Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 1 marketing research & consulting Období:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 1 marketing research & consulting Období:"— Transkript prezentace:

1 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 1 marketing research & consulting Období: únor 2008 Zadavatel: RPIC – VIP s.r.o. Ženy v IT

2 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 2 Obsah 1. Cíle výzkumu 2. Metodika 3. Ženy pracující v IT oborech 4. Ženy absolvující rekvalifikaci v oblasti PC 5. Studentky středních škol 6. Závěry Sociodemografické charakteristiky

3 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 3 1. Cíle výzkumu Cíle Cílem výzkumu bylo: Zmapování současné pozice oboru IT u cílových skupin Postoje k oboru, jejich charakter, možnost ovlivnění Mechanismy výběru oboru, faktory, které výběr ovlivňují a intenzita jejich působení Základní blokace vůči IT Motivátory pro změnu stavu Hodnotový systém cílových skupin a možnosti jeho využití Doporučení komunikačního mixu a postupu pro ovlivnění cílových skupin

4 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 4 2. Metodika Forma výzkumu:Semi - kvalitativní Počet respondentů:50 zaměstnaných žen – v příbuzných oborech 50 zaměstnaných žen - rekvalifikace 200 studentek všech typů středních škol Cílová skupina:Dle screeningu Termín dotazování:Únor 2008 Lokality:Náhodný výběr – Severomoravský kraj Forma dotazování:F2F rozhovory Průměrná délka rozhovoru:30 minut Tazatelé:Speciálně školení tazatelé Kontrola tazatelů:Průběžná – telefonická, statistická a logická Zpracování:SW SPSS

5 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 5 3. Ženy pracující v IT oborech

6 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 6 3.1 SPONTÁNNÍ ASOCIACE PRACUJÍCÍ V IT

7 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 7 Q1 „Co Vás jako první napadne, když se řekne IT obory?“ 3.1.1 Spontánní asociace – IT obory % NEUTRÁLNÍ ASOCIACE86,5 Počítač20,3 Informační systémy a technologie13,5 Síť, správce sítě10,8 Software9,5 Programátor, programování6,8 Informace, data4,1 Vzdělání, logické myšlení3,4 Ostatní neutrální asociace18,2 POZITIVNÍ ASOCIACE13,5 Dobré finanční ohodnocení, mzdy2,7 Práce co má budoucnost, perspektivní obor, zajímavá práce 2,7 Zjednodušení práce, urychlení práce2,0 Široké spektrum využití1,4 Možnost učení se novým věcem1,4 Ostatní pozitivní asociace3,4 Počet odpovědí = 148100,0 PRACUJÍCÍ V IT Necelá čtvrtina žen pracujících v IT oboru si spontánně pod názvem IT obory vybaví počítač. Dalších 66,5% tento název spojuje s náplní práce v těchto oborech.

8 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 8 Q2 „Se kterými pracovními pozicemi (místy) si práci v IT oborech Vy osobně spojujete?“ 3.1.2 Spontánní asociace – pozice v IT % Programátor20,6 Analytik12,5 Správce sítě, aplikací, modulů11,8 Systémový specialista, inženýr6,6 Počítačový grafik5,1 Technik5,1 Tvorba www stránek4,4 Tester systémů4,4 Tvorba programů, e-obchodů, SW, dokumentace2,9 Projektant2,2 Zákaznické služby2,2 Ostatní22,1 Počet odpovědí = 136100,0 PRACUJÍCÍ V IT Práci v IT oborech si ženy tohoto segmentu spojují s pracovní pozici jako je „programátor, analytik, správce sítě“

9 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 9 Q3 „Pro koho jsou podle Vás IT obory určeny?“ 3.1.3 Zaměstnanci v IT % S logickým myšlením13,7 Technické typy11,3 Pro chytré, bystré, inteligentní lidi5,6 Kreativní lidé5,6 Se zájmem o IT obory4,8 Ovládající PC4,8 Pro všechny4,8 Schopnost a ochota se učit4,0 Systematičtí lidé3,2 Ovládající cizí jazyk3,2 Trpěliví, klidní, soustředění lidé3,2 Zpracování dat2,4 Pro pečlivé2,4 Analytici, analytické myšlení2,4 Pro muže i ženy2,4 Ostatní25,8 Počet odpovědí = 124100,0 PRACUJÍCÍ V IT Čtvrtina respondentů spojuje práci v IT oboru s lidmi s technickým a logickým myšlením.

10 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 10 3.2 PREFEROVANÝ OBOR ZAMĚSTNÁNÍ PRACUJÍCÍ V IT

11 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 11 Q4 „Plánujete setrvání v IT nebo příbuzném oboru v horizontu 5 let? Proč?“ N = 50 % z počtu respondentů 90,0% 6,0% 3.2.1 Setrvání v IT oboru Proč setrvání v oboru?% Práce mě baví28,9 Perspektiva, budoucnost17,8 Práce mě zajímá13,3 Studovala jsem tento obor8,9 Práce mi vyhovuje6,7 V práci jsem spokojená6,7 Praxe4,4 Finanční důvody4,4 Ostatní8,9 Počet odpovědí = 45100,0 Proč změnu oboru?% Moc mě IT nezaujala33,3 Sice je IT zajímavá práce, ale vyžaduje pracovní flexibilitu33,3 Protože to dělám teď při škole33,3 Počet odpovědí = 3100,0 PRACUJÍCÍ V IT Pouze 6% respondentů pracujících v IT oboru uvažuje v horizontu 5 let o změně zaměstnání.

12 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 12 Q5 „V jakém oboru byste si nejspíše hledala pracovní uplatnění? Proč?“ 3.2.2 Preferovaný obor zaměstnání PRACUJÍCÍ V IT Proč EKONOMICKÉ OBORY?% V tomto najdu pracovní uplatnění s větší pravděpodobností než v oboru IT50,0 Studuji ekonomiku50,0 Počet odpovědí = 2100,0 Proč TECHNICKÉ OBORY?% Protože jsem to vystudovala100,0 Počet odpovědí = 1100,0 Odpovědi respondentů, kteří uvažují o změně zaměstnání (6%). Ekonomické obory Technické obory

13 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 13 Q6 „Které faktory jsou pro Vás nejdůležitější při výběru práce?“ 3.2.3 Faktory důležité při výběru zaměstnání % Finanční ohodnocení27,1 Kolektiv, pracovní vztahy7,8 Pracovní doba, pracovní smlouva7,2 Dostupnost - vzdálenost od bydliště do práce4,8 Možnost dalšího rozvoje, postupu4,8 Benefity, pracovní bonusy4,8 Náročnost práce, náplň práce3,6 Pověst,prestiž, vizitka firmy3,6 Místo pracoviště3,6 Musí mě bavit a zajímat, uspokojení z práce3,0 Pracovní prostředí3,0 Možnost vzdělání, školení, kurzy3,0 Obor, typ práce3,0 Ostatní20,5 Počet odpovědí = 166100,0 PRACUJÍCÍ V IT Respondenti spontánně uvádějí jako nejdůležitější faktor, který ovlivňuje jejich rozhodnutí při výběru práce, finanční ohodnocení za vykonanou práci. Spontánní asociace

14 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 14 Q7 „Jak důležitou roli hrají následující faktory při výběru Vašeho zaměstnání?“ 3.2.4 Důležitost faktorů při výběru zaměstnání (1) velmi důležité velmi nedůležité (6) průměrné hodnoty na škále zkušenosti z rodiny (známých) vlastní zkušenosti doporučení ze školy uplatnitelnost na trhu práce vzdálenost prac. uplatnění od místa bydliště prestiž oboru možnost dalšího rozvoje v oboru finanční ohodnocení v oboru náročnost prosazení se v oboru náročnost přijímacího řízení na školy v IT oboru N = 50 N – počet oslovených respondentů PRACUJÍCÍ V IT Mimo finanční ohodnocení hraje při výběru zaměstnání důležitou roli u tohoto segmentu možnost dalšího rozvoje v oboru a uplatnitelnost na trhu práce.

