Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Čtyřdobý spalovací motor Dvoudobý spalovací motor SPALOVACÍ MOTORY BENZÍNOVÉ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Čtyřdobý spalovací motor Dvoudobý spalovací motor SPALOVACÍ MOTORY BENZÍNOVÉ."— Transkript prezentace:

1 Čtyřdobý spalovací motor Dvoudobý spalovací motor SPALOVACÍ MOTORY BENZÍNOVÉ

2 ČTYŘDOBÝ SPALOVACÍ MOTOR První čtyřdobý spalovací motor, který využíval benzín, sestrojil v roce 1876 německý inženýr Nicolaus Otto. Vynález spalovacího motoru dal impuls odbytu a zpracování ropy. Ve srovnání s parním strojem byl menší, lehčí a postupem času především účinnější.

3 PODLE PRACOVNÍ FÁZE SPALOVÁNÍ SE MOTORY DĚLÍ NA: Zážehové – jako palivo je používán benzín a jiná paliva s vyšším bodem vzplanutí. Vznětové – palivem je převážně nafta, používají se i alternativní ropné či rostlinné produkty

4 AUTOMOBILY S BENZÍNOVÝMI MOTORY

5 PRACOVNÍ FÁZE ZÁŽEHOVÉHO MOTORU Sání – píst se pohybuje směrem do dolní úvrati, přes sací ventil je nasávána pohonná směs Komprese – píst se pohybuje směrem do horní úvrati. Oba ventily jsou uzavřené. Nasátá směs zmenšuje svůj objem, zvětšuje tlak i teplotu. Těsně před horní úvratí je směs zapálená elektrickou jiskrou. Expanze – oba ventily jsou uzavřené. Směs paliva a vzduchu zapálená elektrickou jiskrou shoří. V pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů. Ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci. Výfuk – píst se pohybuje směrem do horní úvrati. Výfukový ventil je otevřený. Spaliny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány do výfukového potrubí

6

7 DVOUDOBÝ SPALOVACÍ MOTOR Dvoudobý spalovací motor je pístový spalovací motor, jehož pracovní cyklus proběhne za jednu otáčku klikové hřídele. Na rozdíl od čtyřdobého spalovacího motoru obstarávají přívod zápalné směsi místo ventilů píst a kanály. Píst při svém pohybu otevírá a zavírá kanály. U novějších motorů ovládá sání pod píst šoupátkový rozvod nebo klapky. Proti čtyřdobým motorům jsou díky jednodušší konstrukci lehčí a obvykle mají při stejných otáčkách vyšší měrný výkon (daný dvojnásobným počtem pracovních cyklů na jednu otáčku), ale nižší účinnost danou tím, že komprese a expanze musejí být zkráceny, aby mohla proběhnout výměna paliva a výfukových plynů v pracovním prostoru. Proto velmi záleží na tvaru, délce a průměru výfuku, který velmi ovlivňuje vyplachování spalovacího prostoru čistou směsí. V současné době jsou ale na ústupu právě pro svou nižší účinnost a hlavně pro znečištění, způsobené příměsí nespáleného paliva ve spalinách (v závislosti na kvalitě vyplachování spalovacího prostoru) a spalováním oleje obsaženého v palivu.

8 SPALOVACÍ MOTOR Spalovací motor je mechanický tepelný stroj, který vnitřním nebo vnějším spálením paliva přeměňuje jeho chemickou energii na energii tepelnou a na mechanickou energii působením na píst, lopatky turbíny, nebo s využitím reakční síly. Motor vykonává mechanickou práci a jako takový slouží coby pohon jiných strojních zařízení Spalovací motory všech typů nalezly největší uplatnění zejména v dopravních a mobilních mechanizačních prostředcích všech druhů (nezávislá trakční vozidla, resp. lokomotivy, plavidla hladinová i ponorná neboli ponorky, motorová vozidla, letadla, stavební a zemědělské stroje, vojenská a jiná speciální vozidla, nouzové generátory elektrického proudu atd.).

9 KONEC

10 VYPRACOVAL: Milan Elzner a Tomáš Ruprich 8.A

11 Zdroj :


Stáhnout ppt "Čtyřdobý spalovací motor Dvoudobý spalovací motor SPALOVACÍ MOTORY BENZÍNOVÉ."

Podobné prezentace


Reklamy Google