Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Tropické deštné lesy TEMA: Přírodní složky a oblasti.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Tropické deštné lesy TEMA: Přírodní složky a oblasti."— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Tropické deštné lesy TEMA: Přírodní složky a oblasti Země ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.1.05/

2 METODIKA Téma: Tropické deštné lesy ( Přírodní složky a oblasti Země) Autor: Petr Hlava Předmět: Zeměpis Ročník: šestý Anotace: Prezentace je věnována přírodním podmínkám vlhkého tropického pásu a problematice tropického deštného lesa. Obsah: Výkladová prezentace je tvořena pro žáky šestého ročníku. Určena je pro frontální výuku. Materiál je vytvořen pro práci s interaktivní tabulí a doplněn pracovním listem. Použité materiály: Zeměpis pro základní školy a víceletá gymnázia 6 ročník, Fraus, Plzeň, 2003.

3 C O JSOU DEŠTNÉ PRALESY ? Deštné pralesy jsou velmi husté, teplé, vlhké lesy. Jsou to druhově nejpestřejší místa na zemi, kde se vyskytují miliony různých druhů rostlin a živočichů. Název napovídá, že zde hodně prší, minimálně jednou za den. Obr. 1

4 K DE SE NACHÁZEJÍ DEŠTNÉ PRALESY ? Deštné pralesy se nachází v rovníkovém pásmu (tropech). Leží mezi obratníky Raka a Kozoroha. Obr. 2: Deštný prales nedaleko brazilského přístavu Manaus

5 Obr. 3 Vyznačte rovník a oba obratníky. Přiřaďte jméno státu k místu na mapě. Co mají společné? Kolumbie Kongo Brazílie Peru VenezuelaSurinam Mexiko Paua Nová Guinea Cejlon

6 Na mapě vidíš rozložení deštných pralesů. Dokážeš vyjmenovat alespoň pět dalších států, na jejichž území zasahují tropické deštné lesy? Použij školní atlas. Obr. 4

7 P RÁCE S UČEBNICÍ Na straně 64 máme tzv. klimadiagram. Pokus se na jeho základě charakterizovat základní znaky podnebí. 1. Jak četné jsou srážky? 2. Jaká je průměrná teplota? 3. Jaký je průměrný souhrn srážek za rok?

8 O DPOVĚDI Průměrná teplota jednotlivých měsíců je 25°C a během roku se příliš nemění. Během celého roku hodně prší. Srážky se pohybují mezi 150 mm – 300 mm. Roční úhrn srážek je tedy cca mm/rok.

9 T ROPICKÝ DEŠTNÝ LES Tvoří jej husté porosty stromů Stromy dosahují výšky až 100 metrů Les má výrazné stupňovité uspořádání Rozlišujeme patra – horní stromové – střední stromové – spodní stromové – keřové – přízemní Obr. 5

10 Horní stromové patro: Tvoří obří stromy, které jsou mnohem vyšší, než je průměrná výška. Je zde mnoho ptáků a hmyzu. Střední a spodní stromové patro: Horní části stromů. Toto listové prostředí je plné života. Vyskytuje se zde hmyz, ptáci, plazi, savci, a další. Keřové patro: tmavé, chladné prostředí, pod stromy, ale nad zemí. Přízemní patro: Prostředí, kde je neustále šero. Žijí zde největší zvířata v pralese a hodně hmyzu.

11 B IODIVERZITA Deštné pralesy mají vysokou úroveň biologické rozmanitosti. Žije zde mnoho živočichů, kteří nemají obdobu jinde na světě. Vědci se domnívají, že asi polovina rostlin a živočichů, které najdete na povrchu Země žije v deštných pralesech. Např. Spojené státy mají 81 druhů žab, zatímco Madagaskar, který je menší než Texas, má 300 druhů. Řada živočichů žije v symbiotických vztazích Symbiotický vztah je vztah, kdy si dva různé druhy poskytují výhody navzájem.