15 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 15 3.3 INFORMAČNÍ ZDROJE PRACUJÍCÍ V IT

16 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 16 3.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ % z počtu respondentů N = 50 PRACUJÍCÍ V IT Všechny čtyři hodnocená média sleduje většina oslovených respondentů.

17 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 17 3.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ Internetové servery – sleduje 49 respondentů (98 %) % z počtu respondentů N = 49 PRACUJÍCÍ V IT Mezi nejsledovanější webový server patří Seznam.cz

18 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 18 3.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ TV – sleduje 47 respondentů (94 %) % z počtu respondentů N = 47 PRACUJÍCÍ V IT Nejsledovanější televizní kanál s téměř 100% sledovaností za týdenní období je TV NOVA.

19 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 19 3.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ Rádio – sleduje 43 respondentů (86 %) % z počtu respondentů N = 43 % Orion33,3 Evropa 222,2 Helax16,7 Kiss Morava11,1 Ostatní16,7 Počet odpovědí = 18100,0 PRACUJÍCÍ V IT Nejposlouchanější rádiovou stanicí, kterou poslouchá necelá polovina respondentů je rádio Impuls.

20 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 20 3.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ % z počtu respondentů N = 38 Denní tisk, časopisy – sleduje 38 respondentů (76 %) % I Dnes23,1 Google.cz15,4 Novinky.cz15,4 Tiscali15,4 Volny.cz15,4 Ostatní15,4 Počet odpovědí = 13100,0 PRACUJÍCÍ V IT Mezi nejčtenější denní tisk respondenti uvádějí deník MF Dnes a mezi časopisy Blesk.

21 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 21 3.3.2 Informační zdroje při volbě zaměstnání Q8 „Kde hledáte (byste hledala) informace pro volbu zaměstnání?“ % z počtu respondentů N = 50 PRACUJÍCÍ V IT Přes 50% respondentů tohoto segmentu by si hledala práci na internetových portálech a u svých známých.

22 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 22 3.3.2 Informační zdroj s nejlepší zkušeností Q9 „Se kterými z uvedených cest hledání informací při hledání zaměstnání máte nejlepší zkušenost?“ % z počtu respondentů N = 50 PRACUJÍCÍ V IT

23 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 23 3.4 VNÍMÁNÍ IT OBORŮ PRACUJÍCÍ V IT

24 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 24 Q17 „Nakolik souhlasíte s tvrzením, že IT obor je obor...?“ 3.4.1 Image IT oborů (1) určitě ano určitě ne (6) průměrné hodnoty na škále vhodný spíše pro muže který předpokládá logické a matematické myšlení s velmi náročným studiem s velkou perspektivou s jistotou zaměstnání obor pro ženy N = 50 N – počet oslovených respondentů PRACUJÍCÍ V IT Respondenti IT obor vidí jako obor s velkou perspektivou, který vyžaduje logické a matematické myšlení a zároveň nabízí určitou jistotu zaměstnání. Určitě si tento obor nespojují s prací vhodnou spíše pro muže.

25 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 25 Q12 „Jak jsou dle Vašeho názoru IT obory pro ženy vhodné? Proč?“ % z počtu respondentů 94,0% 2,0 % 3.4.2 Vhodnost IT oborů pro ženy N = 50 Průměrné hodnocení: 1,92 Proč VHODNÉ?% Ženy umí totéž, co muži, vyznají se v PC, jsou stejně chytré jako muži 22,2 Stejně vhodné jako pro muže, pohlaví v tomto oboru nerozhoduje 17,8 Dobré pracovní podmínky, dobré finanční podmínky11,1 Pečlivost, svědomitost, zodpovědnost11,1 Není důvod proč by nemělo být8,9 Možnost uplatnění, obor má budoucnost8,9 Rozvíjí logické, technické myšlení6,7 Ženy jsou kreativní4,4 Ostatní8,9 Počet odpovědí = 45100,0 Proč NEVHODNÉ?% Muži mají lepší vlohy na technické obory 100,0 Počet odpovědí = 1100,0 PRACUJÍCÍ V IT 94% respondentů si myslí, že práce v IT oborech je pro ženy vhodná.

26 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 26 Q13 „Jak jsou dle Vašeho názoru IT obory vhodné právě pro Vás? Proč?“ % z počtu respondentů 98,0% 2,0% 3.4.2 Vhodnost IT oborů pro ženy N = 50 Průměrné hodnocení: 1,94 Proč VHODNÉ?% Zajímavá práce42,4 Rozumím tomu, mám v tom praxi, pracuji v tom13,6 Stálé vzdělávání, ráda se učím nové věci10,2 Obor, který má budoucnost10,2 Vlastní rozvoj schopností, dovedností8,5 Odpovídající vzdělání v oboru5,1 Ostatní10,2 Počet odpovědí = 59 100,0 Proč NEVHODNÉ?% Nezajímá mě to moc 100,0 Počet odpovědí = 1100,0 PRACUJÍCÍ V IT

27 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 27 Q14 „Uvažovala byste Vy osobně znovu o výběru zaměstnání v IT oboru? Proč ne?“ N = 50 % z počtu respondentů 90,0% 10,0% 3.4.3 Uvažování o zaměstnání v IT oboru Průměrné hodnocení: 1,98 Proč NE?% Pro ženu velmi náročné20,0 Protože mě to moc nezajímá20,0 Jsou i zajímavější obory20,0 Obory IT jsou většinou časově náročné zaměstnání20,0 Teď bych se chtěla věnovat ekonomii20,0 Počet odpovědí = 5100,0 PRACUJÍCÍ V IT Pouze 10% z oslovených respondentů by při výběru zaměstnání znovu o tomto oboru neuvažovalo.

