Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.19_asertivni_techniky Datum: 16.4.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.19_asertivni_techniky Datum: 16.4.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.19_asertivni_techniky Datum: 16.4.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Asertivní techniky Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA ASERTIVNÍ TECHNIKY Anotace: Prezentace je určena pro žáky sedmého ročníku ZŠ a slouží k seznámení s asertivními technikami.

2 1. 2. 3. 4. Na ulici Když já nemám moc peněz. Kupte si pane parfém! Výhodná cena! Krásný dárek pro někoho blízkého! Levnější neseženete! Dobře děláte. Peníze budou, my nebudeme. Krásně voní a uděláte tím doma radost! Voní pěkně, to by měla máma radost! Tak já ho teda vezmu Že já hlupák to kupoval. To zas bude doma tisíc řečí, co mi to zas vnutili. Když já neumím nikoho odmítnout!

3 Stejná situace, jiné chování Kupte si pane parfém! Výhodná cena! Krásný dárek pro někoho blízkého! Rychle pryč! To víš, já bych se zastavil a ještě bych si ten parfém musel koupit! 1.2. 3. Haló, pane! Kupte si pane parfém! Výhodná cena!

4 Stejné situace, jiné chování 1. 3. 4. 2. Kupte si pane parfém! Výhodná cena! Krásný dárek pro někoho blízkého! Ale to je pro Vás výhodná koupě! Krásný dárek pro někoho blízkého! Ne, opravdu Vám děkuji, nemám zájem. Je to velmi kvalitní parfém! Za takovou cenu ho jinde neseženete! Ne, děkuji Vám. Alespoň si přivoňte! Určitě by Vaší matce moc voněl, voní všem ženám!

5 Rozdílné chování ve stejné situaci 1. Koupím si parfém. Neumím prodávajícího odmítnout. 2. Prodávajícího ignoruji a rychle uteču. Na ulici vám nabízí koupi parfému. V kapse máte poslední peníze na nákup. Prodávající je neodbytný, stále vám parfém vnucuje. Jak můžeme reagovat? 3. Slušně prodávajícího odmítnu. Pokud se vám podobná situace už stala, jak jste reagovali? varianta 1varianta 2varianta 3

6 Agresivní jednání Submisivní jednáníAsertivní jednání Agresivní jednání je útočné jednání. Submisivní jednání je poddajné, ústupné, podřizující se jednání. Asertivita je schopnost prosadit svůj vlastní názor či zájem. Vysvětlete pojmy:

7 Agresivní jednání Submisivní jednáníAsertivní jednání Přiřaďte obrázky k jednotlivým typům jednání:

8 Spoj možné jednání ve stejné situaci s obecným pojmem, který jednání kupujícího charakterizoval. 1.Koupím si parfém. Neumím prodávajícího odmítnout. 2. Prodávajícího ignoruji a rychle uteču. 3. Slušně prodávajícího odmítnu. Možné jednání ve stejné situaci: Pojem pro jednání kupujícího 4. Prodávajícího vulgárně odmítnu. 5. Nechám se přemluvit, parfém si koupím, i když o něj nestojím. a) Submisivní jednání c) Asertivní jednání b) Agresivní jednání 1.a) 2.a) 3.c) 4.b) 5.a)

9 Asertivním způsobům jednání také říkáme asertivní techniky. Asertivní jednání považujeme za správné v každé situaci. Asertivních technik je několik, uvedeme si alespoň základní z nich. Tyto techniky můžeme využívat celý život v různých situacích. 1.„Poškrábaná gramofonová deska“ 2. „Nemít strach z odmítnutí“ 3. „Umím říci ne bez pocitu viny“ 4. „Při vyjednávání jsme oba vítězi“ 5. „Umět přijmout kritiku“ 6. „Jak reagovat na neoprávněnou kritiku?“

10 1.„Poškrábaná gramofonová deska“ Použijeme ve chvíli, ve které chceme prosadit svůj požadavek. Nemusíme zvyšovat hlas, stále dokola jen opakujeme svůj požadavek.

11 2. „Nemít strach z odmítnutí“ Použijeme ve chvíli, když žádáme o laskavost. Nikdo nám naše přání z očí nevyčte! Stačí umět poprosit, tón hlasu není rozkazovačný.

12 3. „Umím říci ne bez pocitu viny“ Odmítnutí v situacích, ve kterých nám někdo něco vnucuje. Stačí říci jasně „ne (děkuji), nemám zájem (nechci)“. Není potřeba vysvětlovat proč.

13 4. „Při vyjednávání jsme oba vítězi“ V mezilidských vztazích je nejvýhodnějších domluvit se vždy tak, aby byli oba spokojení. V některých situacích mohou mít prostě pravdu oba, „mají svou pravdu“. Zásada je naslouchat druhému, respektovat ho, snažit se vymyslet další možné řešení situace (kompromis).

14 5. „Umět přijmout kritiku“ Každý člověk má právo dělat chyby. Pokud je někdo kritizován, je na sdělení vždy nějaká část pravdy. Důležité je umět si chybu přiznat, omluvit se a navrhnout nápravu.

