Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FAŠISTICKÁ ITÁLIE Mussolini – futurismus – politika Mussolini – antický Řím – architektura Konec futurismu 1939 a fašismu 1943 Marinetti – (futurismus.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FAŠISTICKÁ ITÁLIE Mussolini – futurismus – politika Mussolini – antický Řím – architektura Konec futurismu 1939 a fašismu 1943 Marinetti – (futurismus."— Transkript prezentace:

1 FAŠISTICKÁ ITÁLIE Mussolini – futurismus – politika Mussolini – antický Řím – architektura Konec futurismu 1939 a fašismu 1943 Marinetti – (futurismus x novecento) – Margherita Sarfatti

2 NOVE ČENTO vznik Milánu 1922 jednoznačně národní proti avantgardě klasickou formu malířství - různé styly Po konci vlivu Mussoliniho a Sarfatti skončila i skupina v r Členové - kritička Margherita Sarfatti - Mario Sironi (ovlivněn kubismem a metafyzickou malbou) - Anselmo Bucci (ovlivněn fauvismem)

3 Mario Sironi (1885–1961) Akademie ŘÍM – setkání Boccioni, Carra Miláno 1913 – Boccioni, Carra – ovlivněn futurismem Identifikoval se spíše s italským futurismem ideologicky než-li stylisticky. Po 1.sv. pracoval pod vlivem metafyzické malby a současně byl inspirován Picassem (1919 Lampa) V roce 1922 vstoupil do fašistické strany Zaujetí pro moderní městský život, ale není z nich cítit dynamika! (Periferie 1922), (Městská krajina 1924), Byl kritizován pro jeho nedostatečný ideologický obsah.

4 AEROPITTURA (Aeropainting) (1929 – 1940) druhé generace italského futurismu létání a letecká krajina, nový pohled na realitu Nová perspektiva, bez detailu Z těch nejvýznamnějších to byli např. Tullio Crali a Giacomo Balla

5 Tulilo Crali ( ) studuje perspektivu, dynamismus, pohyb Je trochu odlišný – realistické obrazy - zkušenosti z letu divákovi Vojenská letada NOSEM PROTI MĚSTU (1939) = pohled pilota, střemhlavý útok, volný pád, bomby z letadla, závratná perspektiva. Předtím než se otevře padák (1939), Průlet(1930)

6 Giacomo Balla italský futurista se mezi ně zařadil hlavně díky dílu Balbo a italští transatlantičtí letci(1931)

7 Fašistická Itálie - socha Renato BERTELLI ROTAČNÍ HLAVA MUSILINIHO 1933 z barevné terakoty. (několik verzí - bronz, dřevo a hliník) inspirovala např. fotografa Robert Mapplethorpe "Autoportrét"- americký fotograf známí velkoformátovými portréty, fotil třeba Warhola. sochaře Tony Cragg "bad guys", v roce Práce Tony Cragg jsou založeny taky na principu otáčení profilu kolem své osy ale s takovou rychlostí, že její objem deformuje.

8 Fašistická Itálie - architektura Stacchini- Hlavní nádraží v Miláně – Neoklasicismus – monumentální, flamboyantní (1931) v protikladu k Gropiovi v Německu Michelucci - Santa Maria Novella va Florencii (1935) považován za nejlepšího moderního italského architekta. Italský racionalismus dle futuristických pravidel.

9 NACISTICKÉ UMĚNÍ V NĚMECKU Adolf Hitler ( ) rodina rakouského celníka, 2x odmítnut na akademii ve Vídni akvarely a pohlednice (nacionalistické, rasistické a antisemitské názory) + zájem o politiku. Po vypuknutí první světové války se dobrovolně přihlásil do německé armády r Nástup Hitlera: Německo bylo v krizi = reparace + tvrdé požadavky= vznik 2. sv. Války. Hitler kancléřem hlavní bod programu byl odstup od Versaillské smlouvy militarizace – konec nezaměstnanosti Hitler zavrhoval architektonický modernismus. Nelíbily se mu střídmé funkcionalistické budovy za skla a betonu a v r zavřel Bauhaus a byla zakázána všechna umělecká kritika kromě nacistické.

