Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních."— Transkript prezentace:

1 Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a práce Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_296 Ročník: 6. Sada: Technické činnosti Druh: Učební materiál Autor: Mgr. Jakub Machel Název: Druhy dřeva a jejich použití Anotace: Materiál slouží k probrání nové látky. Žáci se v ní dozví, jak se podle základního rozdělení určuje dřevo a jaký vzhled a vlastnosti mají nejužívanější dřevařské materiály. Datum vytvoření: Datum ověření:

2 Dřevo Nejčastější druhy dřeva, jejich vzhled a použití Obr. 2 Obr. 1

3 Požadavky na stromy vhodné pro zisk dřeva  Kvalitní dřevo se získává výhradně z kmene stromů, který pro svou vysokou jakost musí splňovat potřebné parametry. Je důležité, aby byl kmen co možná nejrovnější v celé své délce a nebyl zbytečně příliš prorostlý větvemi. Vzniká potom nežádoucí vada dřeva, tzv. suky. Dřevo by mělo být zdravé. Obr. 3

4 Rozdělení dřeva  Dřevo můžeme dělit podle dvou základních hledisek:  Tvar zeleně dřeva: Jehličnaté (Smrk, Jedle, Borovice,Modřín) Listnaté (Buk, Dub, Jasan, Topol, Javor, Habr  Hustota dřeva: Měkké dřevo (Borovice, topol, smrk, jedle) Tvrdé dřevo (Buk, jasan, dub, švestka) Obr. 4Obr. 5

5 Stromy a jejich dřevo  Na následujících stránkách se nachází přehled stromů, ze kterých se dřevo získává a se kterým se můžeme v praxi setkat. Dále se dozvíme, jak dřevo vypadá, jaké má vlastnosti a k čemu je vhodné jej použít. Obr. 6

6 Smrk  Strom má štíhlý pravidelný růst, malý a plošný kořenový systém, což způsobuje jeho velkou nestabilitu. Obr. 7

7 Využití smrkového dřeva  Dřevo je měkké, lesklé, bílé, lehké a lehce štípatelné  Pozemní, důlní i vodní stavitelství  Truhlářství, výroba hraček, celulózy, dřevěné vlny a překližek  Využití kůry – Tříslovina a vydělávání kůže  Surová pryskyřice – Kalafuna, terpentýn Obr. 8

8 Jedle  Jedná se o strom s rovným kmenem  Žlutošedý nádech s hnědočerným jádrem, jedná se o měkké dřevo Obr. 9

9 Využití jedlového dřeva  Dříve se používala na výrobu nábytku, výrobu člunů a lodních stožárů. Dnes se pro horší dostupnost skoro nevyužívá

10 Borovice lesní  Má stromovitou i keřovitou podobu (Kleč), dorůstá výšky až 30 metrů.  Dřevo je měkké a lehké, ale tvrdší než smrkové. Má červenožluté jádro a je trvanlivé ve vodě, málo ohebné a pružné. Špatně se natírá. Obr. 10

11 Využití dřeva borovice  Stavební materiál – Telegrafní sloupy a vzpěry.  Truhlářství, výroba nábytku v minulosti se používalo na výrobu pražců. Obr. 11

12 Dub letní  Dorůstá výšky až 40 metrů a jeho silný kmen dosahuje obvodu až 2 metry. Kůra je brázditá, stáří může být kolem 500 let.  Dřevo má výrazné dřeňové paprsky a hnědé jádro. Dřevo je tvrdé a těžké, snadno štípatelné a odolné vůči hnilobě Obr. 12

13 Použití dubového dřeva  Využívá se pro stavbu dřevěných venkovních konstrukcí, na výrobu dveří, prahů a parket, také dýh a překližek. V minulosti se používalo na tvorbu lodních kýlů Obr. 13

14 Buk lesní  Jedná se o jednu z nejrozšířenějších dřevin u nás. Kůra bývá i ve stáří hladká a bělošedá. Dorůstá výšky 45 metrů a dožívá se 500 let.  Dřevo je světlé s nevýraznou kresbou. Lze však dobře identifikovat díky drobným tmavým čárečkám po celém řezu, které tvoří dřeňové paprsky. Je náchylné ke dřevokazným houbám, je tvrdé, těžké a dobře štípatelné a dobře se ohýbá. Obr. 14

15 Použití bukového dřeva  Používá se na výrobu nábytku, parket a v truhlářství. Má výbornou výhřevnost Obr. 15

16 Zdroje:  Obr. 1 – 6 – Klipart sady MS Power Point –  RÁDL, Zdeněk a kol. Pracovní vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, ISBN  Archiv autora

17 Zdroje:  Obr. 7 - LEIDUS, Ivar. Kuusk Keila-Paldiski rdt ääres [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr 8. - DAS OHR. Fichte Holz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 9 - ORJEN FROM DE.WIKIPEDIA.ORG. Abies alba Orjen [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr CRUSIER. Pinus sylvestris Beskid Żywiecki [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr DAS OHR. Kiefer [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 12 – BETELGUESE. Quercus robur wood ray section 2 beentree [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr BEENTREE. Quercus robur wood ray section 2 beentree [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr DARKONE. Buchenwald 1 [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr BEENTREE. Fagus sylvatica wood tangent section 1 beentree [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních."

Podobné prezentace


Reklamy Google