Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úvod do HCI a (G)UI. Human-Computer Interaction Česky: interakce člověk – počítač interdisciplinární obor, který se zabývá fenoménem tvorby uživatelských.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úvod do HCI a (G)UI. Human-Computer Interaction Česky: interakce člověk – počítač interdisciplinární obor, který se zabývá fenoménem tvorby uživatelských."— Transkript prezentace:

1 Úvod do HCI a (G)UI

2 Human-Computer Interaction Česky: interakce člověk – počítač interdisciplinární obor, který se zabývá fenoménem tvorby uživatelských rozhraní zabývá se – analýzou návrhu – vyhodnocování a zavádění interaktivních výpočetních systémů používaných lidmi – jevy, které interakci doprovázejí řeší se tedy tři části – jedinec – počítač – způsob, jakým dohromady spolupracují

3 Human-Computer Interaction Cílem je návrh a vývoj prostředků a systémů, které jsou – použitelné – efektivní – bezpečné – Intuitivní Mimo svět počítačů se mluví o ergonomii – Human factors and ergonomics

4 Human-Computer Interaction human–machine interaction (HMI) man–machine interaction (MMI) computer–human interaction (CHI)

5 Netradiční formy HCI Nejprve tradiční: – GUI desktopové aplikace – GUI s taktilními prvky (dotykové displeje telefonů, tabletů…) – textové (příkazová řádka (CLI), konf. soubor, skript) Méně tradiční – augmented reality (AR), př. HUD/náhlavní displej – virtual reality (VR), cf. emersion/vnoření – voice user interfaces (VUI) – haptické zařízení – wearables (nositelná elektronika)

6 Základní princip HCI

7 Validita výzkumu a praxe HCI/GUI otázky návrhu UI/GUI jsou studovány a popsány mnohem lépe, než by laik čekal – a kupodivu není to jen prázdné tlachání – seriózní autoři svá doporučení podpírají rigorózním měřením a statistikou – tj. v žádném případě nejde o "jen tak něčí názory", ale o ověřené techniky, jejichž užitečnost a účinnost byla měřena -- chcete-li nějaká čísla, o která se lze opřít v argumentaci, pak například zde: rces/usability_in_the_real_world/benefits_of_usabilit y.html [x] rces/usability_in_the_real_world/benefits_of_usabilit y.html

8 Změna vnímání HCI před 10 lety Staré časy (před komerčním úspěchem Webu) – user interface designer = wirdo – použitelnost? Now (Web-age) – použitelnost! – user-centered design – dnes je cool být UX designer experience strategist interaction designer

9 GUI v OS OS (jeho moduly) poskytuje funkce pro vytváření oken a základních GUI prvků – Ve Windows Win32 / Win64 / WinCE API – V OS X Cocoa, Quartz – V Linuxu není v OS, X Windows, Simple DirectMedia Layer Vysokoúrovňové knihovny s vlastními prvky – GTK+ (Gnome), Qt (KDE), wxWidgets Volba technologie ovlivňuje – Rychlost GUI (nativní obvykle rychlejší) – Vzhled (standardní pro daný OS nebo vlastní)

10 API pro GUI v Javě AWT (Abstract Window Toolkit) – Dnes již hodně staré, jednodušší, rychlé (navázáno na volání OS API  vzhled podle OS) – Popora v WWW prohlížečích, ale prakticky se již nepoužívá Swing – Novější, komplexnější (30 komponent) – Pomalejší, vlastní vykreslování nezávislé na OS; ale bez nativního kódu, čistá Java – Souběžně využívá některé věci z AWT (vychází z něj, přebírá událostní model, fonty, barvy, layouty) SWT (Standard Widget Toolkit) – Vytvořeno IBM, využité v Eclipse – Využívá nativní kód, jednodušší než Swing JavaFX – Moderní náhrada za Swing, od Java 8 je součástí JRE/JDK – Jednodušší práce s událostmi, deklarativní popis oken, využití CSS a HTML

11 Cíl a obsah předmětu UUR Cíl: Umět napsat GUI programu v Javě a mít základní povědomí o kontextu HCI Výběr technologie – Java je základem výuky v 1. ročníku na KIV proto naše technologie nebude: Qt, MFC, GTK+, a ani HTML/JS či nedesktopové – iOS či Android – z Java technologií: AWT a JFC/Swing neúměrně stárnou SWT má řadu specifik a není v SDK

12 Drag and drop programování vs psaní zdrojového textu Nástroje pro tvotbu GUI „naklikáním“ – Netbeans „to umí samo od sebe“ – Pluginy pro Eclipse (WindowBuilder, Matisse4MyEclipse, JFormDesigner, V4All, VisualSwing4Eclipse …)  připravené komponenty, rychlý vývoj Proč umět GUI psát ručně? – Hledání bugů ve složitých oknech – Opakované zobrazení těchtýž dat (recyklace formulářů bez zbytečného opakování zdrojového textu) – Tvorba automatizovaných testů (unit testy) – Využití speciálních vlastností GUI (vlastní renderery) – Větší důraz na promyšlení struktury aplikace předem


Stáhnout ppt "Úvod do HCI a (G)UI. Human-Computer Interaction Česky: interakce člověk – počítač interdisciplinární obor, který se zabývá fenoménem tvorby uživatelských."

Podobné prezentace


Reklamy Google