Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TEORETICKÁ PŘÍPRAVA PRO TVORBU PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ KNIHOVEN Mgr. Andrea Peříková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TEORETICKÁ PŘÍPRAVA PRO TVORBU PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ KNIHOVEN Mgr. Andrea Peříková."— Transkript prezentace:

1 TEORETICKÁ PŘÍPRAVA PRO TVORBU PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ KNIHOVEN Mgr. Andrea Peříková

2 PROPAGAČNÍ TISKOVINY TENTO TYP PROPAGACE SPOLÉHÁ NA SOLIDNÍ KONCEPT A KVALITNÍ ZTVÁRNĚNÍ. NEJEN JAZYK, ALE I OBRAZOVÝ OBSAH MUSÍ BÝT KVALITNÍ.

3 PLAKÁT Plakát je grafickou zkratkou. Působí na širokou veřejnost, své zájemce si nevybírá. Tiskne se na kvalitní papír, ve velkém formátu (A0, A1), většinou formou litografie, ofsetu či sítotisku.

4 NEJVÝZNAMNĚJŠÍ ROZKVĚT PLAKÁTOVÉ TVORBY BYL V DOBĚ SECESE

5 JSME SVĚTOVOU GRAFICKOU ŠPIČKOU V PLAKÁTOVÉ TVORBĚ Olga Poláčková FILMOVÝ PLAKÁT 1970

6 CO PAK VZNIKÁ V KNIHOVNÁCH ? Pravděpodobně leták… LETÁK Je tištěný dokument propagující výrobek, činnost, firmu, myšlenku apod. Formát bývá většinou A5 nebo A4, levný tisk (i kopírka), levný papír.

7 TVOŘME TEDY KVALITNÍ LETÁK DŮLEŽITÝ JE PRVNÍ DOJEM LEVNÝ TISK A NEKVALITNÍ PAPÍR NEMUSÍ UBÍRAT NA KVALITĚ DOKUMENTU ZÁLEŽÍ JENOM NA VÁS

8 PRAVIDLA MŮŽETE PORUŠOVAT, ALE NIKDY IGNOROVAT. David Jury - typograf Pravidla jsou pokyny založené na shromažďování zkušeností z mnoha zdrojů. Pravidla mohou být porušovaná, ale takové porušení s sebou nese následky.

9 1. STANOVTE SI KONCEPT Jestliže nemáte co sdělit, nemáte příběh, myšlenku, nebo Vám chybí určitá potřebná zkušenost, pak ze zoufalství improvizujete a výsledkem je PASKVIL.

10 NENUTÍM VÁS BÝT GRAFIKY! Tvorba propagačních prostředků se dá zvládnout …

11 2. MLUVTE JEDNOTNÝM VIZUÁLNÍM JAZYKEM Shodné použití barvy, typografie a umístění loga vytváří jednotnou image pro identitu špatně použité logo

12 3. ZÁSADA TYPOGRAFICKÁ tedy čitelnost Používejte maximálně dva či tři druhy písma, ujasněte si zásady použití verzálek a mínusek. Vybírejte druhy písma přímo pro specifické účely.

13 PÍSMO SDĚLUJE NÁLADU A SDĚLUJE POSTOJE Používejte efektivně různých velikostí jednoho druhu písma. Používejte rodiny písma.

14

15 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ČITELNOST PÍSMA DRUH PÍSMA VELIKOST PÍSMA PODKLAD PÍSMA ROZPAL PÍSMA (mezery) DÉLKA HORNÍCH A DOLNÍCH DOTAHŮ ROZDÍL V TLOUŠŤCE TAHŮ ŠÍŘKA TAHŮ DÉLKA ŘÁDKŮ

16 KLASIFIKACE PÍSEM JE ZALOŽENA NA ANATOMICKÝCH VLASTNOSTECH Dělí se na čtyři kategorie: LOMENÉ PÍSMO ANTIKVA GROTESK SKRIPT zcela samostatnou skupinou jsou GRAFICKÁ PÍSMA A SYMBOLY

17 SAZBA TEXTU VYPADÁ VELMI JEDNODUŠE - TEXT SE UMÍSTÍ NA STRÁNKU Abyste mohli písmo efektivně používat, musíte nejen porozumět jeho samotné podstatě, ale znaky správně skládat. Jemné nuance sazby mohou ovlivnit vnímání a interpretaci vnímání.

