Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_19_ V. Vysockij Téma sady:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_19_ V. Vysockij Téma sady:"— Transkript prezentace:

1 Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_19_ V. Vysockij Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: leden 2014 Třída: 4.A Autor: Mgr. Lucie Nováková

2 Anotace:

3 Владимир Семёнович Высоцкий

4 Životopis Životopis ruský zpívající básník, herec a písničkář -  válku prožil jako malý chlapec (otec na frontě, i Praha), vojenské písně  studium herectví při MCHATU (moskevské divadlo); herec (Divadlo na Tagance, představení v zahraničí)  skládal vlastní písně (800), besedy  2. nejpopulárnější osobnost v ruské anketě osobnost 20. století anketě osobnost 20. století  třikrát ženatý; alkohol, auta a ženy polooficiální sovětský umělec (nevydával desky, ale hrál divadlo)  polooficiální sovětský umělec (nevydával desky, ale hrál divadlo)

5 Práce s textem a nahrávkou Poslechněte si nahrávku a čtete text. Práce s textem a nahrávkou rusky-bard-a-herec-by-se-dozil-75-let Poslechněte si nahrávku a čtete text. rusky-bard-a-herec-by-se-dozil-75-let Práce s textem a nahrávkou Poslechněte si nahrávku a čtete text. Práce s textem a nahrávkou rusky-bard-a-herec-by-se-dozil-75-let Poslechněte si nahrávku a čtete text. rusky-bard-a-herec-by-se-dozil-75-let A)Čím V. Vysockij proslul? Proč je označován za barda? Co daný výraz obecně označuje? B)Jakou hereckou rolí proslul na div. prknech? C)O čem nejčastěji zpíval? D)Jakými problémy trpěl? A)Čím V. Vysockij proslul? Proč je označován za barda? Co daný výraz obecně označuje? B)Jakou hereckou rolí proslul na div. prknech? C)O čem nejčastěji zpíval? D)Jakými problémy trpěl?

6 Práce s textem a nahrávkou Poslechněte si nahrávku a čtete text. Práce s textem a nahrávkou a-herec-by-se-dozil-75-let Poslechněte si nahrávku a čtete text. a-herec-by-se-dozil-75-let Práce s textem a nahrávkou Poslechněte si nahrávku a čtete text. Práce s textem a nahrávkou a-herec-by-se-dozil-75-let Poslechněte si nahrávku a čtete text. a-herec-by-se-dozil-75-let A)Proslul napůl zakázanými písněmi, vynikajícími hereckými rolemi v divadle i ve filmu, a to doma i ve světě. Stal se mluvčím ruských lidí, uměl vyjádřit v písních jejich pocity a atmosféru v tehdejším SSSR. Bard – původní význam keltský pěvec, obecněji mluvčí lidu, básník. B)Rolí Hamleta v Divadle na Tagance. C)Zpíval o schizofrenním životě v SSSR, baladické písně o lásce, nesnesitelné tíze bytí aj. D)Alkoholismus, střídal ženy, strach z létání letadlem. A)Proslul napůl zakázanými písněmi, vynikajícími hereckými rolemi v divadle i ve filmu, a to doma i ve světě. Stal se mluvčím ruských lidí, uměl vyjádřit v písních jejich pocity a atmosféru v tehdejším SSSR. Bard – původní význam keltský pěvec, obecněji mluvčí lidu, básník. B)Rolí Hamleta v Divadle na Tagance. C)Zpíval o schizofrenním životě v SSSR, baladické písně o lásce, nesnesitelné tíze bytí aj. D)Alkoholismus, střídal ženy, strach z létání letadlem.

7 Myslel sis: Myslel sis: přítel můj a teď ? Ryba rak nebo tak či tak ? Odpověď bys rád chtěl znát, můžeš-li na něj dát. S sebou do hor ho vem a jdem, vzhůru po boku bok co krok, lanem svým s ním se svaž, ať znáš, s kým čest máš, s kým čest máš. Jestli zlomí jej vzdor těch hor, skrčí nos, ohne hřbet, chce zpět, z ledovců na skalách, když má strach a přemýšlí, jak by plách, pak ho znáš, pak ho znáš až až, jen ho nech, ať si jde, kam chce, nežli s ním, radši sám jdu sám, takovým nezpívám. Ale když nekňučel a šel, neskuhral, na dně sil když byl a když z výšky jsi slít, on tě chyt, neboť byl, kde měl být, když se bil, když se rval a hnal, zmámen na štítech skal pak stál, je to on přítel tvůj, při něm stůj, jemu jen důvěřuj. Myslel sis: Myslel sis: přítel můj a teď ? Ryba rak nebo tak či tak ? Odpověď bys rád chtěl znát, můžeš-li na něj dát. S sebou do hor ho vem a jdem, vzhůru po boku bok co krok, lanem svým s ním se svaž, ať znáš, s kým čest máš, s kým čest máš. Jestli zlomí jej vzdor těch hor, skrčí nos, ohne hřbet, chce zpět, z ledovců na skalách, když má strach a přemýšlí, jak by plách, pak ho znáš, pak ho znáš až až, jen ho nech, ať si jde, kam chce, nežli s ním, radši sám jdu sám, takovým nezpívám. Ale když nekňučel a šel, neskuhral, na dně sil když byl a když z výšky jsi slít, on tě chyt, neboť byl, kde měl být, když se bil, když se rval a hnal, zmámen na štítech skal pak stál, je to on přítel tvůj, při něm stůj, jemu jen důvěřuj. PÍSEŇ O PŘÍTELI (Песня о друге) Hudba a text: Vladimír Vysocký Překlad: Jaromír Nohavica

8 a) Určete žánr i lyrický subjekt. b) Posuďte jazykovou stránku textu. c) Které mravní hodnoty text oslavuje, jak jej chápete? d) Určete rým.

