Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVlastimil Sedlák
1
Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma František Palacký Ročník 2. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace představuje žákům rámci studia literatury jednoho z nejvýznamnějších historiků českých dějin. Žáci si tak díky ní mohou udělat představu o historicko- literárním kontextu obrozenecké doby. Datum tvorby7. 7. 2013
2
© Dušan Kráčmar 2013
3
jeden z nejvýznamnějších českých historiků, politik, novinář a spisovatel žil v letech 1798 – 1876, tj. především v době, která je označována jako tzv. Národní obrození většinu života byl společensky velmi aktivní - prosazoval české národní zájmy a především pak občanské svobody jako historik se pak snažil o vystižení co nejpravdivějšího obrazu našich dějin třebaže jsou dnes některé jeho názory často diskutovány či zpochybňovány (viz další snímky), jako osobnost však zůstává i v současnosti velmi ctěn (tisícikorunová bankovka )
4
narodil se 14. 6. 1798 v Hodslavicích poblíž Nového Jičína při svých studiích v Bratislavě se seznámil s Pavolem Jozefem Šafárikem (Šafaříkem), slovenským (českým) jazykovědcem a historikem, celoživotním přítelem k podrobnému studiu historie se dostal v Praze, kde žil od roku 1823 byl velmi vzdělaný, ovládal 11 cizích jazyků díky tomu, že se výhodně oženil (svou ženu však skutečně velmi miloval), netrpěl nikdy nedostatkem financí, za své politické aktivity však byl pronásledován policií zemřel 26. 5. 1896 v Praze v roce 1946 po něm byla v Olomouci pojmenována univerzita
5
Evropa doby Palackého první polovina 19. století je dobou nejen Napoleonských válek (do roku 1815) a následné restaurace absolutistických režimů na evropských trůnech, ale rovněž i obdobím snah menších evropských národů bez vlastního státu (Češi, Slováci, Poláci, Chorvati atd.) o svou emancipaci (rozvoj a postavení na roveň vyspělých národů) – tzv. Národních obrození tyto snahy pak v Evropě vrcholily v revolucích letech 1848 – 1849, kdy většina evropských států prodělává snahu o přechod z absolutismu ke konstitučním (ústavním) státům a rozvoj občanských svobod třebaže revoluce byly většinou neúspěšné a např. v Rakousku po ní následovalo kruté období tzv. Bachovského absolutismu, přece jen se snahy evropských demokratů posunuly zase o kus dál závěr Palackého života je pak dobou, kdy dochází k Rakousko-uherskému vyrovnání, při němž práva ostatních národů žijících v Rakouské monarchii (včetně těch českých) nebyla přes veškerou jejich snahu vzata v potaz
6
Pavel Jozef Šafařík – osobní přítel Univerzita Palackého v Olomouci rodný dům a socha v Hodslavicích
7
Palacký byl politicky činný prakticky po celý svůj dospělý život, aktivně se podílel na českém vlasteneckém hnutí v roce 1831 založil Matici českou – osvětová organizace vlasteneckého hnutí, zabývala se mj. vydáváním knih v češtině významně se též podílel na rozvoji Vlasteneckého muzea (dnes Národní muzeum) založeného už v roce 1818 zastával vždy liberální postoje – podporoval právo na svobodné rozhodování každého jedince, demokratizaci společnosti v revolučním roce 1848 byl jedním z hlavních svolavatelů Slovanského sjezdu v Praze (spolu s ním např. Šafařík nebo Štúr) – vyzýval všechny demokraty ke společnému postupu, přerušen ozbrojenými revolučními boji v Praze téhož roku Palacký rovněž zasedá v Říšském sněmu přesídleném do Kroměříže, který se snaží vypracovat pro absolutistické Rakousko Ústavu, nakonec je roku 1849 rozehnán novým panovníkem Františkem Josefem I.
