Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková."— Transkript prezentace:

1 Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Vrhy těles - RISKUJ Autor: VY_32_INOVACE_5_1_8 Mgr. Jan Zach

2 Pohyby t ě les v homogenním tíhovém poli Zem ě - RISKUJ VY_32_INOVACE_5_1_8Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.

3 Volný pád Svislý vrh vzhůru Svislý vrh vzhůru Vodorovný vrh Vodorovný vrh Šikmý vrh vzhůru Šikmý vrh vzhůru

4 Pozor!!! Neklikejte mimo pole ani nerolujte kolečkem. Pozor!!! Neklikejte mimo pole ani nerolujte kolečkem.

5 Rychlost volného pádu ve vakuu závisí na hmotnosti tělesa tímto vztahem: Správná odpověď: Rychlost volného pádu na hmotnosti tělesa nezáleží!!! 1000

6 Bude těleso na povrchu Měsíce padat volným pádem stejně rychle, jako na povrchu Země? Proč? Bude těleso na povrchu Měsíce padat volným pádem stejně rychle, jako na povrchu Země? Proč? Správná odpověď: NE, na Měsíci je jiné tíhové zrychlení g. (6x menší) 2000

7 Bude mít na rychlosti volného pádu vliv atmosféra? Jestliže ano, tak jak? Správná odpověď: ANO, způsobuje vznik aerodynamické odporové síly, která těleso brzdí. 3000

8 Bude ve vzduchu meloun a pomeranč padat z dané výšky stejně rychle? A co pomeranč a peříčko? Proč? Bude ve vzduchu meloun a pomeranč padat z dané výšky stejně rychle? A co pomeranč a peříčko? Proč? Správná odpověď: Meloun a pomeranč ano – mají stejný tvar, tedy stejnou aerodynamickou odporovou sílu. Na peříčko působí aerodynamická odporová síla větší, bude padat pomaleji. Meloun a pomeranč ano – mají stejný tvar, tedy stejnou aerodynamickou odporovou sílu. Na peříčko působí aerodynamická odporová síla větší, bude padat pomaleji. 4000

9 Vyjádři vztah pro velikost rychlosti volného pádu ve vakuu v závislosti na výšce h. Správná odpověď: 5000

10 Jaká je rychlost dopadu svislého vrhu v porovnání s počáteční rychlostí? Správná odpověď: Je stejně veliká, ale má opačný směr. 1000

11 Vyjádřete mechanickou energii, kterou má těleso během pohybu. Správná odpověď: Na počátku má těleso pouze E K, která s rostoucí výškou klesá, E P roste. V max. výšce má těleso pouze E P, která při pohybu dolů opět klesá, E K roste. V okamžiku dopadu má těleso opět pouze E K. 2000

12 Správná odpověď: 3000 Je pravda, že výšku svislého vrhu vyjádříme vztahem NE – správně je

13 POZOR!!! Odpovídají všichni. POZOR!!! Odpovídají všichni. Svou odpověď zapište na papír. Svou odpověď zapište na papír. 4000

14 Správná odpověď: h=11,25 m, t=3 s Do jaké maximální výšky vyletí těleso, které vyhodíme ze země svisle vzhůru poč. rychlostí 15 m.s -1 ? Za jak dlouho dopadne na zem? (g=10 m.s -1 ) 4000

15 Správná odpověď: ANO stejná síla těleso brzdí směrem nahoru i dolu! ANO stejná síla těleso brzdí směrem nahoru i dolu! Bude doba výstupu a doba pádu svislého vrhu stejná, i když nebudeme zanedbávat odpor prostředí? 5000

16 1000 PRÉMIE Body zdarma! PRÉMIE Body zdarma!

17 Správná odpověď: NE – Trajektorií je část paraboly. Trajektorií vodorovného vrhu je část elipsy. Je toto tvrzení správné? 2000

18 Správná odpověď: Jde o složení rovnoměrného pohybu (ve směru osy x) a volného pádu (ve směru osy y). Vodorovný vrh je složený z těchto pohybů: 3000

19 Správná odpověď: Místo vrhu : x=0, y=h Místo dopadu : x=d, y=0 Místo vrhu : x=0, y=h Místo dopadu : x=d, y=0 Jaké souřadnice x,y má místo vrhu a jaké místo dopadu? 4000

20 Správná odpověď: Je pravda, že délka vodorovného vrhu je přímo úměrná počáteční rychlosti v ? 5000 ANO – závisí na viz. LP – vrhy těles ANO – závisí na viz. LP – vrhy těles

21 Správná odpověď: Ve vakuu – parabola Ve vzduchu – balistická křivka Ve vakuu – parabola Ve vzduchu – balistická křivka Doplňte: Trajektorií šikmého vrhu vzhůru ve vakuu je……., ve vzduchu……... Doplňte: Trajektorií šikmého vrhu vzhůru ve vakuu je……., ve vzduchu……

22 Správná odpověď: Pro úhel  45° viz. výsledky LP vrhy těles Pro úhel  45° viz. výsledky LP vrhy těles Pro jaký elevační úhel  je dolet šikmého vrhu největší? 2000

23 PRÉMIE Body zdarma! PRÉMIE Body zdarma! 3000

24 Správná odpověď: Složka: v Y = v 0.sin  Složka: v Y = v 0.sin  Dobu letu šikmého vrhu ovlivňuje jedna složka počáteční rychlosti v 0. Vyjádřete ji! 4000

25 Správná odpověď: Oba dopadnou současně. 1. kámen letí složeným pohybem (osa y: svislý vrh – nahoru – rovnoměrně zpomalený pohyb, dolů volný pád, osa x: rovnoměrný pohyb), 2. kámen padá volným pádem. Oba dopadnou současně. 1. kámen letí složeným pohybem (osa y: svislý vrh – nahoru – rovnoměrně zpomalený pohyb, dolů volný pád, osa x: rovnoměrný pohyb), 2. kámen padá volným pádem. 1. kámen byl vržen šikmo vzhůru poč. rychlostí v 0. V okamžiku, kdy míjí bod maximální výšky výstupu je ze stejného místa volně puštěn 2. kámen. Který z kamenů dopadne na zem jako první a proč? 5000

26 Téma sady: Mechanika I. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Pohyby těles v homogenním tíhovém poli Země Anotace: Jedná se o prezentaci, která formou soutěže „RISKUJ“ zopakuje, nebo prověří znalosti žáků na téma vrhy těles. Hlavním zdrojem informací je učebnice: FYZIKA pro gymnázia – Mechanika, RNDr. Milan Bednařík, CSc., doc. RNDr. Miroslava Šiková, CSc., ing. Petr Bujok Autor:Mgr. Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Vrhy těles - RISKUJ Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák dokáže ve stanoveném čase zformulovat odpověď na otázku, učí se komunikovat a spolupracovat se spolužáky. Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít pro zopakování učiva na téma vrhy těles zábavnou formou. Dvě skupiny mezi sebou soupeří o lepší výsledek. Po kliknutí na danou otázku se tato otázka zobrazí. Na Každou odpověď mají žáci časový limit 45 s, pak se sama zobrazí (kromě svislého vrhu za 4000 – ta má časový limit 1,5 min). Časový limit lze ukončit kliknutím levého tlačítka myši. K návratu do seznamu otázek použijte tlačítko zpět. Nepoužívejte rolovací kolečko a klikejte pouze na tlačítka, jinak se může zobrazit následující otázka! Body je třeba zaznamenávat a počítat zvlášť.


Stáhnout ppt "Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková."

Podobné prezentace


Reklamy Google