10 Velké německé umění Adolf Hitler otevírá v Mnichově výstavy “Velké německé umění” a “Zvrhlé umění”. Velké německé umění -díla tradičního, neoklasicistního střihu, monumentální, postavy svalovců v antickém duchu - mělo oslavovat “velkého německého ducha” a “pocit němectví” -Autoři: Arno Breker, Josef Thorak Identifikace s tím, co odmítali: akce jako antimodernistické výstavy, antisem.filmy, pálení knih atd. Zvrhlé “umění”( Entartete “Kunst”) -mělo za cíl zdiskreditovat avantgardu - ztotožňování s díly slabomyslných, dětí, senzibilů apod. -nebezpečné upřednostňování jedince - jeho originality, osobitý čin děl a 3 miliony diváků (P. Klee, V. Kandinskij, M. Chagall, O. Dix, O. Kokoschka, E. Nolde, G. Grosz, atd…) Tělo jedince mohlo představovat jedině tělo politické a to bylo většinou ztvárněno netečně, nadpřirozeně, nespecificky a nad historicky a odtud vychází rozšíření monumentálního neoklasicismu.

11 Světová výstava v Paříži 1937 konfrontace Německo a SSSR SSSR pavilon - Dělník a kolchoznice socialistického realismu. Dílo vytvořila v r Věra Muchinová. Nyní Moskva. Německý pavilon - mohutná chrámová vertikála s orlicí se svastikou v pařátech, architekt Speer

12 Leni Rieflnstahlová - herečka, režisérka, souhlasila s odsunutím židů, po 2.sv. tvrdila že proti rasám nic nemá, ale i v Africe si vybírala jen ty nejdokonalejší Afričany. nová technologie, kamera na kolečkách, 70. léta točila i fotila a filmovala uprostřed Afriky a pak se i potápěla na korálových útesech TRIUMPH WILLENS - film trumf vůle(plakát k vlastnímu filmu) OLYMPIÁDA , film, -olympiáda naplánovaná ještě před Hitlera -Leni Hitlera přemluvila ať ji neruší -propaganda (židé se mají v Německu dobře a jsme mírumilovná země) -řecké nápisy, spojení nacistických ideálů s řeckou krásou, řecká architektura, olympijský zvon s nacistickými znaky - napsala svůj vlastní životopis (šlo jí jen o estetično, ne o ideologii)

13 Arnold Breker sochař a architekt obří sochy čistokrevných árijců Období v Paříži - přítel Man Raye, Delaunaye, Brancusi, Maillol. Odjel na chvilku do Říma, kde restauroval sochu Michelangela Pieta. r se rychle dostal k vlivu nacistů porotcem pro výběr plastiky na výstavu „Velké německé umění“ 1937 plastiky pro Německý pavilón na Světové výstavě v Paříži 1937 V roce 1938 germánské figury - sochy (Strana) sál Říšského kancléřství(Speer) busta Richarda Wagnera pro Hitlerovo letní sídlo 1939, krom toho udělal ještě mnoho bust(Hitler, Dalí, Speer) Po válce prohlašoval, že s nacisty neměl nic společného a byl propuštěn

14 Albert Speer všehoschopný architekt pro Hitlerovu náklonnost Kancléřství v Berlíně 1934 v Norimberku katedrála světla (Zeppelinfield) -vycházelo ze starověké dórské architektury - oltáře v Pergamonu -světelné efekty ("světelné katedrály") teorii "hodnoty trosek„ - esteticky atraktivní ruiny 1937 Německý pavilón pro mezinárodní výstavu v Paříži. Speer plánoval (v rámci projektu Germánia) - Halu lidu – obrovskou klenutou stavbu (vycházející z baziliky Sv. Petra v Itálii) -stavbu inspirovanou Vítězným obloukem v Paříži, ale opět mnohokrát větší -Norimberku mělo také stát Německý stadión (Árijské hry)

15 SORELA socialistický realismus jako umělecké hnutí, které vzniklo v SSSR v roce 1932 slouží ideologii komunistické strany zobrazuje práci, dělníky - sovětského hrdinu a vedoucí osobnosti komunistické strany a státu. tvrdá cenzura nad uměleckou tvorbou v popředí bylo především sochařství (malířství bylo až na posledním místě) Často ztvárněné symboly - srp, kladivo, pěticípá hvězda.