8
znak Matice české z 19. století Palác na Žofíně – místo konání Slovanského sjezdu zámek v Kroměříži, kde roku 1848 zasedal Říšský sněm
9
kvůli své politické činnosti byl Palacký po dlouhou dobu sledován rakouskou tajnou policií, přesto se ještě v témže roce stal členem nově vzniklé Národní strany - první české politické strany, po jejím názorovém rozštěpení zůstal příznivcem tradičního křídla, tzv. Staročechů v duchu svých historických názorů zastával i politice myšlenku austroslavismu - Rakousko se nemá dělit na samostatné státy, ale přeměnit v jeden Ústavou daný celek zcela rovnoprávných svobodných národů, v němž udávají směr národy slovanské (Češi, Slováci, Poláci, Chorvati atd.), neboť jich je na území monarchie nejvíce jeho víra v tuto myšlenku se projevila i tím, že v roce 1848 odmítl za českou stranu pozvání k účasti na celoněmeckém sněmu ve Frankfurtu s tím, že Češi se nechtějí podílet na celoněmeckém sjednocování (tzv. Psaní do Frankfurtu), věřil že demokratické „Rakousko“ bude pro malé slovanské národy hrází mezi Němci ze západu a Rusy z východu „Kdyby nebylo Rakouska, museli bychom si ho vymyslet.“ (F. Palacký)
10
je považován za zakladatele moderního českého dějepisectví, někdy bývá označován jako „otec národa“ jak již bylo zmíněno, v pojetí dějin klade Palacký důraz především na historikovu snahu o podchycení pravdy a objektivní skutečnosti bez ohledu na vlastní národní příslušnost pro Palackého tedy nebylo důležité, jaké je jedinec národnosti, nýbrž zda zastává či nezastává principy lidské svobody a liberalismu (demokracie) přesto naše dějiny chápe jako souboj Slovanů a Němců (ti u nás žili na pozvání Přemyslovců už od 12. století), tento souboj však může být oběma stranám prospěšný, pokud se vzájemně poučí a inspirují vrchol českých dějin pak Palacký spatřuje v období husitství (dnes často módně napadáno) – Hus je pro něj představitelem bojovníka za pravdu a husité jsou pak stoupenci jeho myšlenek, spravedlivých společenských reforem současně byl i na základě historické zkušenosti přesvědčen, že český národ nezanikne a dosáhne opět národní svébytnosti „Byli jsme i před Rakouskem, budeme i po něm.“ „Má-li nám být historie učitelkou života, nesmíme z ní udělat děvku.“ (F. Palacký)
11
OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ 1.Zamyslete se nad vztahem historie a politiky: Je pro politika nutné znát výborně historii? Proč? Jak jsou na tom naši současní politici? Svůj názor dokumentujte na příkladech z aktuálního dění. Je historie skutečně jen „politikou minulosti“? Pokud ano, je to pro lidstvo a jeho vývoj správné? Pokud ne, jakým dalším důležitým oborům lidské činnosti se musí historik věnovat, aby dosáhl pravdivého poznání? 2.Jakým způsobem lze interpretovat dva Palackého výroky o Rakouské monarchii na předchozích snímcích? Skutečně si odporují? 3.Jak rozumět třetímu – záměrně provokativnímu – výroku F. Palackého? Dejte jej do souvislosti s jeho pojetím pravdy. 4.Jaké historické období je pro vás vrcholem našich dějin? Svůj názor podložte argumenty!
