Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jan SKOLIL CLASSIC Oil s.r.o., Kladno, ČR. Ing. Jan Skolil.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jan SKOLIL CLASSIC Oil s.r.o., Kladno, ČR. Ing. Jan Skolil."— Transkript prezentace:

1 Jan SKOLIL CLASSIC Oil s.r.o., Kladno, ČR

2 Ing. Jan Skolil

3 ÚVOD DO PROBLEMATIKY Česká republika je z hlediska roční výroby autobusů (téměř 3700) světová velmoc - v poměru počtu vozidel na obyvatele. Již od konce minulého desetiletí 21. století se začaly vyskytovat problémy s korozí chladicího okruhu českých autobusů u většiny dopravních podniků a ČSAD v ČR. Koroze chladicího systému se obvykle netýká autobusů zn. Solaris, ani německých autobusů MAN nebo MB.

4 VÝROBCI AUTOBUSŮ 2013: 3 691 Autobusů za rok je nejvíce v historii ČR i Československa! IVECO Vysoké Mýto Výroba: 3165 ks Registrace ČR: 239 Kapalina: Paraflu 11 (HT) SOR Libchvavy Výroba: 526 ks Registrace ČR: 292 Kapalina: Fridex G48 Ostatní registrace: 148 (MB + Setra), 48 Solaris, 35 MAN, 27 Volvo.

5 UŽIVATELÉ AUTOBUSŮ DOPRAVNÍ PODNIKY DP HMP – 1 200 autobusů Brno, Ostrava – 300 každý Liberec – 139 ks Plzeň – 113 vozidel Průměrné stáří autobusů: 8,7 roku Nejméně – 3,9 Jihlava (32 autobusů) Nejvíce – 11,3 Č. Budějovice (83) 11,6 Ústí n. L. (73) 12,0 Mar. Lázně (4) Celkem: 19 900 / 10 250 starších 10 let. CNG: 430 autobusů

6 PRŮBĚH KOROZE Průběh koroze je vždy podobný, blok motoru začne korodovat. Korozní zplodiny následně kolují v chladicím okruhu a zacpávají tenké trubičky vedoucí do hliníkových radiátorů. Radiátor se stane neprůchodným a nemůže hřát. Cestujícím je zima.

7 PRŮBĚH KOROZE II Častokrát těmto problémům ještě předchází přehřívání převodovky, zejména při brzdění retardérem. Po delším provozu s takto nevyhovující chladicí kapalinou dojde také k proreznutí mrazových zátek bloku motoru a manipulačních otvorů. Běžné jsou i případy, kdy jsou kavitačně poškozeny celé vložky bloku skrz naskrz, takže se dostane voda do oleje, někde zase naopak.

8 NÁKUP NEMRZNOUCÍ SMĚSI Výrobce autobusu / motoru – schválená kapalina IVECO – Paraflu 11 -> HT SOR – Fridex G48 (OMV 5123) SOLARIS – EC Fleetguard … Paraflu 11, EC Fleetguard 50-70 Kč/L => Fridex G48 (Eko Extra) Původní koncentrace 50% (cca -35°C) => -27°C, někde i -20°C (jen 33% koncentrátu) FRIDEX G48 => Antifreeze G48 => zelenomodrá kapalina

9 PÉČE O CHLADICÍ KAPALINU Doplňování kapaliny -léto (voda), zima (koncentrát) Celoroční použití kapaliny - koncentrát + voda Ředění směsi - zamezení doplňování řidičům - kvalita vody, koncentrace Nákup hotové směsi

10 ParametrJednotkaPovolené rozmezí pH-6,5-7,5 Tvrdost vody°dH<20 VodivostμSμS100-500 Obsah vápníkumg/l<100 Obsah mědimg/l<0,1 Obsah síranůmg/l<100 Obsah chloridůmg/l<80 Obsah železamg/l<0,2 Obsah fluoridůmg/l<50 POŽADAVKY NA KVALITU VODY DLE NORMY TL 774

11 POŽADAVKY NOREM DODAVATELŮ AUTOBUSŮ

12 KOROZNÍ ZKOUŠKY CHLADICÍCH KAPALIN Kromě stanovování kvalitativních parametrů kapalin (pH, volná alkalita), je velmi důležitou zkouškou jejich kvality test korozních účinků dle normy ASTM D1384. Test je prováděn po dobu 14 dnů při 88°C na šesti definovaných materiálech (měď, pájka, mosaz, ocel, litina a silumin (hliník)) ve tvaru obdélníku, které jsou spojeny šroubem a ponořeny v dotčené chladicí kapalině. Bylo by nutné provádět testování také podle náročnějších korozních testů, např. ASTM D2570, D2809 nebo D4340, což už jsou takové menší simulované chladicí soustavy pro zjištění podmínek výskytu kavitace nebo důlkové koroze.

13 ANALÝZA A SLOŽENÍ INHIBITORŮ KOROZE DOPORUČENÝCH KAPALIN Velmi důležitou stránkou vypovídající o vlastnostech chladicích kapalin je jejich chemické složení. Automobilky vlivem environmentálního tlaku začaly postupně některé inhibitory omezovat a zakazovat. V současné době například norma TL 774 pro nejmodernější motory koncernu VW zakazuje používání některých inhibitorů. fosfáty, aminy, dusitany, těžké kovy, borax Kapaliny, jež jsou používány v současnosti v dopravních podnicích, byly podrobeny prvkové analýze pomocí optické emisní spektrometrie s indukcí vázaným plazmatem v laboratoři ALS Czech Republic a.s.

14 ROZDĚLENÍ CHLADICÍCH KAPALIN DLE TL 774

15 Přehled chemického složení vybraných chladicích kapalin používaných pro naftové motory

16 KAPALINY PARAFLU

17 ANALÝZA A SLOŽENÍ INHIBITORŮ KOROZE DOPORUČENÝCH KAPALIN Současné problémy s korozí autobusů potvrzují oprávněnost požadavků normy ASTM D6210, že pro správnou ochranu dnešních chladicích systému autobusů je naprosto nutná kombinace obou typů inhibitorů koroze. Anorganických i organických, s nezbytnou přítomností dusitanů, dusičnanů a případně molybdenanů. Dokazuje to i složení ověřených zahraničních chladicích kapalin pro přeplňované naftové motory CAT ELC, EC Fleetguard či HDX4 Antifreeze, které mají dostatečnou antikorozní ochranu.

18 ZÁVĚR Přestože dopravní podniky používají schválenou chladicí kapalinu výrobci autobusů, probíhá v současnosti v těchto vozidlech koroze chladicího okruhu. Je nutné, aby dopravní podniky, ale i výrobci autobusů (SOR) při výběrových řízeních požadovaly takový produkt, pro který budou definovány podrobné kvalitativní požadavky, které zajistí vítězství kapaliny splňující náročnost přeplňovaných naftových motorů. Vysoutěžená cena na speciální kapalinu (pro heavy duty) bude tímto zadáním bezpochyby vyšší. Úspory na servisu, čištění, prostojích a náhradních dílech, které vzniknou bezvadnou funkčností chladicího okruhu autobusů, však ušetří mnohem vyšší prostředky než předpokládaný nákup nové špičkové nemrznoucí směsi za více jak dvojnásobnou cenu. DP by také měly vyvinout tlak na výrobce autobusů, aby schválily více chladicích kapalin, jež jsou na trhu k dispozici.

19 OTÁZKY?

20 DĚKUJI ZA POZORNOST


Stáhnout ppt "Jan SKOLIL CLASSIC Oil s.r.o., Kladno, ČR. Ing. Jan Skolil."

Podobné prezentace


Reklamy Google