Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiloš Malý
1
Nový klimaticko-energetický rámec EU pro období 2021-2030 3. ročník diskusního semináře SVSE Kurdějov, 31. července 2014 Pavel Zámyslický odbor energetiky a ochrany klimatu
2
30% Energy efficiency 30% Energy efficiency Rámec (40-27-30) vs. Balíček (20-20-20) 40% greenhouse gas reduction 40% greenhouse gas reduction 20% greenhouse gas reduction 20% greenhouse gas reduction 20% renewable energy 20% renewable energy 20% energy savings ≥27% renewable energy ≥27% renewable energy 2020 2030 Governance National plans Common indicators Monitoring
3
Dlouhodobá vize 2050 GHG reductions compared to 1990200520302050 Total -7%-40 to -44%-79 to -82% Sectors Power (CO 2 ) -7%-54 to -68%-93 to -99% Industry (CO 2 ) -20%-34 to -40%-83 to -87% Transport (incl. CO2 aviation, excl. maritime) +30%+20 to -9%-54 to -67% Residential and services (CO 2 ) -12%-37 to -53%-88 to-91% Agriculture (non-CO 2 ) -20%-36 to -37%-42 to -49% Other non-CO 2 emissions -30%-72 to -73%-70 to -78%
4
Klimaticko-energetický rámec ● GHG – do 2020 -20/30 % (ČR -21 % EU ETS, +9 % non-ETS (oproti 2005), do 2030 -40 %, do 2050 – 80/95 % (oproti 1990) ● OZE – do 2020 20 % (ČR 13 % na konečné spotřebě) - indikativně 15.5% RES ‐ H, 13.5% RES ‐ E, 10.8% RES ‐ T, do 2030 -27 %, ● EE – do 2020 20 % ↑ EE o 2 - 2.5 % ročně- orientační úspora cca 50-60 PJ (2020), do 2030 – 30%
5
Rozdělení úsilí ETS/non-ETS * Compared to 2005
6
Burden Sharing non-ETS I
7
Burden Sharing non-ETS II (?) (0,1-0,2 % HDP ve 2030) Kritérium 1. Nákladová efektivita 2. HDP/obyvatele 3. Kombinace 1. a 2. 4. Konvergence emisí/obyvatele Cíl non-ETS-23%-13%-18%
8
Změny 2020 vs. 2030
9
Pozitiva vypadají slibně, ale…
10
Energy costs to rise in all scenarios until 2030, but clear benefits from decarbonisation Energy costs, broken down by components (annual average in % of GDP)
11
Investing in our future: 45% of EU power generation capacity is more than 30 years old Age of power generating capacities in the EU in 2013 (in years) Source: Platts Power Vision
12
EU energy security and trade balance: Saving on fossil fuels imports
13
EU energy security and trade balance: Saving on fossil fuels imports
14
Co-benefits: air pollution impacts 2030 Source: GAINS, excludes morbidity, ecosystems, buildings, materials and productivity losses. Valuation: TSAP review.
15
Co-benefits: Czech Republic 2030
16
Překážky a hrozby…
17
Situace na uhlíkovém trhu
18
Cena EUA – referenční scénář
19
Proč je dobré číst analýzy dopadů? Source: European Commission (2014)
20
Vliv EU ETS a podpory OZE na cenu elektřiny Zdroj: IEA 2012
21
Další hrozby a nejistoty Přetrvávající unilaterální postavení EU/Carbon leakage Riziko fragmentace politik a tržního prostředí v rámci EU Míra a načasování investic Volné prostředky, ochota platit a sdílet úsilí (ČS, obyvatelstvo/průmysl) Vysoká nejistota ohledně dalšího technologického pokroku a světových cen komodit Nedostatečně rychlý a pružný rozvoj nových sítí a zdrojů Jak s „problematickými/citlivými sektory“ (Agri, Tran.) NIMBY Globální katastrofy, konflikty a bezpečnostní hrozby
22
Nastavení EU ETS po 2020 Nastavení parametrů pro sestavení seznamu sektorů „ohrožených “carbon leakage“ (CO2 náklady/intenzita obchodu) Načasování revize seznamu „ohrožených“ Způsob stanovení alokace/benchmarků (historické emise/dynamická alokace) Množství povolenek pro bezplatnou alokaci Problematika kompenzace nepřímých nákladů Využití nástrojů pro investice do inovací (NER 300 II) Investice/inovace v energetice (10c/NER 300 +)
24
Vyhlídky ČR
25
Emisní inventura- ČR
26
Decoupling - ČR
27
Procentuální redukce GHG v jednotlivých letech - ČR
28
Projekce podle sektorů - ČR Ref scenario: trends to 2050 (EC)
29
Split EU ETS/non ETS - ČR Ref scenario: trends to 2050 (EC)
30
Otázky k novému klimaticko- energetickému rámci (post-2020) Kolik cílů a jak (ne)závazné? Jak posílit/neoslabit v rámci opatření domácí konkurenceschopnost? Jak (zda vůbec) v ambicích EU zohlednit úsilí ostatních nejvýznamnějších světových ekonomik? Jak zohlednit různé podmínky a možnosti jednotlivých ČS v rozdělení úsilí (ETS/non-ETS)? Jak vhodně nastavit mix nástrojů, aby nebyla oslabována jejich efektivita? Governance - EU vs. Národní politiky a kompetence? Načasování a souběh s diskusí o MSR a EU ETS IV
31
Harmonogram 22/1 – Zveřejněn návrh EK 3-4/3 – Sektorové rady ministrů 20-21/3 – Evropská rada 14/5 – společné stanovisko ministrů V4+ (ENVI C) 12-13/6 - Sektorové rady ministrů červen – 1. jednání šerpů s kabinetem HVR a EK 26-27/6 – Evropská rada 2-3 Q – změna EP/EK září – 2. jednání šerpů + bilaterální jednání 23/9 – BKM Summit OSN – New York 22/23. říjen – Evropská rada prosinec – COP 20 Lima 1Q 2015 – předložení návrhu závazků v rámci UNFCCC COP 21 Paris (2015)
32
Jaké jsou možnosti snížení ceny elektřiny pro český průmysl?
33
Novela zákona č. 383/2012 Sb. 2014201520162017201820192020 výnos ČR celkem (mil. Kč)1 6052 9285 1079 32511 71514 71217 310 - z toho státní rozpočet - MF (mil. Kč)60400002 9985 596 - z toho pro resort MŽP (SFŽP; mil. Kč)6501 4642 5544 6635 857 - z toho pro resort MPO (mil. Kč)3501 4642 5544 6635 857 do 12 mld. Kč rozdělení výnosů v poměru 50:50 mezi MŽP a MPO
34
DĚKUJI ZA POZORNOST (pavel.zamyslicky@mzp.cz)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.