12
celé Palackého dílo přímo souvisí s jeho politickou a historicky-badatelskou činností za dob studií psal dokonce básně oslavující českou vlasteneckou myšlenku Moudrost - oslava Jana Husa Na horu Radhošť - vyjadřuje lásku ke svému rodišti básnické tematice se pak věnuje i společné dílo s P. J. Šafárikem Počátkové českého básnictví, obzvláště prozódie – teoretické úvahy o poezii své výše zmíněné názory na vývoj Rakouska prezentoval v díle Idea státu rakouského nejvýznamnějším Palackého dílem je však především dílo Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě shrnul v něm své historicko-politické názory, pět jeho svazků vycházelo postupně v letech 1836 – 1876 současně česky i německy zachycuje české dějiny až do roku 1526, kdy se po bitvě u Moháče usedají na český trůn Habsburkové příběh českých dějin vnímal jako postupné naplňování touhy po demokracii historii pak chápal jako klíč k pochopení současnosti a inspiraci a poučení pro budoucnost
13
V neděli dne 30. července uspořádav slavné procesí husitské od Matky boží Sněžné k sv. Štěpánu na Rybníčku, když před ním kostel zavřeli, mocí doň se vpravil a sloužil tam obecnému lidu pod obojí. Odtud vraceje se zase velikým trhem novoměstským vedle radnice, žádal na purkmistru a konšelích, aby propustili všechny vězně na svobodu, které pro přijímání kalicha nedávno zjímati dali. Toho když konšelé nejen učiniti nechtěli, ale k odporu se chystajíce, z oken u radnice házeti dali po lidech a po svátosti od želivského mnicha nesené: tu rozlítivše se zástupové, počali sbíhati se ozbrojeni se všech stran a vedením Žižkovým hnali se útokem proti radnici; brzy přemožen byl odpor všeliký, zuřivci vedravše se do domu, poráželi v něm vše napořád a vyházeli sedm konšelů, kteří utéci nemohli, též purkmistra Mikuláše z Podviní, rychtáře Nikláska i několik obecních starších, okny ven na ulici; ti pak padajíce, schytáni jsou na sudlice a oštípy, a kdo potom ještě dýchal, dobit na místě.... (Dějiny národa českého v Čechách i v Moravě) OTÁZKY A ÚKOLY 1.Určete, o které historické události ukázka pojednává a datujte ji. Jaké období našich dějin touto událostí započalo, a jak skončilo? Jaký byl pohled Palackého na tuto etapu našich dějin?
14
Jak již bylo mnohokrát zmíněno, František Palacký je jednou z nejvýznamnějších postav našich dějin. Třebaže ho tato prezentace „rozporcovala“ do hlavních oborů jeho činnosti, tkví možná jeho velikost a poselství k dnešku právě v tom, že si uvědomoval propojenost a souvislost veškerého lidského počínání, v minulosti i v současnosti. Snad především tímto bychom se mohli v nynějším globalizovaném a přesto izolovaném světě poučit…
15
Literatura pro 2. Ročník středních škol – Učebnice. 1. Vyd. Brno, Didaktis 2009. 151 s. ISBN 978-80.7358-129-9 PALACKÝ, František. Z dějin národu českého. Praha: Melantrich, 1975, ISBN NEUVEDENO. AUTOR NEUVEDEN. František Palacký [online]. [cit. 7.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD VILÍMEK, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg TEDMEK. Wikimedia commons [online]. [cit. 7.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hodslavice#mediaviewer/Soubor:Hodslavice08.JPG AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pavel_Jozef_Safarik.jpg TEDMEK. Wikimedia commons [online]. [cit. 7.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hodslavice#mediaviewer/Soubor:Hodslavice01.JPG AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia commons [online]. [cit. 7.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Palack%C3%A9ho_univerzita#mediaviewer/Soubor:UP_logo.JPG AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia commons [online]. [cit. 7.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Univerzita_Palack%C3%A9ho_v_Olomouci#mediaviewer/Soubor:PdF_UP_Olomouc.jpg AUTOR NEUVEDEN. simonak.eu [online]. [cit. 7.7.2013]. Dostupný na WWW: http://simonak.eu/index.php?stranka=pages/h_k/1_1.htm AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A1c_%C5%BDof%C3%ADn#mediaviewer/Soubor:%C5%BDof%C3%ADn_1.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.