Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU."— Transkript prezentace:

1 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 13 – Úvod do managementu NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová TEMATICKÝ CELEK Management ROČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus DATUM TVORBY Prosinec 2013

2 Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti managementu – definice managementu a jeho historický vývoj. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení. Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti managementu – definice managementu a jeho historický vývoj. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.

3 ÚVOD DO MANAGEMENTU

4 Management  Management = řízení, vedení, správa  Management je ucelený soubor ověřených postupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace  Management = řízení, vedení, správa  Management je ucelený soubor ověřených postupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace

5 Vývoj managementu – 3 stádia 1.Klasický management 2.Management 40. – 70. let 3.Současné období managementu 1.Klasický management 2.Management 40. – 70. let 3.Současné období managementu

6 Klasický management  Zaměřen na zvyšování výkonnosti výrobních jednotek  Zvyšování pracovní disciplíny a produktivity práce, zavedení pořádku v časovém rozvrhu, tlak na hospodárnost výroby, normování práce, pásová výroby  Nevyžadoval od podřízených žádnou iniciativu, pouze důsledné plnění příkazů a dodržování norem  Představitelé: Taylor, Gantt, Ford, Baťa  Zaměřen na zvyšování výkonnosti výrobních jednotek  Zvyšování pracovní disciplíny a produktivity práce, zavedení pořádku v časovém rozvrhu, tlak na hospodárnost výroby, normování práce, pásová výroby  Nevyžadoval od podřízených žádnou iniciativu, pouze důsledné plnění příkazů a dodržování norem  Představitelé: Taylor, Gantt, Ford, Baťa

7 Management 40. – 70. let  Různé názorové přístupy – sociální, procesní, systémové, matematické a empirické  Sociální přístupy  vedoucí pracovník se má zaměřit na motivaci lidí a ponechat jim prostor pro vlastní iniciativu  zdůrazňuje význam psychologických a sociálních faktorů na výsledky lidské práce  přestavitelé: Pareto, Mayo, Maslow (pyramida potřeb)  Různé názorové přístupy – sociální, procesní, systémové, matematické a empirické  Sociální přístupy  vedoucí pracovník se má zaměřit na motivaci lidí a ponechat jim prostor pro vlastní iniciativu  zdůrazňuje význam psychologických a sociálních faktorů na výsledky lidské práce  přestavitelé: Pareto, Mayo, Maslow (pyramida potřeb)

8  Procesní přístupy  Propracování řady manažerských funkcí, odlišení těchto funkcí od ostatních odborných činností  Gulick, Urwick – vytvořili klasifikaci manažerských funkcí  Procesní přístupy  Propracování řady manažerských funkcí, odlišení těchto funkcí od ostatních odborných činností  Gulick, Urwick – vytvořili klasifikaci manažerských funkcí

9  Systémové přístupy  převedení složitého procesu řízení do jednoduchého systému ; chápe organizaci jako systém fungující na základě pevných norem  představitelé: Barnard  Systémové přístupy  převedení složitého procesu řízení do jednoduchého systému ; chápe organizaci jako systém fungující na základě pevných norem  představitelé: Barnard

10  Matematické (kvantitativní) přístupy  management je chápán jako čistě logický proces, který lze transformovat do matematických modelů  vznik systémů na podporu rozhodování manažerů  Matematické (kvantitativní) přístupy  management je chápán jako čistě logický proces, který lze transformovat do matematických modelů  vznik systémů na podporu rozhodování manažerů

11  Empirické přístupy  založeny na analýze, zhodnocení a zevšeobecnění poznatků manažerské praxe  využití: špičkový poradci, poradenské firmy  představitelé: Sloan, Drucker  Empirické přístupy  založeny na analýze, zhodnocení a zevšeobecnění poznatků manažerské praxe  využití: špičkový poradci, poradenské firmy  představitelé: Sloan, Drucker

12 Současné období managementu  3 hlavní procesy:  Ostré změny ekonomických podmínek (ropné šoky, měnové krize)  Japonská výzva – umění investovat, lacině a kvalitně vyrábět  Integrační procesy – vytváření nadnárodních společností, vznik a rozpad politicko-hospodářských seskupení (EU)  Využívání automatizační a kancelářské techniky, zavádění pružných výrobních systémů, nástup robotizace, využívání telekomunikací…  3 hlavní procesy:  Ostré změny ekonomických podmínek (ropné šoky, měnové krize)  Japonská výzva – umění investovat, lacině a kvalitně vyrábět  Integrační procesy – vytváření nadnárodních společností, vznik a rozpad politicko-hospodářských seskupení (EU)  Využívání automatizační a kancelářské techniky, zavádění pružných výrobních systémů, nástup robotizace, využívání telekomunikací…

13 Literatura  ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2008, 303 s. ISBN  SMETANA, František a Eva MAREŠOVÁ. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 221 s. ISBN  ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2008, 303 s. ISBN  SMETANA, František a Eva MAREŠOVÁ. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 221 s. ISBN


Stáhnout ppt "Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU."

Podobné prezentace


Reklamy Google