Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné."— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Psychologie ROČNÍK 2.- HŠ DATUM TVORBY Září 2013

2 Anotace Prezentace: seznámí žáky s vnímáním jako poznávacím procesem objasní rozdíly mezi pojmy „počitek“ a „vjem“ Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení

3 Čití a vnímání

4 Čití čití – proces, kdy podnět prostřednictvím receptoru (čidla) doputuje do analyzátoru (příslušné části mozku) čití – proces, kdy podnět prostřednictvím receptoru (čidla) doputuje do analyzátoru (příslušné části mozku) výsledkem je počitek výsledkem je počitek příklad: příklad: zrakový počitek (myš) doputoval přes čidlo (oko) do analyzátoru (mozek) zdroj: vlastní autorská kresba

5 Druhy analyzátorů vnější vnější - dálkové (zrakový, sluchový,..) - dotykové (chuťový, tlakový, tepelný,..) vnitřní vnitřní - pohybu a rovnováhy - útrobní

6 Druhy počitků smyslové (zrakové, sluchové, chuťové, hmatové, čichové) smyslové (zrakové, sluchové, chuťové, hmatové, čichové) tepelné, tlakové tepelné, tlakové počitky bolesti počitky bolesti polohy, rovnováhy, pohybu polohy, rovnováhy, pohybu útrobní – orgánové (hlad, žízeň, nutkání ke zvracení, nechutenství apod.) útrobní – orgánové (hlad, žízeň, nutkání ke zvracení, nechutenství apod.)

7 Vjem vzniká kombinací počitků, jejich zpracováním a komplexním posouzením (účast myšlení v tomto procesu) vzniká kombinací počitků, jejich zpracováním a komplexním posouzením (účast myšlení v tomto procesu) subjektivní odraz objektivní reality subjektivní odraz objektivní reality nejdůležitější je vnímání zrakové nejdůležitější je vnímání zrakové

8 Druhy vnímání tvar tvar prostor prostor vzdálenost (hloubka) vzdálenost (hloubka) pohyb pohyb čas čas

9 Gestaltismus psychologický směr, který tvrdí, že celek je více než souhrn částí psychologický směr, který tvrdí, že celek je více než souhrn částí lidská mysl má tendenci hledat pravidelnost, podobnost a známé tvary lidská mysl má tendenci hledat pravidelnost, podobnost a známé tvary příklad: příklad:

10 Shrnutí čití a vnímání jsou základní poznávací procesy čití a vnímání jsou základní poznávací procesy počitek vznikne postupem podnět – čidlo – mozek, kombinací počitků vznikne vjem počitek vznikne postupem podnět – čidlo – mozek, kombinací počitků vznikne vjem počitky dělíme podle zdroje počitky dělíme podle zdroje gestaltismus – psychologický směr založený na vnímání celku jako nadstavby jednotlivých částí gestaltismus – psychologický směr založený na vnímání celku jako nadstavby jednotlivých částí

11 Zdroje 3%AD 3%AD 3%AD 3%AD 5/55/Kanizsa_triangle.svg/300px- Kanizsa_triangle.svg.png 5/55/Kanizsa_triangle.svg/300px- Kanizsa_triangle.svg.png 5/55/Kanizsa_triangle.svg/300px- Kanizsa_triangle.svg.png 5/55/Kanizsa_triangle.svg/300px- Kanizsa_triangle.svg.png vlastní kresba vlastní kresba


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné."

Podobné prezentace


Reklamy Google