevřenost a upřímnost jsou cenné a žádané vlastnosti; neomalenost a netaktnost však ne! Určité sdělení potřebuje vhodný čas a adekvátní publikum, některé by nemělo zaznít nikdy Zachovat mlčení vyžaduje sebeovládání Šíření špatných zpráv za každou cenu??? Vyjadřování vlastních hodnotících soudů ke všemu
6
Komuniké čili sdělení Cíl komunikace: a) informovat b) přesvědčit, získat, nadchnout Nutnost jasně vyložit myšlenku a objasnit záměr Způsob sdělení musí respektovat adresáta Lidé často slyší to, co si slyšet přejí Šum, který nutně doprovází každé sdělení, narůstá úměrně s množstvím balastu, které se nabaluje na významové jádro Negativní úloha „mezičlánků“
7
Pravidlo disproporcionality Paretovo pravidlo 20 : 80 Velká část toho, co je sdělováno, není podstatné a má charakter „vaty“ Kate s Williamem po skandálu s odhalenými fotkami vítaly nahé ženy
8
RESPEKT: Lessy dojel na Právo. Výpověď novináře způsobila konec šéfa policie Tak bleskový a tvrdý pád tu ještě žádný policejní prezident nezažil. Během hodiny přišel Petr Lessy doslova o vše: po obvinění Generální inspekce bezpečnostních sborů, že se pokusil zdiskreditovat jiného vysoce postaveného policistu, ho ministr vnitra Kubice okamžitě odvolal z funkce a vyhozením od policie ho navíc zbavil i možnosti pobírat doživotně vysokou výsluhovou rentu. Vzhledem k tomu, že inspekce ve stejném případu Lessyho možnou manipulaci už jednou prověřovala a odložila, protože Lessymu neprokázala žádné provinění, vzbuzuje její současný postup řadu otazníků. Především proto, že opětovné oživení případu přišlo jen krátce poté, co se Lessy postavil tvrdému ataku vládních politiků na nezávislé vyšetřování kauz spojených s jejich představiteli. Opozice proto Lessyho pád už označila za „puč“ s cílem zbavit se nepohodlného šéfa policie. Otázkou je, zda je takové konspirativní spiknutí moci ve zdejších podmínkách možné. A jestli ano, jak by probíhalo.
9
Nová fakta Ten výrok způsobil loni na podzim velké haló. Nestává se totiž často, aby nejvyšší představitel policie veřejně v novinách řekl, že jiný špičkový důstojník opakovaně láme zákon. A právě to Lessy prohlásil o náměstkovi krajské policie ve Zlíně Jaroslavu Vaňkovi. Své obvinění přitom v deníku Právo opřel o důkaz, že v době, kdy byl Vaněk ještě náměstkem policie v Brně, chodila na něj řada udání a trestních oznámení popisujících jeho nezákonnou činnost. A ani jedno nebylo nikdy vyšetřeno, protože, jak tvrdil Lessy, nepoctivého důstojníka kryl Rudolf Setvák, tehdejší šéf brněnské Inspekce ministra vnitra, a házel jeho prohřešky do koše.
10
Podle zákulisních informací zničila policejního prezidenta výpověď spřáteleného novináře. Důsledkem bylo odvolání Petra Lessyho z postu policejního šéfa. Navíc nemůže pobírat výsluhovou rentu a je obviněn ze zneužití pravomoci úřední osoby.
