Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMilena Machová
1
PSA_016 Ú VOD DO PSYCHOLOGIE Vyhledávání literatury a psaní práce Jiří Čeněk, PSÚ FF MU
2
V YHLEDÁVÁNÍ LITERATURY A PSANÍ PRÁCE Struktura přednášky Charakteristiky vědeckého textu Kompiláty a plagiáty, kontrola plagiátů na MU Citace (I a II) Citační normy Odborný styl textu (formát, stylistika) Vyhledávání literatury Knihovna Vzdálený přístup Databáze vědeckých textů (Metalib, Google Scholar, Web of Knowledge) Psaní práce Software Qiqqa
3
C O JE TO ODBORNÝ TEXT ?
4
P ROČ PÍŠEME ODBORNÉ TEXTY ? Zákon o vysokých školách – Bakalářské a diplomové práce Univerzitně vzdělaný člověk se musí umět dobře písemně vyjadřovat Třídění myšlenek Objevování nových souvislostí Kritické myšlení Role tréningu psaní
5
F ORMY ODBORNÝCH TEXTŮ Abstrakt/anotace Konspekt (výpisek) Recenze Akademická esej Vědecká stať/BP/DP
6
A BSTRAKT Stručné shrnutí stati/knihy Max. obvykle 100 slov (600 znaků s mezerami) Pro rozhodnutí zda text číst či nikoliv Základní myšlenka Nové poznatky Pouze slova nesoucí informaci (hutný text)
7
A KADEMICKÁ ESEJ Americké vs. Evropské pojetí Argumentace vs. Prokázání znalostí Evropské pojetí Definice problému Shrnutí znalostí o problému Úvaha o problému (na základě literatury) Shrnutí úvahy a vyvození důsledků Struktura: 1. Úvod: vymezení cíle a otázek, historie a vývoj jevu, informace o jevu, shrnutí poznatků 2. Jádro úvahy 3. Závěr: shrnutí výsledků úvah, vyvození důsledků + nastínění budoucích úkolů Více viz. Kubátová, H.
8
A KADEMICKÁ ESEJ
9
V ĚDECKÁ STAŤ (DP) 3 základní formy vědeckých textů: Článek v odborném časopisu Kniha (monografie) BP/DP Teoretická Empirická Struktura: 1. Vymezení problému a cílů 2. Shrnutí dosavadních přístupů 3. Výzkumné otázky 4. Vlastní výzkum
10
L ITERÁRNÍ REŠERŠE
11
C O JE TO LITERÁRNÍ REŠERŠE ? Cíl: vytvořit kritický přehled současných znalostí o konkrétním tématu Předchází návrhu výzkumných projektů (oprávněnost výzkumu) XXX „ Chci zkoumat empatii “ Charakteristika: Logická návaznost Relevantní bibliografické odkazy ve vhodném formátu (viz níže) Správné použití terminologie Ucelený přehled Syntéza předložených informací (kombinace informací a nová interpretace)
12
C O JE TO LITERÁRNÍ REŠERŠE ? Smysl rešerše: Nebudete bádat na něčem, co už bylo vyzkoumáno Vyhnete se chybám předchůdců Navazujete na minulé výzkumy Identifikace klíčových prací Výběr vhodných metod
13
C ITACE V ODBORNÉM TEXTU
14
= uvedení zdroje, odkud jsme čerpali informaci Zpravidla parafrázujeme: vlastní formulace myšlenek jiných autorů
15
C ITACE V ODBORNÉM TEXTU Přímá citace = „text v uvozovkách“ Na konci vždy seznam literatury podle dané citační normy (viz níže)
16
C ITACE V ODBORNÉM TEXTU : I A II CITACE Primární = zdroj, o kterém jste četli, ale nečetli jste ho Sekundární = pramen, který jste četli II zdroje nejsou nikdy prezentovány úplně a může také dojít ke zkreslení informace. Pokud není primární zdroj dostupný, ale vy na něj stále chcete odkazovat, odkažte oba prameny – primární i sekundární zdroj v textu, ale v závěrečném seznamu odcitujte pouze sekundární zdroj.
17
C ITACE V ODBORNÉM TEXTU : I A II CITACE Př: Chcete odkazovat v textu na studii Nguyena a Leeho z roku 1989, o které jste četli ve studii od Beckera a Selingmana z roku 1996. Použijte jednu z následujících forem: Poznámka: V závěrečném seznamu citujeme pouze Beckera a Seligmana!!!