28 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 28 Q15 „Když se zamyslíte nad otázkou uplatnění žen v IT oboru, jaká kritéria by zvýšila zájem žen o tento obor?“ 3.4.4 Motivace žen k uplatnění v IT oborech % Finanční, platové podmínky24,5 Snížení předsudků o ženách, rovnoprávnost, respekt20,4 Pružná pracovní doba, práce z domova16,3 Větší vzdělanost, výuka na škole12,2 Možnost uplatnění8,2 Informovanost6,1 Reklama4,1 Ostatní8,2 Počet odpovědí = 49100,0 PRACUJÍCÍ V IT Zájem žen o tento obor by se podle respondentů zvýšil lepším finančním ohodnocením žen v tomto oboru a zvýšením povědomí o vhodnosti tohoto oboru pro ženy.

29 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 29 Q16 „Jaká kritéria by Vás motivovala k tomu, že byste si hledala uplatnění v IT oboru?“ 3.4.4 Motivace žen k uplatnění v IT oborech % Finanční ohodnocení37,1 Doplnění vzdělání11,4 Perspektivní, široké možnosti uplatnění, jistota zaměstnání 8,6 Pružná pracovní doba, práce z domu7,1 Uplatnění vlastních znalostí5,7 Zajímavé5,7 Moderní technika4,3 Již v tomto oboru pracuji4,3 Dobrá nabídka4,3 Prestiž2,9 Možnost postupu2,9 Ostatní5,7 Počet odpovědí = 70100,0 PRACUJÍCÍ V IT

30 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 30 3.4.5 Nejzajímavější firmy v oblasti IT Q10 „Které firmy v oblasti IT v ČR / Moravskoslezském kraji jsou dle Vašeho názoru nejzajímavější? Celá ČR Moravskoslezský kraj 16 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. 20 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. % Tieto Enator17,8 IBM12,1 Hewlett-Packard8,4 SAP7,5 AutoCont6,5 Microsoft4,7 Dell2,8 ASUS2,8 Ness2,8 Ostatní23,4 Počet odpovědí = 107100,0 % Tieto Enator28,6 AutoCont11,9 ASUS4,8 IBM3,6 K2 ATMITEC3,6 Kvados3,6 Medium Soft3,6 Net Direct3,6 D3 Soft2,4 eD´systém2,4 SAP2,4 Siemens2,4 Ostatní27,4 Počet odpovědí = 84100,0 PRACUJÍCÍ V IT

31 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 31 3.4.5 Nejzajímavější firmy v oblasti IT Q11 „Které firmy v oblasti IT v ČR / Moravskoslezském kraji byste preferoval/a jako svého budoucího zaměstnavatele, pro kterého byste ráda pracovala? Celá ČR Moravskoslezský kraj 38 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. 44 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. % Tieto Enator31,6 Hewlett-Packard13,2 IBM10,5 Microsoft7,9 SAP7,9 Accenture5,3 AutoCont5,3 Ostatní18,4 Počet odpovědí = 38100,0 % Tieto Enator42,9 SAP8,6 Kvados5,7 AutoCont5,7 D3 Soft5,7 Ostatní31,4 Počet odpovědí = 35100,0 PRACUJÍCÍ V IT

32 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 32 3.5 HODNOTOVÝ SYSTÉM ČLOVĚKA PRACUJÍCÍ V IT

33 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 33 Q18 „Prosím, zaznačte na škále, co je pro Vás v práci a prac. prostředí vhodnější?“ 3.5.1 Vhodné pracovní prostředí a práce samotná (1) (5) průměrné hodnoty na škále rychlejší tempo aktivní konkurenční rozvíjející formální kreativní pravidelná pracovní doba vysoce odborná práce s lidmi práce samostatná se zaměřením na detail vedení lidí N = 50 N – počet oslovených respondentů pomalejší tempo tiché s jistotou stabilní neformální systematická nepravidelná prac. doba nespecializovaná práce s informacemi práce ve skupinách zaměření na koncepci realizace úkolů Pracovní prostředí Práce samotná PRACUJÍCÍ V IT Oslovení respondenti preferují spíše neformální pracovní prostředí, které se neustále rozvíjí, s menším dílem zodpovědnosti za vedení lidí.

34 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 34 3.5.2 Očekávání od života Q19 „Zde vyberte maximálně 5 charakteristik, které nejlépe vystihují Vaše očekávání od spokojeného života?“ % z počtu respondentů N = 50 PRACUJÍCÍ V IT Mezi první zmíněné charakteristiky respondenti zařadili: finanční zajištění, starost o rodinu, zdravý život, mít dobré vztahy.

35 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 35 3.5.3 Hodnotová analýza Q21 „U následujících slovních spojení, prosím, zaznačte, jaký dojem ve Vás vyvolávají?“ N = 50 N – počet oslovených respondentů PRACUJÍCÍ V IT

36 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 36 4. Ženy rekvalifikované do oboru IT REKVALIFIKACE

37 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 37 4.1 SPONTÁNNÍ ASOCIACE REKVALIFIKACE

38 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 38 Q1 „Co Vás jako první napadne, když se řekne IT obory?“ 4.1.1 Spontánní asociace – IT obory % NEUTRÁLNÍ ASOCIACE92,7 Počítače33,0 Informační systémy9,2 Programování a programy9,2 Technika9,2 Internet, práce na internetu9,2 Práce s počítačem7,3 Informace4,6 Webové stránky, jejich tvorba2,8 Ostatní neutrální asociace8,3 POZITIVNÍ ASOCIACE5,5 NEGATIVNÍ ASOCIACE1,8 Počet odpovědí = 109100,0 REKVALIFIKACE Třetina respondentů tohoto segmentu spontánně spojuje obor IT s asociací „počítač“.

39 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 39 Q2 „Se kterými pracovními pozicemi (místy) si práci v IT oborech Vy osobně spojujete?“ 4.1.2 Spontánní asociace – pozice v IT % Programátor19,8 Správce počítačové sítě, modulů14,2 Technik7,5 Práce v kanceláři, která vyžaduje počítač8,5 Úřednice5,7 Tvůrce webových stránek6,6 Manažer3,8 Sekretářka3,8 Grafik3,8 Telefonní operátor3,8 Účetní2,8 Analytik2,8 Informatik2,8 Databázový specialista2,8 Ostatní11,3 Počet odpovědí = 106100,0 REKVALIFIKACE Třetina respondentů si spojují práci v IT oborech s pozicí programátora nebo správce sítí a modulů.

40 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 40 Q3 „Pro koho jsou podle Vás IT obory určeny?“ 4.1.3 Zaměstnanci v IT % Technické typy18,4 Znalost a vztah k počítači13,8 Logicky uvažující10,3 Pro všechny9,2 Zájem o IT4,6 Pro mladší lidi3,4 Trpěliví3,4 Inteligentní2,3 Pro muže2,3 Pro programátory2,3 Pro lidi provádějící průzkumy a analýzy2,3 Nekomunikativní2,3 Pro pracovité, pilné2,3 Ostatní23,0 Počet odpovědí = 87100,0 REKVALIFIKACE IT obory jsou určeny pro technické typy, které mají vztah k PC, a kterým nedělá problém logické uvažování.