12 P ŮVODNÍ OBYVATELÉ Obživa - lov nebo zemědělství (např. banány, maniok a rýže), používají západní zboží (kovové hrnce, pánve a nádobí), jezdí pravidelně do měst měnit své produkty na trhu. Málo žije původním způsobem života. Řada z nich odsunuta nebo vyvražděna kvůli těžbě dřeva, ropy aj. Řada původních obyvatel žije v rezervacích, která jsou přísně střežena. Původní obyvatelé nemají protilátky na pro nás běžné nemoci. Jejich znalosti rostlin využívají firmy, které vyrábí léky.

13 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8

14 Obr. 9 Obr. 10 Afričtí Pygmejové jsou podmínkám deštného pralesa přizpůsobení malým vzrůstem. Domorodec s foukačkou, ve které je šipka napuštěná jedem Kurare.

15 R OSTLINY Nedostatek světla vede k tomu, že rostliny se snaží růst do výšky Řada rostlin je cizopasných a vyrůstají z jiných rostlin (orchideje, liány, bambusy) Zdroj

16 Ž IVOČICHOVÉ Nedostatek světla a malý rozhled vedl k tomu, že? Pohyb po větvích mezi stromy vedla k tomu, že? Většina živočichů žije v? Zvířata se spoléhají na sluch místo zraku a hlasovou komunikaci. Zvířata se naučila plachtit, skákat a pohybovat ve větvích. Většina zvířat žije ve vrcholcích stromů.

17 Obr. 11. Obr. 12. Obr. 14. Obr. 13. Obr. 15. Obr. 16. ORANGUTAN ANAKONDAŠIMPANZ KAPIBARA TUKAN JAGUAR Přiřaďte k obrázkům jméno zvířete.

18 P ROČ JSOU DEŠTNÉ PRALESY DŮLEŽITÉ ? poskytují domov pro mnoho rostlin a živočichů stabilizují světový klimat chrání půdu před povodní, suchy a erozí zdroj surovin pro výrobu léků a potravin domorodí obyvatelé v nich nacházejí obživu jsou využívány pro studium a turistiku

19 ZDROJE Obr. 1.: HILLEWAERT, Hans. Wikimedia commons: Rainforest at Puentes Colgantes.jpg : [online] [cit ]. Dostupné z WWW: g Licence: Creative commons Obr. 2.: HARRIS, Phil. Wikimedia commons: Amazon_Manaus_forest.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 3.: DALET, Daniel. d-maps.com - World Europe and Africa centered (coasts, states, latitude) [On line] [cit ]. Dostupné z WWW: maps.com/carte.php?lib=world_europe_and_africa_centered_map&num_car=3278&lang=e n Licence: Copyright - Všechna práva vyhrazena Obr. 4.: MYOGO. Wikimedia commons : 800px-tropical wet forests.png: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: tropical_wet_forests.png Licence: Public domain Obr. 5.: BLUEDENIM. Wikimedia commons: Daintree Rainforest.JPG: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Public domain Obr. 6.: KELSON. Wikimedia commons: Brazilian-Indians.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Public domain Obr. 7.: PICO, Yves. Wikimedia commons: Parett haliti 1837a.JPG: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons

20 Obr. 8.: CARLOSAR. Wikimedia commons: Kaiapos.jpeg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Public domain Obr. 9.: MOVERTON. Wikimedia commons: African Pigmies CNE-v1- p58-B.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: B.jpg Licence: Public domain Obr. 10.: GAO, Jialiang. Wikimedia commons: Yahua Blowgun Amazon Iquitos Peru.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: _Peru.jpg Licence: Creative commons Obr. 11.: LTSHEARS. Wikimedia commons: OrangutanP1.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 12.: THOLME. Wikimedia commons:, Standing jaguar.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons

21 Obr. 13.: BÖHRINGER. Wikimedia commons: Pan troglodytes3.JPG: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 14.: KPALION. Wikimedia commons: Keel billed toucan.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 15.: ABRAHAM. Wikimedia commons: Wahington ZOO capybara.JPG: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Licence: Creative commons Obr. 16.: EDUZAO88. Wikimedia commons: Cobra-Jibóia do exército.jpg: [online] [cit ]. Dostupné z WWW: Jib%C3%B3ia_do_ex%C3%A9rcito.jpg Licence: Creative commons


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Tropické deštné lesy TEMA: Přírodní složky a oblasti."

Podobné prezentace


Reklamy Google