11
Komunikuje ale pouze rozum? 1)Mám na paměti, čeho chci sdělením dosáhnout – snahová složka 2)Chci předat informaci a chci získat informaci – kognitivní složka 3)Snažím se vyvolat příznivou emocionální odezvu – emoční složka
12
Svět podle Erika Berna Hry a scénáře v mezilidských vztazích Dítě Dospělý Rodič
13
Rodičovské já Normy, hodnoty, vžitá pravidla Rodič v nás = vštípené pojetí života, tradice, prověřený návod na to, jak se chovat, jak reagovat Příkazy, zákazy, tabu – jednám podle tradic a pravidel, aniž bych přemýšlel proč, jaký smysl mají
14
Přínos 1)Nad řadou reakcí, postojů a jednání nemusím přemýšlet 2)Čistím si zuby, měním prádlo, vynáším odpadky prostě proto, že se to má 3)„Rodič“ ve mně mi říká, že nemám lhát, krást, být násilnický
15
Negativa Stín, který je těžko překonat Rodič má dvě krajní polohy: a)autoritativní, přísný, neúprosný, trestající b)Laskavý, nabízející ochranu a pomoc ? Jak můj vnitřní rodič ovlivňuje mou komunikaci ? Co ze svého rodiče bych měl překonat ? Jak rodič ve mně komplikuje mou komunikaci
16
Dětské já Pocity závislosti, bezmocnosti, obavy, strachu, provinilosti Pocity radosti, nadšení, energie, touha poznávat, kreativita Dítě je tvořivé, spontánní, hravé
17
Krajní polohy 1)závislé, přeposlušné, nejisté, nesamostatné, hledající pomoc, podporu a ochranu, stále ukřivděné a dotčené 2)Vzteklé, negativistické, vzdorné, stále v opozici, vzdor ze zásady proti všem a proti všemu
18
Dospělé já Kam jsem dospěl svými zkušenostmi, svým rozumem Jednání je racionální a vychází z vlastních zkušeností Jak mi život prezentovali rodiče, jak jsem ho prožíval a jak jsem ho reálně poznal Nepřebírá nekriticky tradice, situaci zvažuje a hodnotí samostatně
19
Jaké role spolu komunikují? Ráda bych s vámi ještě probrala tuto otázku. A máte čas hned dopoledne, nebo vám to vyhovuje až po obědě? Ti mladí dneska nemají žádný smysl pro odpovědnost. Jo, když si vzpomenu na sebe v jejich věku … Víš, kolikrát dneska starej na poradě řekl „Je to vo penězích?“ jedenáctkrát! To není tak zlý. My musíme řekl dvacetkrát.
20
Možné reakce Podřízený: Vzhledem k prioritě tohoto úkolu nezvládnu dokončit ten předchozí ve smluveném termínu Nadřízený (dospělý):…………………………………… Nadřízený: Prostě vás tady potřebuju mít před sedmou. Deset minut po sedmé už je pozdě. Podřízený(hravé dítě): ………………………….. Podřízený: To je váš vděk za všechno, co jsem pro tuhle firmu udělal? Nadřízený (na ukřivděné dítě reaguje podrážděný rodič): ………
21
Komunikační dovednosti
22
1) Dovednost prezentovat sebe sama V mém zájmu by mělo být působit jako: 1)Sebejistý 2)Sympatický 3)Přístupný 4)Důvěryhodný člověk Nedostatek komunikačních dovedností naopak prozrazuje mnohé negativní vlastnosti.
23
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10968985 94-udalosti- komentare/212411000370907/video/ http://www.ceskatelevize.cz/porady/109689859 4-udalosti-komentare/212411000370907/video/
24
2) Dovednost vztahová Vztahy v rodině, s partnerem apod. Vztahy na pracovišti Vztahy v ustálených sociálních skupinách
25
Polreich http://ano-sefe.vseznamu.cz/iii-rada-serialu- ano-sefe-online/9-dil-3-serie-9-x-3-ano-sefe- online.html
26
3) Dovednost vést rozhovory a pohovory Úspěchu mohu dosáhnout při: 1)Získávání informací 2)Získání nového místa 3)Účasti na motivačním pohovoru Tachecí http://www.youtube.com/watch?v=HdD8LKoS6 D4
27
4) Komunikace v malé skupině, vůdcovská dovednost Malá skupina může mít různé zaměření: 1)Řeší profesní problém 2)Spontánně hledá nové nápady 3)Efektivně vyhledává nové informace
28
5) Dovednost prezentace Umím sdělit informace malým i větším skupinkám adresátů, následně žádoucím způsobem ovlivňuji jejich chování a postoje
29
6) Mediální gramotnost Masová média užívám kriticky
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.