41 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 41 4.2 PREFEROVANÝ OBOR ZAMĚSTNÁNÍ / REKVALIFIKACE REKVALIFIKACE

42 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 42 Q4 „Plánujete po ukončení rekvalifikačního kurzu spíše nástup do zaměstnání nebo další studium? Proč?“ N = 50 % z počtu respondentů 84,0% 6,0 % 4.2.1 Nástup do zaměstnání x studium Proč nástup do zaměstnání?% Z finančních důvodů59,5 Lepší uplatnění14,3 Zúročení znalostí v praxi7,1 Abych nebyla bez práce4,8 Chci si najít lepší pracovní místo4,8 Ostatní9,5 Počet odpovědí = 42100,0 Proč studium?% Vzdělání je důležité33,3 Zdokonalení33,3 Zvýšení kvalifikace33,3 Počet odpovědí = 3100,0 REKVALIFIKACE 84% respondentů absolvující rekvalifikaci v tomto oboru chce nastoupit do zaměstnání. Důvodem jsou především finance, možnost lepšího uplatnění než před rekvalifikací a možnost zúročit, co se naučili.

43 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 43 Q5 „V jakém oboru byste si chtěla po ukončení rekvalifikace hledat pracovní uplatnění? Proč?“ % z počtu respondentů 4.2.2 Preferovaný obor zaměstnání N = 42 Proč IT OBORY?% Mám vztah k PC50,0 Baví mě tvořit webové stránky50,0 Počet odpovědí = 2100,0 Z důvodu nízkých četností jsou další odpovědi uvedeny pouze v příloze. REKVALIFIKACE Pouze dva respondenti mají zájem po rekvalifikaci pracovat v IT oboru. Ostatní si budou hledat uplatnění v ekonomických oborech, veřejné správě, bankovnictví.

44 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 44 Q6 „Které faktory jsou pro Vás nejdůležitější při výběru práce nebo oboru rekvalifikace?“ 4.2.3 Faktory důležité při výběru zaměstnání / rekvalifikace % Finanční ohodnocení27,0 Abych měla k práci vztah a zájem o práci, aby mě to bavilo 6,6 Možnost dalšího vzdělávání6,6 Uplatnění na trhu práce6,6 Pracovní kolektiv5,7 Pracovní doba5,7 Dostupnost - vzdálenost práce z domu5,7 Získání pracovního místa po skončení kurzu4,9 Prestiž firmy4,1 Zvýšení kvalifikace4,1 Zajímavost práce2,5 Způsobilost, musím tomu rozumět2,5 Ostatní18,0 Počet odpovědí = 122100,0 REKVALIFIKACE Nejdůležitějším faktorem ovlivňující výběr zaměstnání je finanční ohodnocení práce.

45 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 45 Q7 „Jak důležitou roli hrají/hrály následující faktory při výběru Vašeho budoucího zaměstnání?“ 4.2.4 Důležitost faktorů při výběru zaměstnání (1) velmi důležité velmi nedůležité (6) průměrné hodnoty na škále zkušenosti z rodiny (známých) vlastní zkušenosti doporučení ze školy uplatnitelnost na trhu práce vzdálenost prac. uplatnění od místa bydliště prestiž oboru možnost dalšího rozvoje v oboru finanční ohodnocení v oboru náročnost prosazení se v oboru náročnost přijímacího řízení na školy v IT oboru N = 50 N – počet oslovených respondentů REKVALIFIKACE

46 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 46 4.3 INFORMAČNÍ ZDROJE REKVALIFIKACE

47 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 47 4.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ % z počtu respondentů N = 50 REKVALIFIKACE Nejsledovanějším médiem u tohoto segmentu je TV.

48 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 48 4.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ TV – sleduje 50 respondentů (100 %) % z počtu respondentů N = 50 REKVALIFIKACE Mezi nejsledovanější televizní stanice s týdenní sledovaností je stanice NOVA a ČT.

49 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 49 4.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ Internetové servery – sleduje 48 respondentů (96 %) % z počtu respondentů N = 48 REKVALIFIKACE Mezi nejsledovanější internetové portály u tohoto segmentu patří seznam.cz.

50 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 50 4.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ Rádio – sleduje 41 respondentů (82 %) % z počtu respondentů N = 41 % Helax41,7 Hey25,0 Kiss Morava16,7 Ostatní16,7 Počet odpovědí = 12100,0 REKVALIFIKACE Mezi nejposlouchanější rozhlasovou stanici je rádio Čas.

51 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 51 4.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ Denní tisk, časopisy – sleduje 40 respondentů (80 %) % z počtu respondentů N = 40 REKVALIFIKACE Mezi výrazně nejčtenější deníky tohoto segmentu patří Blesk, který alespoň jedenkrát týdně čte 58% z počtu respondentů, kteří na danou otázku odpovídali.

52 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 52 4.3.2 Informační zdroje při volbě zaměstnání / rekvalifikace Q8 „Kde byste/jste hledal/a informace pro volbu zaměstnání, rekvalifikačního kurzu, popřípadě dalšího studia?“ % z počtu respondentů N = 50 REKVALIFIKACE Větší polovina respondentů by hledala informace o práci na pracovním úřadě nebo v okruhu svých známých.

53 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 53 4.3.2 Informační zdroj s nejlepší zkušeností Q9 „Se kterými z uvedených cest hledání informací o rekvalifikacích, dalším studiu nebo při hledání zaměstnání máte nejlepší zkušenost?“ % z počtu respondentů N = 50 REKVALIFIKACE Z vlastních zkušeností by respondenti hledali informace o možnostech dalších rekvalifikací nebo o pracovních příležitostech na pracovním úřadě nebo na specializovaných internetových serverech.

54 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 54 4.4 VNÍMÁNÍ IT OBORŮ REKVALIFIKACE

55 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 55 Q17 „Nakolik souhlasíte s tvrzením, že IT obor je obor...?“ 4.4.1 Image IT oborů (1) určitě ano určitě ne (6) průměrné hodnoty na škále vhodný spíše pro muže který předpokládá logické a matematické myšlení s velmi náročným studiem s velkou perspektivou s jistotou zaměstnání obor pro ženy N = 50 N – počet oslovených respondentů REKVALIFIKACE Ženy tohoto segmentu vidí IT obor jako obor s velkou perspektivou, který vyžaduje u pracovníků logické a matematické myšlení.

