Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Jana Křehlíková. Próza pro mládež tematické a tvarové proměny nepřesnost termínu próza příběhy epizodického charakteru výchovná a vzdělávací funkce.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Jana Křehlíková. Próza pro mládež tematické a tvarové proměny nepřesnost termínu próza příběhy epizodického charakteru výchovná a vzdělávací funkce."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Jana Křehlíková

2 Próza pro mládež tematické a tvarové proměny nepřesnost termínu próza příběhy epizodického charakteru výchovná a vzdělávací funkce odlišnost vzdělávacích cílů už od středověku

3 Texty pro mládež od 15. a 16. stol. i knížky lidového čtení adaptace biblických textů první adaptace Robinsona Crusoa vinšovníky výjimečně původní česká tvorba úpravy povídek Ch. Schmida a K. G.Nieritze

4 Historická próza národní uvědomění vlastenectví historická povídka Václav Beneš Třebízský Alois Jirásek Zikmund Winter výbory pro mládež kvalita ediční praxe zaměřenost na mladého adresáta

5 Další autoři prozaických výborů pro mládež B. Němcová J. Holeček J. Zeyer J. Neruda J. Arbes K. Světlá E. Krásnohorská: Svéhlavička (Trotzkopf - Emma von Rhoden)

6 Překlady v 19. stol. Ch. Dickens: Oliver Twist (1838, česky 1844) A. S. Puškin: Kapitánova dcera (1836, česky 1847) A. Dumas: Tři mušketýři ( , česky 1851) E. de Amicis: Srdce (1886, česky 1889) M. Twain: Dobrodružství Toma Sawyera (1876, č. 1900) M. Twain: Dobrodružství Huckleberryho Finna (1885, č. 1893)

7 Sentimentální román s ustáleným schématem F. H. Burnettová: Malý lord Fauntleroy (1886) Ch. Dickens: Oliver Twist anebo Sirotkova cesta (1838)

8 Sirotci a polosirotci jako téma 30. léta 20. stol.: bojovníci za sociální nespravedlnost od 70. let 20. stol. téma přesunuto do pohádkových románů

9 Uprchlík nebo dítě na útěku jako téma prostor domova x prostor cizoty cizota jako prostor cizí (x láska domova) cizota jako nový domov, popř. paralelní prostor, součást života postavy Iva Procházková: Únos domů (1998) Jiří Stránský: Perlorodky (2005) Neal Shusterman: Bez šance (2016)

10 Historické romány životopisný román A. Zhoř, Fr. Gel, Fr. Kožík, I. Borská, I. Hercíková, Zd. Mahler, V. Steklač, J. Štroblová 40. a 50. léta 20. stol. 70. a 80. léta 20. stol. kompoziční nápaditost téma životů velkých osobností vztah k vlasti a národní mentalitě od 90. let 20. stol. triviální dobová reflexe popularita spojena s mediálními kampaněmi

11 Témata a motivy sebeuvědomování dítěte hrdinství dítěte překonávání existenčních problémů osamocenost týrání dítěte problémy dospívání začleňování do kolektivu hodnoty kamarádství a přátelství vztah mezi dospělým a dětským světem erotika rasové problémy život handicapovaného dítěte

12

13 „Román pro dívky“ specifická rovina próz ze života dětí odlišnost dívčích potřeb od potřeb chlapců texty stejně zajímavé a závažné jak pro dívky, tak pro chlapce terminologické spory „dívčí román“ – původně ve významu brak, kýč záměrné zkreslování životní pravdy falešná interpretace životních hodnot

14 cíl: pomoci dívčím čtenářkám řešit jejich problémy ukázat neizolovanost potíží tzv. modely = stereotypy dívčích postav prvky napětí a dobrodružství exotičnost

15 Struktura hl. p. dívka či skupina dívek běžná témata x témata závažná (závislosti) žánry dívčí román (román pro dívky, pro ženy) románek pro dívky romance (harlequin) autorská pojetí epizodická výstavba ucelené vyprávění s dovršeným příběhem širší významy životní skutečnosti dítěte

16 Z. K. Slabý: Dívky pro román, s. 124 „Dnes už neobstojí stará teorie, že mládeži nemáme předkládat problémy, ale že jí máme uchovat bezstarostné dětství. Bezstarostné a idylické dětství v literatuře neznamená totéž ladění v životě. A zpozoruje-li dospívající, že jiné zobrazení života podává literatura a jiný je skutečný život, nebere literaturu vážně. Rovněž neobstojí teorie, že máme před dorůstajícími hovořit o dospělých jen s úctou a pochvalou. Dospělý nemá právo na úctu dítěte pouze proto, že má o nějaký křížek víc. Dítě je velmi bedlivý pozorovatel. Rozezná šestým smyslem faleš, přetvářku. Budou-li v knihách pro mládež vystupovat jenom vzorní a vzoroví dospělí, vznikne opět proláklina mezi literaturou a životem, neboť dítě vidí v životě opilce, hrubiány, neřestníky, podvodníky, vidí je vnímavěji než dospělý, který zčásti na své mladé představy a iluze rezignoval.“

17 Doporučená studijní literatura Čeňková, J.: Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros, Kreislová, A.: Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem: PF, Slabý, Z. K.: Dívky pro román. Státní nakladatelství dětské knihy, Praha, Urbanová, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003.


Stáhnout ppt "Mgr. Jana Křehlíková. Próza pro mládež tematické a tvarové proměny nepřesnost termínu próza příběhy epizodického charakteru výchovná a vzdělávací funkce."

Podobné prezentace


Reklamy Google