Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Verbální myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Verbální myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Verbální myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_180101 24. ledna 2014

2 2 Obecný úvod Verbální myšlení je nedílnou součástí testů OSP, TSP, ale i různých testů IQ. Obecně by se dalo konstatovat, že svým zaměřením vychází verbální myšlení z českého jazyka. Je to rovněž oddíl, ve kterém se studenti během různých přípravných kurzů nejméně zlepšují. Dobrým základem pro úspěšné zvládnutí této části je vrozený cit pro český jazyk, bohatá slovní zásoba, schopnost správně a rychle porozumět zadání a umění pohotově argumentovat. Zaměřme se blíže na testy OSP, se kterými se studenti setkávají nejčastěji. 2

3 3 Obecný úvod Verbální oddíl se v testech OSP dělí na čtyři skupiny, jejichž pořadí je vždy neměnné. Jedná se o následující celky: doplňování slov do vět vztahy mezi slovy práce s textem antonyma. Pokud řešíme verbální oddíl v tomto pořadí, dostaneme se většinou do časové pasti. Tím se myslí, že při dosti krátké časové dotaci (25 minut na 35 otázek) se řešitel „zasekne“ na práci s textem, která vyžaduje hodně času a je za ni málo bodů. Studenti pak nestihnou antonyma, jejichž řešení je velmi rychlé a dá se zde nasbírat velký počet správných odpovědí. 3

4 4 Doplňování slov do vět U doplňování slov do vět se setkáme s úlohami, kde je uvedena věta, v níž chybí jedno či dvě slova. Našim úkolem je z připravené nabídky vybrat nejvhodnější slovo (slova) tak, aby věta dávala smysl. Příklad: Doplňte do věty správné slovo: Za nejvýznamnější hnutí ve filozofii přírody v pozdním __________ můžeme považovat scholastiku. (A) večeru(B) létě(C) věku (D) středověku(E) pravěku 4

5 5 Doplňování slov do vět Ideální je, pokud se nám již při čtení neúplné věty chybějící slovo vybaví a my jej pak nalezneme v možnostech (popř. slovo velmi podobné). Pokud si ovšem nejsme jisti, vyřadíme z nabídky odpovědí slova, která tam evidentně nepatří a následně se soustředíme na zbytek. Příklad: Doplňte do věty správné slovo: Za nejvýznamnější hnutí ve filozofii přírody v pozdním __________ můžeme považovat scholastiku. (A) večeru(B) létě(C) věku (D) středověku(E) pravěku 5

6 6 Vztahy mezi slovy Zvládnutí tohoto celku vychází z dobré slovní zásoby řešitele. Studenti zde většinou rychle a správně nacházejí vhodné souvislosti mezi zadanými slovy. Příklad: Nalezněte dvojici slov s podobným vztahem, jako je vztah slov v zadání: PES : FENA (A)ovce : jehně (B)kocour : kočka (C)had : hadice (D) mravenec : vajíčko (E) kůň : hřebec 6

7 7 Vztahy mezi slovy V této úloze jde o nalezení vztahu samec – samice, čemuž v nabídce nejlépe odpovídá možnost (B). Příklad: Nalezněte dvojici slov s podobným vztahem, jako je vztah slov v zadání: PES : FENA (A)ovce : jehně (B)kocour : kočka (C)had : hadice (D) mravenec : vajíčko (E) kůň : hřebec 7

8 8 Práce s textem Jak již bylo zmíněno, práce s textem je dosti časově náročná a nepřináší řešiteli adekvátní počet bodů. Z hlediska taktiky je vhodnější tento celek přeskočit a vrátit se k němu až nakonec. Často pomůže, pokud si před čtením textu nejdříve projdeme otázky, což nás může nasměrovat k hledání konkrétních informací. V samotném textu je dobré dělat si poznámky a urychlit tak výběr správných odpovědí. Výhodou pro řešitele je samozřejmě dovednost rychle číst a orientovat se v textu. 8

9 9 Práce s textem Příklad: Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z textu? (A)Gauss se při práci na svém projektu občas obořil na své děti. (B)Gauss při své práci dosáhl nevalného pokroku. (C)Gauss objevil, že se náhodné odchylky rozkládají kolem střední hodnoty. (D)Gauss při měření vzdáleností mezi městy pracoval nesystematicky. 9

10 10 Práce s textem V letech 1816 až 1826 strávil Gauss mnoho času mimo domov. Řídil obrovský projekt, jenž mapoval oblasti Německa, dnes bychom řekli geodetický průzkum. Jeho cílem se stalo změřit vzdálenosti mezi městy a dalšími významnými místy v krajině a získané údaje zanést do mapy. Úkol to nebyl tak snadný, jak by se mohlo zdát, a to z několika důvodů. První potíže, s nimiž se Gauss musel vypořádat, způsobil omezený dosah měřicích přístrojů. Přímky se tudíž musely konstruovat z kratších úseků, z nichž každý v sobě zahrnoval určitou nahodilou (nesystematickou) chybu měření. Celková chyba tak rychle narůstala. Gauss však k tomuto problému nepřistoupil jako běžný badatel, řekněme třeba jako autor této knihy. Ten by si nejdříve rval vlasy na hlavě, občas by se obořil na své děti, pak by dosáhl nevalného pokroku a nakonec by výsledky publikoval tak, aby vyzněly co možná nejzávažněji. Gauss místo toho vynalezl hlavní koncepci moderní teorie pravděpodobnosti a statistiky – teorém, podle nějž se náhodné odchylky rozkládají kolem střední hodnoty, a to na křivce zvonového tvaru. 10

11 11 Práce s textem Příklad: Které z následujících tvrzení jednoznačně vyplývá z textu? (A)Gauss se při práci na svém projektu občas obořil na své děti. (B)Gauss při své práci dosáhl nevalného pokroku. (C)Gauss objevil, že se náhodné odchylky rozkládají kolem střední hodnoty. (D)Gauss při měření vzdáleností mezi městy pracoval nesystematicky. 11

12 12 Antonyma Antonyma jsou slova opačného významu. Při hledání antonym nemusíme nalézt přesný opak, ale stačí najít slovo, které se nejvíce opaku zadaného slova blíží. Tato část je časově nejméně náročná, je tedy taktické vyřešit ji ještě před prací s textem. Studenti řeší úlohy rychle a většinou správně. Příklad: Vyberte slovo, které se nejvíce blíží opaku slova v zadání.HORKÝ (A)mokrý (B)chladný (C)studený (D) mrazivý (E) větrný 12

13 13 Antonyma Příklad: Vyberte slovo, které se nejvíce blíží opaku slova v zadání. HORKÝ (A)mokrý (B)chladný (C)studený (D) mrazivý (E) větrný 13

14 14 Citace SOBELOVÁ, Dava. Osamělý génius. Frýdek-Místek: ALPRESS, 1997. ISBN 80-7218-025-8. 14


Stáhnout ppt "Verbální myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google