Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_04_P8_Bartonkova TÉMA: Získávání energie z potravy OBSAH: Získávání energie z potravy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364

2 Anotace  Hodina je zaměřena na opakování potravní pyramidy, potravního řetězce, dále se žáci seznámí se základními složkami potravy (sacharidy, lipidy, proteiny). Hodina vyžaduje aktivní zapojení žáků do výuky. Žáci řeší několik samostatných úkolů a prezentace jim umožňuje následnou kontrolu. Zařazování živočichů mezi masožravce, býložravce a všežravce může být také ohodnoceno známkou.

3 Jak získávají rostliny energii potřebnou k životu? Co je to fotosyntéza? Jak nazýváme orgánovou soustavu, která zajišťuje zpracování a využívání potravy? - fotosyntézou -děj, při kterém se přeměňuje oxid uhličitý na kyslík nebo -děj, při kterém z jednoduchých anorganických látek vznikají složité látky organické - trávicí soustava

4 MasožravciBýložravci Všežravci Kůň, pes, sýkora, mandelinka, skunk, kráva, ovce, žralok, potkan, bažant, had, prase, kočka, saranče, člověk Masožravci -pes -kočka -had -žralok -skunk Býložravci -kráva -ovce -saranče -mandelinka -kůň Všežravci -člověk -prase -bažant -potkan -sýkora

5 1.anorganické látky, rozkladači 2.Konzumenti I. Řádu 3.Producenti 4.Konzumenti II. řádu ANORGANICKÉ LÁTKY, ROZKLADAČI PRODUCENTI KONZUMENTI I. ŘÁDU KONZUMENTI II. ŘÁDU

6 živočichové nejsou schopni vytvářet živiny houby, bakterie, saprofágové

7 SÝKORA, ŠELMA, STROM, HOUSENKA, ČLOVĚK STROMHOUSENKASÝKORAŠELMAČLOVĚK

8  jejímu hledání a přijímání věnují živočichové většinu svého života  je tvořena třemi základními složkami:  PROTEINY (bílkoviny)  LIPIDY (tuky)  SACHARIDY (cukry)  další nezbytné složky potravy jsou:  minerální látky  vitamíny  voda

9  Jejich základní funkce je:  stavební  transportní a skladovací  zajišťují pohyb  ochranná a obranná  rostliny získávají bílkoviny u organických sloučenin  živočichové využívají k tvorbě bílkovin dusík  člověk – bílkoviny se vyskytují v mase, mléce, obilovinách, luštěninách Proč jsou proteiny využívány často v kulturistice?

10  funkce:  zdroj a rezerva energie  ochrana – podkožní a vnitřní tuk  stavební  funkce:  stavební  zásobních látky  zdroj a krátkodobá zásoba energie

11  do těla se potravou dostávají i nežádoucí látky:  olovo  rtuť  kadmium Jak se zbytky biocidů dostávají do těl volně žijících živočichů? (biocid – hubící přípravek) Jak se do těla živočichů může dostat olovo? Uveď příklad toho, co může nastat, nebudou-li všechny složky potravy v rovnováze.

12 Citace:  KVASNIČKOVÁ, D., FAIERAJZLOVÁ, V. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. roč. ZŠ. 2. upr. vyd. Praha : Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-477-5.  Ilustrace : Kliparty Office


Stáhnout ppt "Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním."

Podobné prezentace


Reklamy Google