56 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 56 Q12 „Jak jsou dle Vašeho názoru IT obory pro ženy vhodné? Proč?“ % z počtu respondentů 74,0% 16,0% 4.4.2 Vhodnost IT oborů pro ženy N = 50 Průměrné hodnocení: 2,62 Proč VHODNÉ?% Ženy umí totéž, co muži, vyznají se v PC, jsou stejně chytré jako muži 16,2 Není důvod proč by ženy nemohly, je to práce jako každá jiná 16,2 Možnost uplatnění, lepšího výběru práce, prosadit se16,2 Jsou ženy, které to umí, rozumí tomu, mají na to vlohy13,5 Pracovní podmínky13,5 Záleží na vzdělání8,1 Ostatní16,2 Počet odpovědí = 37100,0 Proč NEVHODNÉ?% Vhodné spíše pro muže33,3 Ženy tomu tak nerozumí, jsou méně technicky zdatné22,2 Náročné, složité22,2 Ostatní22,2 Počet odpovědí = 9100,0 REKVALIFIKACE

57 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 57 Q13 „Jak jsou dle Vašeho názoru IT obory vhodné právě pro Vás? Proč?“ % z počtu respondentů 66,0% 24,0% 4.4.2 Vhodnost IT oborů pro respondentky N = 50 Průměrné hodnocení: 2,69 Proč VHODNÉ?% Baví mě to, je to zajímavé36,1 Zajímám se o to, je to zajímavá práce13,9 Perspektivní, možnost uplatnění, prosadit se8,3 Dobře placeno8,3 Chci tomu rozumět, naučím se to5,6 Patří to k dnešní době, PC je dnes nutnost5,6 Pozitivní pro mé zdraví5,6 Ostatní16,7 Počet odpovědí = 32100,0 Proč NEVHODNÉ?% Nerozumím tomu, nemám potřebné znalosti46,2 Těžké, náročné23,1 Nezajímavé15,4 Ostatní15,4 Počet odpovědí = 13100,0 REKVALIFIKACE 74% žen je přesvědčena, že IT obor je pro ženy vhodný. Z toho 66% žen hodnotí, že je vhodný zrovna pro ně.

58 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 58 Q14 „Uvažovala byste Vy osobně o výběru zaměstnání v IT oboru? Proč ne?“ N = 50 % z počtu respondentů 56,0% 34,0% 4.4.3 Uvažování o zaměstnání v IT oboru Průměrné hodnocení: 3,24 Proč NE?% Nezajímavé, nemám k tomu vztah27,8 Těžké, náročné16,7 Nemám potřebné vzdělání, znalosti16,7 Chci se věnovat jiné profesi11,1 Ostatní27,8 Počet odpovědí = 18100,0 REKVALIFIKACE Třetina oslovených žen hodnotí tento obor pro ně samotné jako nevhodný.

59 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 59 Q15 „Když se zamyslíte nad otázkou uplatnění žen v IT oboru, jaká kritéria by zvýšila zájem žen o tento obor?“ 4.4.4 Motivace žen k uplatnění v IT oborech % Platové, finanční ohodnocení33,3 Pracovní doba, práce doma, pružná pracovní doba16,7 Více informací, lepší informovanost10,4 Možnost osobního rozvoje, vzdělávání8,3 Větší společenské uznání žen, rovnoprávnost, respekt6,3 Reklama, inzerce6,3 Ženy mají dostatečný zájem již nyní6,3 Ostatní12,5 Počet odpovědí = 48100,0 REKVALIFIKACE Zájem žen o tento obor by zvýšilo dostatečné finanční ohodnocení a pracovní doba, kterou by bylo možno si přizpůsobit podle potřeby.

60 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 60 Q16 „Jaká kritéria by Vás motivovala k tomu, že byste si hledala uplatnění v IT oboru?“ 4.4.4 Motivace respondentek k uplatnění v IT oborech % Finance, platové ohodnocení44,2 Zajímavá, zábavná práce13,5 Pružná pracovní doba, práce z domu7,7 Perspektivní5,8 Vzdělávání5,8 Žádná5,8 Nabídka pracovních míst3,8 Nerozumím oboru3,8 Ostatní9,6 Počet odpovědí = 52100,0 REKVALIFIKACE

61 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 61 4.4.5 Nejzajímavější firmy v oblasti IT Q10 „Které firmy v oblasti IT v ČR / Moravskoslezském kraji jsou dle Vašeho názoru nejzajímavější? Celá ČR Moravskoslezský kraj 60 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. 50 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. % Hewlett-Packard9,3 AutoCont7,4 Tieto Enator7,4 Aegis3,7 Afla Computer3,7 ČSÚ3,7 IBM3,7 K2 Atmitec3,7 O23,7 rozhlasová stanice3,7 televize3,7 UPC Direct3,7 Ostatní42,6 Počet odpovědí = 54100,0 % Alfa Computer8,3 Tieto Enator8,3 Net Soft6,7 AT Computers5,0 AutoCont5,0 eD´systém5,0 XANADU5,0 Flame computers3,3 HaE Projekt3,3 O23,3 Raynet3,3 Shimano3,3 ShopSys3,3 Ostatní36,7 Počet odpovědí = 60100,0 REKVALIFIKACE

62 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 62 4.4.5 Preferovaný zaměstnavatel v oblasti IT Q11 „Které firmy v oblasti IT v ČR / Moravskoslezském kraji byste preferoval/a jako svého budoucího zaměstnavatele, pro kterého byste ráda pracovala? Celá ČR Moravskoslezský kraj 2x banka, ostatní odpovědi pouze jednočetné (viz příloha) 80 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. 2x Tieto Enator, ostatní odpovědi pouze jednočetné (viz příloha) 76 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. REKVALIFIKACE

63 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 63 4.5 HODNOTOVÝ SYSTÉM ČLOVĚKA REKVALIFIKACE

64 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 64 Q18 „Prosím, zaznačte na škále, co je pro Vás v práci a prac. prostředí vhodnější?“ 4.5.1 Vhodné pracovní prostředí a práce samotná (1) (5) průměrné hodnoty na škále rychlejší tempo aktivní konkurenční rozvíjející formální kreativní pravidelná pracovní doba vysoce odborná práce s lidmi práce samostatná se zaměřením na detail vedení lidí N = 50 N – počet oslovených respondentů pomalejší tempo tiché s jistotou stabilní neformální systematická nepravidelná prac. doba nespecializovaná práce s informacemi práce ve skupinách zaměření na koncepci realizace úkolů Pracovní prostředí Práce samotná REKVALIFIKACE Respondentům vyhovuje práce spíše v neformálním pracovním prostředí s určitou mírou jistoty. Oslovení respondenti upřednostňují spíše práci s lidmi před informacemi.

65 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 65 4.5.2 Očekávání od života Q19 „Zde vyberte maximálně 5 charakteristik, které nejlépe vystihují Vaše očekávání od spokojeného života?“ % z počtu respondentů N = 50 REKVALIFIKACE Základní charakteristikou spokojeného života oslovených respondentů je především starost o rodinu, zdravý život a finanční zajištění.

66 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 66 4.5.3 Hodnotová analýza Q21 „U následujících slovních spojení, prosím, zaznačte, jaký dojem ve Vás vyvolávají?“ N = 50 N – počet oslovených respondentů REKVALIFIKACE

67 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 67 5. Studentky všech typů středních škol STUDENTKY

68 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 68 5.1 SPONTÁNNÍ ASOCIACE STUDENTKY

69 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 69 Q1 „Co Vás jako první napadne, když se řekne IT obory?“ 5.1.1 Spontánní asociace – IT obory % NEUTRÁLNÍ ASOCIACE95,4 Počítače26,0 Programy, programování12,1 Síť, internet11,0 Informační technika a systémy10,3 Nástroje MS Office4,0 Hardware, části počítače3,8 Informace, zpracování dat3,5 Práce s PC2,9 Ostatní neutrální asociace2,8 POZITIVNÍ ASOCIACE4,0 Nové technologie, rozvoj1,5 Dobré pracovní uplatnění1,1 Dobré finanční zajištění0,7 Dobrá budoucnost0,4 Ostatní pozitivní asociace0,4 NEGATIVNÍ ASOCIACE0,5 Počet odpovědí = 546100,0 STUDENTKY Mezi hlavní asociace, s kterými si studentky spojují IT obory jsou počítač, programování a práce se sítí.