18 ZAROVNÁNÍ TEXTŮ

19 4. UPOUTEJTE NA PRVNÍ POHLED Je však třeba znát zákonitosti hierarchie při tvorbě propagačních prostředků

20 BÍLÉ PLOCHY V KOMPOZICI Bílé, nepotištěné, plochy jsou důležitým nástrojem při tvorbě kompozice. Bílé plochy se často naprosto chybně chápou jako pouhé plýtvání prostorem.

21 TITULEK JE SIGNÁL Nabízím řešení: písmo titulku může být v těchto vztazích Rodinné – v rámci jedné rodiny lze vybrat výrazně větší a tučnější typ písma Kouzlo v odlišnosti – naprosto odlišný typ, který je však vhodný. Např. patkové a bezpatkové písmo Kontrast je v jednotě – používejte specifické rodiny písma

22 INFORMACE VYŽADUJÍ SYSTÉM Informační hierarchie je založena na rozlišení funkcí – těla textu a jeho poměru k ostatním. Pokládáme si základní otázky: Které texty je třeba znázornit? Na co soustředit zrak? Jaký by měl být vztah mezi hlavním předmětem a ostatními informacemi? ODPOVĚDI BY MĚLY BÝT LOGICKÉ.

23 5. BARVY VYBÍREJTE S URČITÝM ZÁMĚREM Nevolte barvu bezmyšlenkovitě. Barva má v sobě spoustu psychologických a emocionálních významů. Barva ovlivňuje hierarchii, čitelnost a tzv. barevné kódování.

24 leták tvořen bez zásahu leták tvořen po semináři

25 Při práci s barvami je třeba znát tři pojmy: ODSTÍN – čistá barva z barevného spektra JAS – relativní světelnost či tmavost SYTOST – poměr barevné složky k šedé

26 6. MÉNĚ JE NĚKDY VÍCE Toto pravidlo není záležitosti estetiky jako spíše zdravého rozumu. Jestliže je myšlenka jasná, je zbytečné, abyste „pozlacovali slunce“.

27 7. KONTRASTY Vytvářejte kontrasty pomocí hry s hustotou a rytmem. Hrajte si se světlými a tmavými tóny. Vzbuzujte a upoutávejte pozornost!

28 8. STATICKÝ ROVNÁ SE NUDNÝ Vdechněte svému návrhu život. Rytmus odkazuje na základní biologický proces, jako je tep, dech a chůze. Je vnímán přirozeně.

29 9. SYMETRIE JE NEJVĚTŠÍ ZLO Veškerý život kvalitního propagačního prostředku končí s centrální osou. Asymetrie vytváří napětí…

30 10. VIRTUÁLNÍ VZTAH PÍSMA A OBRAZU Dosáhnout vzájemného působení písma a obrazu představuje velký problém.

31 11. UKÁZNĚNOST VIZUÁLNÍ KULTURA A SPOLEČENSKÉ OBORY: Psychologie – využívá informací o masovém vkusu a o unifikovaném životním stylu Sociologie – využívá výsledků studií o společenském klimatu Historie – VK se stává dokumentem doby Ekonomie - zvyšuje množství produkce statků a tím ekonomické aktivity státu.

32 NAUČTE SE PŘIJÍMAT KRITIKU A SNAŽTE SE JI VNÍMAT POZITIVNĚ. JINAK SE VYSTAVUJETE RIZIKU, ŽE VÁŠ PŘÍSTUP SE STANE KONZERVATIVNÍM…

33 Ukázky letáků vytvořených knihovníky po semináři


Stáhnout ppt "TEORETICKÁ PŘÍPRAVA PRO TVORBU PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ KNIHOVEN Mgr. Andrea Peříková."

Podobné prezentace


Reklamy Google