Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ ledna 2014

2 2 Analytické myšlení Analytické myšlení je součástí obou nejznámějších přijímacích testů na VŠ, tedy OSP i TSP. Přesto se svým charakterem v uvedených testech liší. U TSP tvoří tento oddíl vždy 10 otázek s výběrem odpovědí A až E. Můžeme se zde setkat s úlohami typu: pravdomluvný – lhář, poctivec – padouch, určení pravdivosti tvrzení, negace výroků, jednoduché úsudky apod. Oproti tomu test OSP vychází pouze ze dvou hlavních typů otázek: logické zebry a rozbor sdělení, popř. jeho ekvivalentní vyjádření. Stručně řečeno, analytický oddíl je zaměřen hlavně na logické uvažování. 2

3 3 Příklady některých úloh: (Pravdomluvní a lháři) 1)V domě žijí jen pravdomluvní a lháři (pravdomluvný mluví stále pravdu, lhář vždy lže, každý z obyvatel domu je buď pravdomluvný nebo lhář). Jednoho dne se na chodbě setkali pan A a pan B. Pan A prohlásil: Jsem pravdomluvný. Pan B prohlásil: Alespoň jeden z nás je lhář. Vyberte jednu z následujících možností: (A) Pan B je pravdomluvný, u pana A nelze určit. (B) Pan A je lhář, pan B je pravdomluvný. (C) Pan A je pravdomluvný, pan B je lhář. (D) Oba jsou pravdomluvní. (E) Nelze rozhodnout. 3

4 4 Řešení: 1)V domě žijí jen pravdomluvní a lháři (pravdomluvný mluví stále pravdu, lhář vždy lže, každý z obyvatel domu je buď pravdomluvný nebo lhář). Jednoho dne se na chodbě setkali pan A a pan B. Pan A prohlásil: Jsem pravdomluvný. Pan B prohlásil: Alespoň jeden z nás je lhář. Vyberte jednu z následujících možností: (A) Pan B je pravdomluvný, u pana A nelze určit. (B) Pan A je lhář, pan B je pravdomluvný. (C) Pan A je pravdomluvný, pan B je lhář. (D) Oba jsou pravdomluvní. (E) Nelze rozhodnout. 4

5 5 Příklady některých úloh: (Negace složených výroků) 2)Vyberte správnou negaci výroku: Jestliže se neumažu, pak budu mít čisté kalhoty. (A) Jestliže se umažu, pak nebudu mít čisté kalhoty. (B) Neumažu se a budu mít čisté kalhoty. (C) Umažu se nebo budu mít čisté kalhoty. (D) Neumažu se a nebudu mít čisté kalhoty. (E) Jestliže se neumažu, pak nebudu mít čisté kalhoty. 5

6 6 Řešení: 2)Vyberte správnou negaci výroku: Jestliže se neumažu, pak budu mít čisté kalhoty. (A) Jestliže se umažu, pak nebudu mít čisté kalhoty. (B) Neumažu se a budu mít čisté kalhoty. (C) Umažu se nebo budu mít čisté kalhoty. (D) Neumažu se a nebudu mít čisté kalhoty. (E) Jestliže se neumažu, pak nebudu mít čisté kalhoty. 6

7 7 Příklady některých úloh: (Sudoku) 3)Doplňte tabulku tak, aby se v každém řádku, v každém sloupci a v každé z tučně zvýrazněných oblastí, vyskytovaly #, $, & (tzn. každý znak právě jednou). Vypište zleva doprava všechny znaky, které v tabulce patří místo otazníků. (A) #$&& (B) (D) (E) 7

8 8 Příklady některých úloh: (Sudoku) 3)Doplňte tabulku tak, aby se v každém řádku, v každém sloupci a v každé z tučně zvýrazněných oblastí, vyskytovaly #, $, & (tzn. každý znak právě jednou). Vypište zleva doprava všechny znaky, které v tabulce patří místo otazníků. (A) #$&& (B) (D) (E) 8

9 9 Příklady některých úloh: (Pravdivost výroku) 4)Na výletě v horách se kamarádi Jana, Pavel, Saša, Robert a Marie rozhodli vyjet lanovkou ke své chatě, přičemž se museli rozdělit do dvou kabin. Víme, že: * Marie nesedí ve stejné kabince jako Pavel. * Ve druhé kabince nejede Jana ani Saša. * Robert jede ve stejné kabince jako Saša. Které tvrzení není určitě pravdivé? (A) Jana jede s Pavlem stejnou kabinkou. (B) Druhou kabinkou jedou alespoň dva kamarádi. (C) Pavel jede v první kabince. (D) Ve druhé kabince jede pouze jeden z kamarádů. (E) V první kabince jede i Marie. 9

10 10 Příklady některých úloh: (Pravdivost výroku) 4)Na výletě v horách se kamarádi Jana, Pavel, Saša, Robert a Marie rozhodli vyjet lanovkou ke své chatě, přičemž se museli rozdělit do dvou kabin. Víme, že: * Marie nesedí ve stejné kabince jako Pavel. * Ve druhé kabince nejede Jana ani Saša. * Robert jede ve stejné kabince jako Saša. Které tvrzení není určitě pravdivé? (A) Jana jede s Pavlem stejnou kabinkou. (B) Druhou kabinkou jedou alespoň dva kamarádi. (C) Pavel jede v první kabince. (D) Ve druhé kabince jede pouze jeden z kamarádů. (E) V první kabince jede i Marie. 10

11 11 Příklady některých úloh: (Zebra) 5)Kamil strávil 4 dny v Praze, přičemž každý den absolvoval jednu aktivitu (výstavu, divadlo, zoo, koncert). Víme, že: * Kamil navštívil zoo až po divadle. * Na výstavě nebyl Kamil ani v úterý ani v pátek. * Sobotní koncert se opravdu vydařil. * Výstavu nelze navštívit o víkendu. * Kamil navštívil zoo dříve než koncert. Který den Kamil navštívil divadlo? (A) V pondělí. (B) V pátek nebo v sobotu. (C) Ve středu nebo ve čtvrtek. (D) Jen v pátek. (E) V pondělí nebo v neděli. 11

12 12 Příklady některých úloh: (Zebra) 5)Kamil strávil 4 dny v Praze, přičemž každý den absolvoval jednu aktivitu (výstavu, divadlo, zoo, koncert). Víme, že: * Kamil navštívil zoo až po divadle. * Na výstavě nebyl Kamil ani v úterý ani v pátek. * Sobotní koncert se opravdu vydařil. * Výstavu nelze navštívit o víkendu. * Kamil navštívil zoo dříve než koncert. Který den Kamil navštívil divadlo? (A) V pondělí. (B) V pátek nebo v sobotu. (C) Ve středu nebo ve čtvrtek. (D) Jen v pátek. (E) V pondělí nebo v neděli. 12


Stáhnout ppt "Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google