Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové."— Transkript prezentace:

1  Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové energie mezi látkami o různé teplotě. Rozdělení látek na tepelné vodiče a tepelné izolanty. Vysvětlení rozdílu vedení tepla vodičem a izolantem. Popis výměny vedením uvnitř jednoho tělesa. Žáci by měli odpovědět na otázky z praxe. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.08_Fyzika pro 8. ročník Název: Změna teploty těles tepelnou výměnou Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA

2  hrnek se zahřeje a čaj se ochladí  po chvíli má hrnek i čaj stejnou teplotu  částice čaje odevzdávají při nárazech na částice porcelánu část své pohybové energie  zvětší se vnitřní energie porcelánového hrnku  zmenší se vnitřní energie čaje

3  rychle se pohybující částice hořícího plynu předávají část své pohybové energie částicím koule  zvětšuje se vnitřní energie koule  probíhá tepelná výměna

4  tepelná výměna může nastat i mezi dvěma částmi téhož tělesa  mají-li tyto části různou teplotu  nejprve se ohřeje část lžičky ponořené do čaje  částice v ponořené části lžičky se začnou pohybovat rychleji  rychlejší částice předávají při vzájemných srážkách část své pohybové energie částicím pohybujícím se pomaleji

5  dobrými vodiči tepla jsou KOVY  částicová stavba kovů umožňuje rychlou výměnu vedením

6  stavba některých látek umožňuje jen pomalou tepelnou výměnu vedením  např. VZDUCH  nebo látky, které obsahují vzduch, např. VATA, PEŘÍ, SRST, MOLITAN, POLYSTYREN, SUCHÉ DŘEVO  dokonalým izolantem je VAKUUM

7  zkumavku se studenou vodou zahříváme plamenem  zkumavka je chladná, i když se voda uvede do varu  ZÁVĚR: VODA JE ŠPATNÝ VODIČ TEPLA

8  A) destilovaná voda je stejně jako vodovodní voda špatný vodič tepla  B) destilovaná voda je dobrý vodič tepla  C) destilovaná voda je izolant.

9  naše ruka má teplotu kolem 36 °C  polystyren se v místě dotyku zahřeje na teplotu naší ruky  protože je polystyren tepelný izolant, nepřenáší se v něm teplo dál, proto neochlazuje naši ruku.  Hliník je naopak dobrý tepelný vodič, proto z naší ruky, která je teplejší, stále odvádí teplo.

10 1) Koberec je dobrý vodič a dlaždice dobrý izolant. 2) Koberec je dobrý izolant a dlaždice je dobrý vodič. 3) Koberec neodvádí snadno teplo z našich rukou nebo nohou a dlaždice snadno odvádějí teplo z našich rukou nebo nohou (ochlazují nás).

11 1) Proč je výhodné, když pánve a hrnce jsou opatřeny dřevěnými nebo plastovými držáky? 2) Hrnec s horkou polévkou máš odnést z plynového vařiče na stůl. Popiš a vysvětli, jak to bezpečně uděláš. 3) Je hovorový výrok „kožich hřeje“ fyzikálně správný? Jak ho opravíš, aby správně vyjadřoval fyzikální skutečnost?

12 4) Pokud se v koupelně postavíš jednou bosou nohou na dlaždice a druhou na molitanovou rohož, jak bys popsal oba tepelné pocity? Vysvětli. 5) Vysvětli, jakou výhodu mají okna s trojitým sklem. 6) Dvě nádoby, z nichž jedna je z hliníku a druhá ze skla. Obě nádoby současně naplníme horkou vodou a ihned se jich zevně dotkneme rukama. Pociťujeme, že teplota hliníkové nádoby je vyšší než teplota skleněné nádoby. Vysvětli tuto zkušenost.

13  http://www.viscojis.cz/teens/images/stories/pohyb/salek-caje.jpg [2011- 11-2] http://www.viscojis.cz/teens/images/stories/pohyb/salek-caje.jpg  http://www.firelovers.com/img/clanky/kovova.jpg [2011-11-2] http://www.firelovers.com/img/clanky/kovova.jpg  http://www.labgas.cz/images/produkty/3_1.jpg [2011-11-2] http://www.labgas.cz/images/produkty/3_1.jpg  http://www.ndt- ed.org/EducationResources/CommunityCollege/Materials/Graphics/MixedMe tals%28mayFranInt.%29.jpe [2011-11-2] http://www.ndt- ed.org/EducationResources/CommunityCollege/Materials/Graphics/MixedMe tals%28mayFranInt.%29.jpe  http://www.svatebnidekorace.cz/1934-2611-large/pstrosi-peri-3ks.jpg [2011-11-2] http://www.svatebnidekorace.cz/1934-2611-large/pstrosi-peri-3ks.jpg  http://www.3pack.sk/img/foto/molitan_kompozicia.jpg [2011-11-2] http://www.3pack.sk/img/foto/molitan_kompozicia.jpg  http://www.ceskastaviva.cz/fotky7075/fotos/_vyrn_117EPS.jpg [2011-11-2] http://www.ceskastaviva.cz/fotky7075/fotos/_vyrn_117EPS.jpg  http://www.mvp.cufo.cz/materialy/44b.jpg [2011-11-2] http://www.mvp.cufo.cz/materialy/44b.jpg  doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3.  galerie office


Stáhnout ppt " Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové."

Podobné prezentace


Reklamy Google