9 a) Jedná se o lyrickou píseň (báseň).Lyrický subjekt – mluvčí básně užívá často 2. osobu j.č. (do hor ho vem, z výšky jsi slít, ať znáš). b) Jazyková stránka – hovorová čeština (plách, chyt, slít aj.); četná opakování slov a hlásek (figury) jako např. aliterace (svým s ním se svaž, ryba rak); epizuexis (když se byl, když se rval) aj. Také zpřeházený slovosled (inverze) – např. odpověď bys rád chtěl znát, zlomí jej vzdor. Řečnické otázky např. Myslel sis: přítel tvůj a teď? Obrazná pojmenování (metafory) – např. zlomí jej vzdor těch hor (nemá už sil bojovat s nebezpečím a nástrahami). c) Báseň oslavuje přátelství, odvahu. Přátelství nám pomáhá překonávat životní překážky a nebezpečí, opravdový přítel je nám oporou, neměl by nás nikdy nechávat na holičkách a přispěchat nám pomoci, i když už nemá ani on dost sil. Spoléháme na něj. d) Sdružený rým (aa bb). a) Jedná se o lyrickou píseň (báseň).Lyrický subjekt – mluvčí básně užívá často 2. osobu j.č. (do hor ho vem, z výšky jsi slít, ať znáš). b) Jazyková stránka – hovorová čeština (plách, chyt, slít aj.); četná opakování slov a hlásek (figury) jako např. aliterace (svým s ním se svaž, ryba rak); epizuexis (když se byl, když se rval) aj. Také zpřeházený slovosled (inverze) – např. odpověď bys rád chtěl znát, zlomí jej vzdor. Řečnické otázky např. Myslel sis: přítel tvůj a teď? Obrazná pojmenování (metafory) – např. zlomí jej vzdor těch hor (nemá už sil bojovat s nebezpečím a nástrahami). c) Báseň oslavuje přátelství, odvahu. Přátelství nám pomáhá překonávat životní překážky a nebezpečí, opravdový přítel je nám oporou, neměl by nás nikdy nechávat na holičkách a přispěchat nám pomoci, i když už nemá ani on dost sil. Spoléháme na něj. d) Sdružený rým (aa bb).

10 a ) Která verze na vás více zapůsobila? b) Studenti znalí ruštiny srovnají originál s volným překladem Jaromíra Nohavici. a ) Která verze na vás více zapůsobila? b) Studenti znalí ruštiny srovnají originál s volným překladem Jaromíra Nohavici.

11 Individuální řešení, diskuze s žáky. Ruský text je více patetický, J. Nohavica má civilnější projev. V. Vysockij hvízdá...

12 Sbírky V. Vysockého: vyšly všechny až posmrtně  Melodie (1980)  Nerv (1981)  Otázky filozofii (1986)  Úsvit ( )  Náš současník (1987)  Sputnik (1987) Sbírky V. Vysockého: vyšly všechny až posmrtně  Melodie (1980)  Nerv (1981)  Otázky filozofii (1986)  Úsvit ( )  Náš současník (1987)  Sputnik (1987)

13 Urči správnost tvrzení: ano - ne A) V. Vysockij je autorem básnické sbírky Zaklínač hadů. ano - ne B) Když Vysockij zemřel, sovětská vláda mu vypravila oficiální státní pohřeb. ano - ne C) Hrál ve svém bytě pro dceru gen. tajemníka L. Iljiče Brežněva, která celý jeho koncert proplakala. ano - ne D) Jako herec VV působil ve Velkém moskevském divadle. ano - ne D) Jako herec VV působil ve Velkém moskevském divadle. ano - ne

14 Urči správnost tvrzení: ano - ne A) V. Vysockij je autorem básnické sbírky Zaklínač hadů. ano - ne B) Když Vysockij zemřel, sovětská vláda mu vypravila oficiální státní pohřeb. ano - ne tajili jeho smrt C) Hrál ve svém bytě pro dceru gen. tajemníka L. Iljiče Brežněva, která celý jeho koncert proplakala. ano - ne D) Jako herec VV působil ve Velkém moskevském divadle. ano - ne v divadle Na Tagance D) Jako herec VV působil ve Velkém moskevském divadle. ano - ne v divadle Na Tagance