18
C ITAČNÍ NORMY Citovat lze podle různých stylů. Záleží na oboru, v němž působíte.Pokud píšete článek pro nějaký konkrétní časopis, je dobré se předem informovat, jaký citační styl se v redakci používá. Nejčastěji používané styly jsou tyto: ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 - česká verze mezinárodních norem pro tvorbu citací tradičních a elektronických dokumentů APA APA - citační styl vytvořený pro potřeby American Psychoogical Association, své uplatnění nachází zejména v psychologii a dalších příbuzných oborech MLA MLA - citační styl využívaný v humanitních oborech (zejména jazykověda), manuál v PDFPDF Chicago Chicago - citační styl pro potřeby společenských věd, popisuje také citování vysokoškolských kvalifikačních prací Harvard - citační styl Harvard Bussiness School Vancouver Vancouver - norma obsahující citační styl pro publikování v časopisech zaměřených na lékařství, biomedicínu, lékařské technologie a zdravovědu, manuál v PDFPDF AMA - citační styl vytvořený American Medical association se využívá zejména v lékařství a oborech zaměřených na biologii, manuál v PDFPDF CSE CSE - citační styl nacházející uplatnění v přírodních vědách
19
C ITAČNÍ NORMY Pro naše potřeby: APA style http://www.apastyle.org/index.aspx Více viz materiál: L. Šťastné ve studijních materiálech
20
S EZNAM LITERATURY Ne odrážky Podle abecedy Může být dělen (monografie/články v odborných periodicích/internetové zdroje)
21
P ŘÍKLADY CITACÍ – ZDE ISO 690
22
P ŘÍKLADY CITACÍ
24
P LAGIÁTY
25
P LAGIÁT – NEJHORŠÍ MOŽNÝ PROHŘEŠEK Co je zakázané: Plagiát: záměrné okopírování cizího textu bez uvedení zdroje Koluze: nepřiznání spoluautorství další osoby/předstírání spoluautorství na díle jiné osoby Self-plagiát: necitování vlastních děl Co je neetické: Nedostatečné a nesprávné citování Více viz: http://knihovna.cvut.cz/studium/jak-psat- vskp/doporuceni/plagiatorstvi/co-je-plagiatorstvi.html http://knihovna.cvut.cz/studium/jak-psat- vskp/doporuceni/plagiatorstvi/co-je-plagiatorstvi.html
26
A NEB JAK SI UDĚLAT OSTUDU
27
A NEB JAK SE NECHAT VYHODIT ZE ŠKOLY
28
C O SE SMÍ Kompilát: složení myšlenek a závěrů sebraných z více jiných původních textů, ne však kopírování celých doslovných pasáží textu. neobsahuje žádný nový tvůrčí poznatek k tématu je pouze složením již známých a publikovaných faktů a podává ucelený pohled na danou problematiku. použité zdroje se řádně citují Všeobecně známá fakta: Jedná se o takové informace, které jsou obecně známé, nezpochybnitelné, popřípadě snadno ověřitelné ve všeobecných publikacích (encyklopedie nebo základní učebnice). Příklad: „Sněžka je nejvyšší hora České republiky.” „Isaac Newton zformuloval tři základní pohybové zákony.” V případě pochybnosti se doporučuje údaj ocitovat Více viz: http://knihovna.cvut.cz/studium/jak-psat-vskp/doporuceni/plagiatorstvi/co-neni-plagiatorstvi.html http://knihovna.cvut.cz/studium/jak-psat-vskp/doporuceni/plagiatorstvi/co-neni-plagiatorstvi.html
29
V YHLEDÁVÁNÍ LITERATURY – JAK POSTUPOVAT
30
K ROK 1: Z ÁKLADNÍ ORIENTACE V TÉMATU FF MU/MZK – najít knihy o tématu http://knihovna.phil.muni.cz/ http://www.mzk.cz/katalogy-databaze/online- katalogy
31
K ROK 2: I DENTIFIKACE KLÍČOVÝCH STUDIÍ Najít autory, kteří o tématu píší Ze školních počítačů: WebOfScience www.webofknowledge.com Z domácího počítače: nutno se přihlásit přes vzdálený přístup: https://ezdroje.muni.cz/vzdaleny_pristup/
32
K ROK 3: Č ETBA Nedá se nic dělat, musí se to přečíst…
33
P SANÍ V TÝMU Google docs: docs.google.com
34
P SANÍ PRÁCE – UKÁZKA PRÁCE SE SOFTWAREM QIQQA
35
R ESEARCH MANAGER – FREE FROM WWW. QIQQA. COM
36
L ITERATURA H. Kubátová: Rukověť autora diplomky http://www.ulozto.cz/xcUEfuk/kubatova-h-rukovet- autora-diplomky-pdf
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.