15 6. „Jak reagovat na neoprávněnou kritiku?“ „Nespravedlivá kritika je často zamaskovaná pochvala.“ Nejprve bychom měli kritika v klidu vyslechnout a odsouhlasit vše pravdivé, co nám bylo sděleno. Můžeme kritikova slova přeformulovat: „Jsi fiflena“ - „Ano, jsem pěkné děvče“ Zkusíme se zeptat na konkrétní negativa v klidu bez útočného či ironického jednání.

16 Vyberte si ze způsobů jednání a sehrajte scénky. Ostatní budou hádat, o který způsob řešení situace jde.

17 Použité zdroje Klipart [ on-line] 2012 [cit. 2012-03-25]. Dostupné na www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zelen%C3%A1&ctt=1#ai:MP900423119|mt:0| (pozadí všech snímků) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zelen%C3%A1&ctt=1#ai:MP900423119|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dka&ctt=1#ai:MC900078715|mt:0| (běžící postava) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dka&ctt=1#ai:MC900078715|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dka&ctt=1#ai:MC900078740|mt:0| (ustaraná postava) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dka&ctt=1#ai:MC900078740|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dka&ctt=1#ai:MC900078737|mt:0| (postava s mašlí- prodávající) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dka&ctt=1#ai:MC900078737|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dka&ctt=1#ai:MC900078625|mt:0| (postava s žárovkou) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dka&ctt=1#ai:MC900078625|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dky&ctt=1#ai:MC900078739|mt:0| (postava se svěšenou hlavou) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dka&ctt=1#ai:MC900078728|mt:0| (postava s koulí) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dky&ctt=1#ai:MC900078624|mt:0| (veselá postava) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=postavi%C4%8Dky&ctt=1#ai:MC900383550|mt:0| (postava s otazníkem) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=spor&ctt=1#ai:MC900299117|mt:0| (hádající se tváře) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=gtramofon&ctt=1#ai:MP900409570|mt:0| (gramofon) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=emoce#ai:MP900414035|mt:0| (strach) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=emoce#ai:MP900414035|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=emoce#ai:MP900316826|mt:0| (úsměv) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=emoce#ai:MP900316826|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=n%C3%A1kupy&ctt=1#ai:MC900406264|mt:0| (nákupy) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=osoby&ex=1#ai:MC900441958| (šipky) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=osoby&ex=1#ai:MC900441958| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=osoby&ex=1#ai:MC900441956| (šipky) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=osoby&ex=1#ai:MC900441956| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=otev%C5%99en%C3%A9+dve%C5%99e&ex=1#ai:MP900432756| (otevřené dveře) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=vztahy&ex=1#ai:MP900403662| (vztahy) http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=vztahy&ex=1#ai:MP900403662| Asertivní techniky [ on-line] 2012 [cit. 2012-04-9]. Dostupné na www: http://www.sszdra-karvina.cz/komunikace/asertech/at2.htmhttp://www.sszdra-karvina.cz/komunikace/asertech/at2.htm

18 Shrnutí Anotace Prezentace je určena pro žáky sedmého ročníku ZŠ a slouží k seznámení s asertivními technikami. AutorMgr. Sandra Tichá Jazykčeština Očekávaný výstupŽáci umí využít asertivní techniky a využívat je v běžném životě. Žáci vysvětlí, co je to asertivní jednání. Klíčová slovaasertivita, asertivní techniky, asertivní chování Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivityaktivita, výklad Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina12 – 13 let Celková velikost1264 kB

19 Metodická poznámka Prezentace slouží jako výklad a opakování znalostí o asertivních technikách. Snímek 2-4- Žáci si pročtou situace. Snímek 5- Žáci chodí k tabuli a pod jednotlivé varianty zapíší čárky, k variantě, která se jim stala nebo byla podobná. Společně vyhodnotíme, jak se nejčastěji asi chováme. Prostor pro diskuzi: Která z variant bude/je nejčastější? Snímek 6- Žáci chodí k tabuli zapisovat, co je napadne když vidí jednotlivé druhy jednání (brainstorming), společně zkusíme jednotlivé druhy jednání vysvětlit. Možné vysvětlení jednotlivých druhů jednání jsou uvedené jako poslední tři animace na snímku. Snímek 7- Žáci spojí jednotlivé obrázky k druhu chování. Na závěr zpustíme animace obrázků, které nám odhalí k čemu obrázky patřily. Snímek 8- Žáci spojují. Správné odpovědi jsou nastaveny jako poslední animace snímku. Snímek 9-15- výklad o asertivních technikách. Hvězdičky u technik na snímku 9 nám umožní vrátit se ke komiksu na začátku prezentace. Snímek 16- Žáci si zkusí sehrát scénky s použitím vybrané asertivní techniky. Hvězdička umožní návrat k snímku 9 (kde je výčet technik), hvězdička v nadpisu na snímku 9, umožní návrat na snímek 16.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.19_asertivni_techniky Datum: 16.4.2012 Ročník: sedmý Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google