16 Sorela v ČSR - urbanistické projekty nových socialistických měst Po vítězství KSČ na konci 40. let 20. století - vzor Sovětský svaz = socialistický realismus. Propagandistické plakáty - úspěchy (zemědělství, bytové výstavbě i průmyslu), neúspěchy přehlíženy a zatajovány. Poválečný socialistický realismus navazoval na svou předválečnou formu, ale omezil její víceznačnost a brutálně ji ideologizoval. V české architektuře - města Havířov, Ostrov a Ostrava- Poruba (těžký průmysl na Ostravsku). V české metropoli Praze pak je to Hotel International v Podbabě(1957) (podoba např. Paláci kultury ve Varšavě) Pražské metro do stanice Anděl (tehdy Moskevská) byly zasazeny reliéfy, jejichž hlavním účelem bylo ukázat lidem radostnou budoucnost spojenectví se SSSR. Příkladem socrealistického sochařství jsou Pomník Lenina a Stalina v Olomouci nebo Stalinův pomník v Praze.

17 Pomník Lenina a Stalina v Olomouci v době tzv. kultu osobnosti v 50. letech 20. století. olomoučtí sochaři Rudolf Doležal a Vojtěch Hořínek Jako jeden z mála Stalinových pomníků zůstal na svém místě až do roku 1989, pravděpodobně díky jeho spojení v sousoší s Leninem, jehož kult zůstal neotřesen. Pomník Lenina a jeho spolupracovníků. Na jaře roku 1989 byl v noci z pátku na sobotu celý pomník postříkán červenou barvou. V zimě roku 1989 se stal objektem happeningů olomouckých studentů př. - ruce Stalina pomalovány rudou barvou, na hlavu mu byla nasazena katovská kápě (odkazující na jeho zločiny). - na pomník zavěšeny stovky balónků a transparent s nápisem Odleťte do teplých krajin.

18 Stalinův pomník Praha -Letná(známý též i jako Fronta na maso) největší skupinové sousoší v Evropě na počest sovětského vůdce Stalina za kultu osobnosti v 50. letech 20. století pod heslem „Svému osvoboditeli – československý lid“(po smrti Stalina a nedlouho před Chruščovovou kritikou Stalinova kultu osobnosti) Sochařem byl Otakar Švec se svou manželkou – sebevražda (architektem pak byl Jiří Štursa) Po Stalinově levé ruce - zástupci sovětského lidu a po jeho pravé ruce - zástupci lidu československého. Pomník ze žlutobílých opracovaných žulových kvádrů (23 základních kamenů z nejrůznějších míst republiky). komunisté museli v ČSR pomník zbourat Sluneční paprsek – Motocyklista, futuristická socha jezdce na motocyklu z roku 1924.

19 Karel Svolinský Kresba/ilustrace inspirované lidovými tradicemi, folklórem a přírodou Volné a užité grafice (Ex libris),(plakáty, bankovky, známková tvorba). dřevoryt a dřevořez monumentální realizace 1931: návrh vitráže v Chrámu sv. Víta v Praze 1954: návrh nové podoby Olomouckého orloje ve stylu socialistického realismu - jeden z mála heliocentrických orlojů na světě - orloj byl poškozen událostmi 2. sv. války a kompletně přebudován 1955.

20 Jan Čumpelík Malíř pokojů a dekorativní umělc Mezi oficiálními kruhy "největší současný český malíř". Mezi jeho nejznámější díla patří obraz Únorové ráno 1948 (1951). - Původní název obrazu byl Noční hlídka a později byl uváděn také jako Únor předlohou pro plakát

21 Shrnutí: Co měly diktatury společné? Režimem schváleno jediné oficiální umění, které mělo sloužit hlavně propagandě. Co měly diktatury odlišné? FAŠISTÉ – uhlazený neoklasicismus, který prezentoval fašistickou Itálii jako moderní znovuzrození antického Říma. NACISTÉ - pěstovali masivní neoklasicismus tak, aby podtrhoval bojovníka - dědice antického Řecka SOVĚTI – sovětský akademismus, socialistický realismus nebyl svázán antickými mýty, ale byl zaměřen na soudobou ideologii – jež vrhala v před dělníka jako nového hrdinu historie.


Stáhnout ppt "FAŠISTICKÁ ITÁLIE Mussolini – futurismus – politika Mussolini – antický Řím – architektura Konec futurismu 1939 a fašismu 1943 Marinetti – (futurismus."

Podobné prezentace


Reklamy Google