70 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 70 Q2 „Se kterými pracovními pozicemi (místy) si práci v IT oborech Vy osobně spojujete?“ 5.1.2 Spontánní asociace – pozice v IT % Programátor26,9 Správce sítě9,6 Grafik9,0 Sekretářka, asistentka4,7 Počítačový technik4,7 Web designer4,3 Účetní3,4 Manažer3,1 Ředitel, vedoucí pracovník3,1 Profesor2,5 Databázový specialista2,5 Softwarový specialista2,2 Analytik2,2 Počítačové firmy1,8 Ostatní20,0 Počet odpovědí = 446100,0 STUDENTKY Respondenti si práci v IT oborech spojují nejčastěji s práci programátora nebo správce sítě.

71 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 71 Q3 „Pro koho jsou podle Vás IT obory určeny?“ 5.1.3 Zaměstnanci v IT % Technické typy, technicky nadaní lidé 14,4 Inteligentní, chytří lidé 8,9 Znalost PC, práce na PC atd. 7,6 S logickým myšlením 6,0 Pro muže, chlapy, chlapce 6,0 Zájem o obor IT, informatiku 5,7 Pro všechny, bez rozdílu pohlaví, věku 3,9 Kreativní lidé 3,1 Matematické myšlení 2,9 Pro lidi ochotné se učit 2,6 Pro programátory 2,6 Pro vzdělané 2,6 Pro mladé 2,3 Představivost 2,1 Nekomunikativní, samotáři 2,1 Ostatní 27,2 Počet odpovědí = 383 100,0 STUDENTKY

72 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 72 5.2 PREFEROVANÝ OBOR ZAMĚSTNÁNÍ / STUDIA STUDENTKY

73 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 73 Q4 „Plánujete po škole spíše nástup do zaměstnání nebo studium na vysoké škole? Proč?“ N = 200 % z počtu respondentů 13,0% 79,0% 5.2.1 Nástup do zaměstnání x studium Proč nástup do zaměstnání? % Nechci dále studovat 18,5 Finance, zlepšení finanční situace 14,8 Chci pracovat 14,8 Nejsem studijní typ 14,8 Osamostatnění 18,5 Ostatní 18,5 Počet odpovědí = 27 100,0 Proč studium? % V budoucnu získání lepší práce, lepší uplatnění 38,6 Chci se dále vzdělávat, chci si zvyšovat kvalifikaci 30,7 Středoškolské vzdělání je v dnešní době nedostatečné 16,3 Nechce se mi pracovat 5,4 Chci něco dokázat 2,4 Ostatní 6,6 Počet odpovědí = 166 100,0 STUDENTKY Necelých 80% studentek středních škol uvažuje po ukončení střední školy spíše o dalším studiu na VŠ.

74 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 74 Q5 „V jakém oboru byste si chtěla po ukončení studia hledat pracovní uplatnění? Proč?“ % z počtu respondentů 5.2.2 Preferovaný obor zaměstnání N = 200 STUDENTKY V IT oborech by si hledalo uplatnění necelých 10% z oslovených respondentů.

75 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 75 Q5 „V jakém oboru byste si chtěla po ukončení studia hledat pracovní uplatnění? Proč?“ 5.2.2 Preferovaný obor zaměstnání Proč ZDRAVOTNICTVÍ?% Pomoc lidem, práce s lidmi28,6 Zajímá mě, baví mě to28,6 Bude mě naplňovat, uplatním se v něm9,5 Čistá práce9,5 Ostatní23,8 Počet odpovědí = 21100,0 Proč IT OBORY?% Baví mě to37,5 Studuji v tomto oboru31,3 Moderní obor, rozvíjející se, obor s budoucností18,8 Ostatní12,5 Počet odpovědí = 16100,0 Proč EKONOMICKÉ OBORY?% Studuji v tomto oboru35,9 Zajímá mě, baví mě to28,2 Dobré uplatnění12,8 Baví mě matematika, ekonomika7,7 Práce s lidmi5,1 Ostatní10,3 Počet odpovědí = 39100,0 Z důvodu nízkých četností jsou další odpovědi uvedeny pouze v příloze. STUDENTKY

76 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 76 Q6 „Které faktory jsou pro Vás nejdůležitější při výběru práce nebo oboru studia?“ 5.2.3 Faktory důležité při výběru zaměstnání / oboru studia % Platové ohodnocení24,7 Vzdálenost do zaměstnání9,0 Uplatnění na trhu práce, v praxi8,2 Aby mě práce/studium bavilo7,9 Kolektiv, vztahy6,3 Zájem o oboru4,6 Pracovní doba3,5 Zajímavost práce3,0 Kariéra, možnost postupu3,0 Pověst, jméno školy, firmy2,2 Druh práce, pracovní náplň2,1 Pracovní prostředí2,1 Jistota1,6 Schopnosti, dovednosti1,4 Perspektiva1,4 Ostatní18,9 Počet odpovědí = 624100,0 STUDENTKY

77 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 77 Q7 „Jak důležitou roli hrají následující faktory při výběru Vašeho budoucího zaměstnání?“ 5.2.4 Důležitost faktorů při výběru zaměstnání (1) velmi důležité velmi nedůležité (6) průměrné hodnoty na škále zkušenosti z rodiny (známých) vlastní zkušenosti doporučení ze školy uplatnitelnost na trhu práce vzdálenost prac. uplatnění od místa bydliště prestiž oboru možnost dalšího rozvoje v oboru finanční ohodnocení v oboru náročnost prosazení se v oboru náročnost přijímacího řízení na školy v IT oboru N = 200 N – počet oslovených respondentů STUDENTKY Mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují rozhodování o budoucím zaměstnání patří uplatnitelnost na trhu práce, finanční ohodnocení v oboru a možnost dalšího rozvoje v oboru.

78 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 78 5.3 INFORMAČNÍ ZDROJE STUDENTKY

79 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 79 5.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ % z počtu respondentů N = 200 STUDENTKY

80 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 80 5.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ Internetové servery – sleduje 199 respondentů (99,5 %) % z počtu respondentů N = 199 STUDENTKY Mezi nejsledovanější internetové servery patří seznam.cz

81 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 81 5.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ TV – sleduje 195 respondentů (97,5 %) % z počtu respondentů N = 195 STUDENTKY Mezi nejsledovanější televizní stanicí patří TV NOVA. Necelých 10% z počtu respondentů sleduje alespoň jednou v týdnu i vysílání O2 televize.

82 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 82 5.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ Denní tisk, časopisy – sleduje 155 respondentů (77,5 %) % z počtu respondentů N = 155 STUDENTKY Mezi nečtenější tiskoviny patří MF Dnes.