15 Podél srázu podél propasti moji koně, koně vraní tuhým bičem jako šílený vás šlehám, popoháním Nějak vzduch mi v plicích schází lokám mlhu s nocí temnou opojení z vichřice mi šeptá: Konec, konec se mnou! Trochu zvolněte mi, koně trochu zvolněte mi vždyť ne bič to já velet mám Jenže divoké mám koně koně k nezkrocení Sotva už dožiju, sotva už dozpívám Tak ještě je napojím ještě pár slov připojím ještě alespoň na chvíli na kraji postojím… Podél srázu podél propasti moji koně, koně vraní tuhým bičem jako šílený vás šlehám, popoháním Nějak vzduch mi v plicích schází lokám mlhu s nocí temnou opojení z vichřice mi šeptá: Konec, konec se mnou! Trochu zvolněte mi, koně trochu zvolněte mi vždyť ne bič to já velet mám Jenže divoké mám koně koně k nezkrocení Sotva už dožiju, sotva už dozpívám Tak ještě je napojím ještě pár slov připojím ještě alespoň na chvíli na kraji postojím… Vyhledejte figury a přirovnání.

16 Podél srázu podél propasti moji koně, koně vraní tuhým bičem jako šílený vás šlehám, popoháním Nějak vzduch mi v plicích schází lokám mlhu s nocí temnou opojení z vichřice mi šeptá: Konec, konec se mnou! Trochu zvolněte mi, koně trochu zvolněte mi vždyť ne bič to já velet mám Jenže divoké mám koně koně k nezkrocení Sotva už dožiju, sotva už dozpívám Tak ještě je napojím ještě pár slov připojím ještě alespoň na chvíli na kraji postojím… Podél srázu podél propasti moji koně, koně vraní tuhým bičem jako šílený vás šlehám, popoháním Nějak vzduch mi v plicích schází lokám mlhu s nocí temnou opojení z vichřice mi šeptá: Konec, konec se mnou! Trochu zvolněte mi, koně trochu zvolněte mi vždyť ne bič to já velet mám Jenže divoké mám koně koně k nezkrocení Sotva už dožiju, sotva už dozpívám Tak ještě je napojím ještě pár slov připojím ještě alespoň na chvíli na kraji postojím… Vyhledejte figury a přirovnání.

17 Jak slovům V. Vysockého rozumíte?,, Chtěl bych řici pár slov o mých písních. Před mnoha lety jsem byl s mými nejbližšími přáteli. Z mých různých cest jsem pro ně přivezl... dojmy, dojmy ve verších zasazené do určitého rytmu. A tak jsem vzal do ruky kytaru a začal si brnkat. A to, co se objevilo, bylo něco, co se podobalo písni - ale nebyla to píseň. Byla to - tak jak jsem to vnímal - poezie recitovaná s hudebním doprovodem. Zkrátka poezie zasazená do rytmu. Pamatuji si tu atmosféru. Byla to atmosféra důvěry a nenucené svobody, a co bylo nejdůležitější, přátelství.“ (převzato z (převzato z Chtěl bych řici pár slov o mých písních. Před mnoha lety jsem byl s mými nejbližšími přáteli. Z mých různých cest jsem pro ně přivezl... dojmy, dojmy ve verších zasazené do určitého rytmu. A tak jsem vzal do ruky kytaru a začal si brnkat. A to, co se objevilo, bylo něco, co se podobalo písni - ale nebyla to píseň. Byla to - tak jak jsem to vnímal - poezie recitovaná s hudebním doprovodem. Zkrátka poezie zasazená do rytmu. Pamatuji si tu atmosféru. Byla to atmosféra důvěry a nenucené svobody, a co bylo nejdůležitější, přátelství.“ (převzato z (převzato z

18 Jak slovům V. Vysockého rozumíte? V. Vysockij považuje svou tvorbu za zpívané básně inspirované jeho osobními zážitky a prožitky na cestách. Nejvíce si cení přátelství. Vyzdvihuje také svobodu a atmosféru důvěry. Je zpívajícím básníkem. Individuální řešení. V. Vysockij považuje svou tvorbu za zpívané básně inspirované jeho osobními zážitky a prožitky na cestách. Nejvíce si cení přátelství. Vyzdvihuje také svobodu a atmosféru důvěry. Je zpívajícím básníkem. Individuální řešení.

19 Obrazový materiál

20 Použitá literatura a zdroje: SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro IV. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2005, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro IV. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2005, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN herec-by-se-dozil-75-let herec-by-se-dozil-75-let Archiv autorky. Archiv autorky.

21 Obrazový materiál (fotografie V. Vysockého, snímek 4) House_Taganka(1).jpg (Muzeum V. Vysockého v Moskvě -Taganka, snímek 19) House_Taganka(1).jpg B.Karetny15(5).jpg (Vysockého dům v Moskvě, snímek 19) B.Karetny15(5).jpg (texty V. Vysocký v ruském samizdatu, snímek 19) _1999_2r.jpg (V. Vysockyj na ruské známce, snímek 19) _1999_2r.jpg Klipart (obrázky jsou součástí volně dostupné galerie Microsoft Office dostupné na adrese Archiv autorky.


Stáhnout ppt "Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_19_ V. Vysockij Téma sady:"

Podobné prezentace


Reklamy Google