83 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 83 5.3.1 Sledovaná média Q20 „Která média Vy osobně sledujete a s jakou pravidelností?“ Rádio – sleduje 151 respondentů (75,5 %) % z počtu respondentů N = 151 % Evropa 230,1 Kiss Morava20,4 Helax19,4 Orion17,5 Hey6,8 Osatní5,8 Počet odpovědí = 103100,0 STUDENTKY Nejposlouchanější rádiovou stanicí tohoto segmentu je rádio Impuls.

84 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 84 5.3.2 Informační zdroje při volbě zaměstnání / oboru studia Q8 „Kde hledáte (byste hledala) informace pro volbu zaměstnání nebo vysoké školy?“ % z počtu respondentů N = 200 STUDENTKY Studentky hledající informace o zaměstnání nebo vysoké škole by využily především internet, informace od svých známých nebo ve školy od výchovných poradců a profesorů.

85 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 85 5.3.2 Informační zdroj s nejlepší zkušeností Q9 „Se kterými z uvedených cest hledání informací pro vysoké školy máte nejlepší zkušenost?“ % z počtu respondentů N = 200 STUDENTKY Taktéž polovina studentek má pozitivní zkušenosti s vyhledáváním informací přes internet.

86 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 86 5.4 VNÍMÁNÍ IT OBORŮ STUDENTKY

87 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 87 Q17 „Nakolik souhlasíte s tvrzením, že IT obor je obor...?“ 5.4.1 Image IT oborů (1) určitě ano určitě ne (6) průměrné hodnoty na škále vhodný spíše pro muže který předpokládá logické a matematické myšlení s velmi náročným studiem s velkou perspektivou s jistotou zaměstnání obor pro ženy N = 200 N – počet oslovených respondentů STUDENTKY

88 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 88 Q12 „Jak jsou dle Vašeho názoru IT obory pro ženy vhodné? Proč?“ % z počtu respondentů 67,0% 17,0% 5.4.2 Vhodnost IT oborů pro ženy N = 200 Průměrné hodnocení: 2,67 Proč VHODNÉ?% Ženy dokážou totéž, to co muži 17,4 Stejně vhodné pro muže i ženy, pohlaví v tomto oboru nerozhoduje 11,6 Není důvod, proč by neměly být 10,7 Možnost uplatnění, budoucnost oboru 9,9 Pokud to ženu zajímá, má k tomu vztah, vyzná se, apod. 8,3 Není to fyzicky náročná práce 8,3 Záleží na konkrétní osobě, konkrétní ženě, nemusí to být vhodné pro všechny ženy 5,8 Ostatní 28,1 Počet odpovědí = 121100,0 Proč NEVHODNÉ?% Ženy nemají vztah k technice, nezajímají se o tyhle obory 15,6 Je to práce spojována s muži, je tam převaha mužů 15,6 Muži jsou techničtější typy 12,5 Muži jsou vhodnější, lepší na tuto práci 12,5 Nezvládají to jako muži - nemají logické myšlení, chybí logické myšlení, apod. 12,5 Ostatní 31,3 Počet odpovědí = 32100,0 STUDENTKY

89 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 89 Q13 „Jak jsou dle Vašeho názoru IT obory vhodné právě pro Vás? Proč?“ % z počtu respondentů 47,0% 59,0% 5.4.2 Vhodnost IT oborů pro respondentky N = 200 Průměrné hodnocení: 3,56 Proč VHODNÉ?% Baví mě to18,6 Kvůli lepšímu uplatnění15,1 Mám zájem o problematiku11,6 Učím se to ve škole9,3 V počítačové problematice se vyznám8,1 Mám na to, myslí mi to7,0 Ostatní30,2 Počet odpovědí = 86100,0 Proč NEVHODNÉ?% Nezajímá mě to, mám jiné zájmy18,2 Nerozumím počítačům, IT oboru18,2 Nebaví mě to17,0 Nemám vztah k technice9,1 Nemám na to schopnosti8,0 Jsem pouze uživatel, zvládám max. základní funkce5,7 Ostatní23,9 Počet odpovědí = 88100,0 STUDENTKY Necelá polovina respondentů uvádí, že IT obory mohou být právě pro ně vhodnými obory.

90 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 90 Q14 „Uvažovala byste Vy osobně o výběru zaměstnání v IT oboru? Proč ne?“ N = 200 % z počtu respondentů 34,0% 53,5% 5.4.3 Uvažování o zaměstnání v IT oboru Průměrné hodnocení: 3,97 Proč NE?% Nezajímá mě19,8 Zájem o něco jiného, o jiné obory18,8 Nebaví mě to, nemám k tomu vztah16,7 Nemám na to, nezvládla bych to, nejsem technický typ10,4 Nerozumím tomuto oboru9,4 Nezkušenost, neznalost oboru9,4 Náročné, složité4,2 Nezájem o sedavou práci3,1 Muži jsou lepší2,1 Ostatní6,3 Počet odpovědí = 96100,0 STUDENTKY Třetina respondentů by uvažovala o výběru IT oboru pro své budoucí povolání.

91 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 91 Q15 „Když se zamyslíte nad otázkou uplatnění žen v IT oboru, jaká kritéria by zvýšila zájem žen o tento obor?“ 5.4.4 Motivace žen k uplatnění v IT oborech % Platové a finanční ohodnocení23,4 Rovné podmínky jako pro muže, rovnoprávnost, neprezentovat obor jako ryze mužskou záležitost 12,0 Lepší výuka na školách, školení, další vzdělávání8,2 Pracovní doba, možnost pracovat doma6,5 Záleží na vztahu člověka k danému oboru4,3 Větší informovanost, lepší seznámení s oborem3,8 Reklama, propagace3,3 Lepší přístup k počítačům, častější práce s počítačem3,3 Více žen v tomto oboru3,3 Dobrý pracovní kolektiv3,3 Jistota zaměstnání a uplatnění2,7 Společenské uznání, respekt okolí2,7 Zaměstnanecké výhody - dovolená navíc, benefity, atd.2,7 Ostatní20,7 Počet odpovědí = 184100,0 STUDENTKY

92 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 92 Q16 „Jaká kritéria by Vás motivovala k tomu, že byste si hledala uplatnění v IT oboru?“ 5.4.4 Motivace respondentek k uplatnění v IT oborech % Finance30,1 Žádná, nic by mě nemotivovalo, neláká mě to13,7 Zajímavost práce, osobní zájem o práci8,8 Perspektiva, uplatnění na trhu práce6,2 Větší informovanost o oboru, více osvěty3,5 Chuť vzdělávat se, učit se něco nového4,0 Pracovní kolektiv4,0 Pracovní doba, možnost pracovat z domu4,0 Nedostatek jiných příležitostí4,0 Blízko bydliště2,7 Pracovní podmínky2,7 Stejné podmínky pro obě pohlaví2,7 Chci práci, která by mě bavila2,2 Ostatní11,5 Počet odpovědí = 226100,0 STUDENTKY

93 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 93 5.4.5 Nejzajímavější firmy v oblasti IT Q10 „Které firmy v oblasti IT v ČR / Moravskoslezském kraji jsou dle Vašeho názoru nejzajímavější? Celá ČR Moravskoslezský kraj 63 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. 66,5 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. % Hewlett Packard9,7 Mironet6,5 ASUS5,8 AID4,5 Microsoft4,5 Alfa Computer3,2 Dytron3,2 Accra Computer2,6 Acer2,6 AutoCont2,6 O22,6 Repro Office2,6 Seznam2,6 Siemens2,6 Ostatní44,5 Počet odpovědí = 155100,0 % Alfa Computer12,5 ASUS10,2 Meep7,8 AutoCont4,7 Hyundai4,7 Tieto Enator3,1 Dytron2,3 Gep Arts2,3 Hewlett-Packard2,3 Mattes2,3 Ostatní47,7 Počet odpovědí = 128100,0 STUDENTKY

94 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 94 5.4.5 Preferovaný zaměstnavatel v oblasti IT Q11 „Které firmy v oblasti IT v ČR / Moravskoslezském kraji byste preferoval/a jako svého budoucího zaměstnavatele, pro kterého byste ráda pracovala? Celá ČR Moravskoslezský kraj 89 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. 88 % respondentek neuvedlo žádnou firmu. % Mironet24,0 Hewlett Packard8,0 IBM8,0 Siemens8,0 Ostatní52,0 Počet odpovědí = 25100,0 % Alfa Computer16,1 Hyundai16,1 ASUS9,7 Dytron6,5 Gep Arts6,5 Meep6,5 Ostatní38,7 Počet odpovědí = 31100,0 STUDENTKY

95 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 95 5.5 HODNOTOVÝ SYSTÉM ČLOVĚKA STUDENTKY

96 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 96 Q18 „Prosím, zaznačte na škále, co je pro Vás v práci a prac. prostředí vhodnější?“ 5.5.1 Vhodné pracovní prostředí a práce samotná (1) (5) průměrné hodnoty na škále rychlejší tempo aktivní konkurenční rozvíjející formální kreativní pravidelná pracovní doba vysoce odborná práce s lidmi práce samostatná se zaměřením na detail vedení lidí N = 200 N – počet oslovených respondentů pomalejší tempo tiché s jistotou stabilní neformální systematická nepravidelná prac. doba nespecializovaná práce s informacemi práce ve skupinách zaměření na koncepci realizace úkolů Pracovní prostředí Práce samotná STUDENTKY Studentky volí spíše aktivní a rozvíjející se pracovní prostředí, které jim nabízí práci s kreativními prvky a přiklánějí se spíše k práci s lidmi než s informacemi.

97 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 97 5.5.2 Očekávání od života Q19 „Zde vyberte maximálně 5 charakteristik, které nejlépe vystihují Vaše očekávání od spokojeného života?“ % z počtu respondentů N = 200 STUDENTKY Studentky jednoznačně vidí jako základní charakteristiku splňující jejich očekávání finanční zajištění.

98 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 98 5.5.3 Hodnotová analýza Q21 „U následujících slovních spojení, prosím, zaznačte, jaký dojem ve Vás vyvolávají?“ N = 200 N – počet oslovených respondentů STUDENTKY

99 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 99 6. ZÁVĚRY STUDENTKY

100 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 100 6. Závěry 1. V povědomí žen u všech třech sledovaných segmentů převládá spojení IT oboru s práci programátora nebo správce sítí. Shodují se v názoru, že lidé, kteří pracují nebo si hledají práci v tomto obor musí mít technické vlohy a předpoklady pro logické uvažování. Ženy, které v tomto oboru již pracují chtějí z 90% v oboru zůstat a svoji práci hodnotí jako perspektivní a zajímavou. Ženy absolvující rekvalifikaci plánují z 84% nástup do zaměstnání a své uplatnění chtějí ve většině hledat v ekonomické a sociální sféře. Jako důvod svého nástupu do zaměstnání uvádějí v nadpoloviční většině finanční důvody. Studentky středních škol si uvědomují důležitost vzdělání pro lepší uplatnění na trhu práce a 79% je jich rozhodnuta dále studovat. 2. Studentky oproti ostatním respondentům se spíše přiklánějí k názoru, že tento oboro je vhodnější pro muže než pro ženy. Přestože se všechny oslovené respondentky shodují, že tento obor je pro ženy vhodný (pracující v IT 94%, rekvalifikanti 74% a studentky 67%), rekvalifikanti by v něm uplatnění hledali z 56% a studentky pouze z 34%. Mezi nejčastěji uváděné důvody, proč by v oboru nechtěli pracovat je, že je taková práce nezajímá, nebaví nebo že pro něho nemají přepokládané vlohy. 3. Mezi faktory, ovlivňující rozhodnutí žen pracovat v IT oboru je jednoznačně jejich finanční ohodnocení v tomto oboru. Jedním z uváděných motivačních prvků je pružná pracovní doba nebo možnost práce z domu, rovnoprávnost práce v tomto oboru mezi muži a ženami a celkové zvýšení informovanosti o možnosti uplatnění žen v tomto oboru.

101 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 101 6. Závěry 4. Osloveným respondentům vyhovuje aktivní, neformální a rozvíjející se pracovní prostředí. Rekvalifikanti se oproti ostatním segmentům přiklánějí k pomalejšímu pracovnímu tempu a k větší jistotě v pracovním prostředí. Zástupci všech segmentů nijak zvlášť nepreferují práci samostatnou ani ve skupinách. Vzhledem k tomu, že oslovené respondentky segmentu rekvalifikace a studentky středních škol nejsou až tak přesvědčeny, že IT obory jsou pro ně přímo vhodné, je zde vidět rozdíl ve větší preferenci práce z lidmi s menším zaměřením na detail. 5. Téměř 100% oslovených žen je zvyklá si vyhledávat informace ne internetových prohlížečích. Mezi nejčastěji uváděný patří seznam.cz. Z celostátních deníků alespoň jedenkrát týdně čtou MF Dnes a poslouchají Frekvenci 1. Tyto média je vhodná využít při podpoře komunikace IT oborů.

102 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 102 SOCIODEMOGRAFICKÉ CHARAKTERISTIKY PRACUJÍCÍ V IT

103 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 103 Sociodemgrafické charakteristiky % z počtu respondentů Pohlaví Věk Region (bydliště) Velikost sídelního celku N = 50 PRACUJÍCÍ V IT

104 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 104 Sociodemgrafické charakteristiky % z počtu respondentů Pohlaví Věk Region (bydliště) Velikost sídelního celku N = 50 REKVALIFIKACE

105 marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 105 Sociodemgrafické charakteristiky % z počtu respondentů Pohlaví Věk Region (bydliště) Velikost sídelního celku N = 200 STUDENTKY


Stáhnout ppt "Marketing research & consulting DATAMAR - marketing research & consulting, RPIC – VIP s.r.o., Ženy v IT, 02/2008 1 marketing research & consulting Období:"

Podobné prezentace


Reklamy Google