Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autorizované vstupní prvky / Záhlaví Jarmila Přibylová leden 2015.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autorizované vstupní prvky / Záhlaví Jarmila Přibylová leden 2015."— Transkript prezentace:

1 Autorizované vstupní prvky / Záhlaví Jarmila Přibylová leden 2015

2 Autorizované vstupní prvky -tvůrce -další osoba spojená s dílem -přispěvatel

3 Další osoba spojená s dílem: 1001#$aHrabal, Bohumil, $d $7jk $4crp 24510$aMilý Karle : $b 7 dopisů Bohumila Hrabala příteli Karlu Maryskovi / $cBohumil Hrabal 7001#$aMarysko, Karel, $d $7jk $4rcp

4 Volba vstupního prvku / záhlaví Osobní jména -konec "pravidla tří" -viz též pokyny pro zápis údajů o odpovědnosti v poli 245

5 Schválená národní interpretace - zkráceno (podrobně viz bibliografický popis, pole 245) 1.všichni autoři uvedení na titulní stránce do pole 245 a polí 100/700; první z hlavních autorů vždy v poli jsou-li na titulní stránce uvedeni pouze nepřímí autoři (např. editor), zapíšeme je do 245 a 700 a přímé autory již nedohledáváme 3.není-li na titulní stránce uveden žádný údaj o odpovědnosti, dohledáváme PŘÍMÉ (hlavní) autory v dalších pramenech popisu v tomto pořadí: obálka knihy, hlavička, rub titulní stránky, tiráž; pokud v některém prameni údaje najdeme, nehledáme už v dalším v pořadí; zapíšeme je do polí 245 a 100/700 4.překladatelé hlavního obsahu díla a ilustrátoři (fotografové) s významným autorským podílem: nejsou-li uvedeni na titulní stránce, dohledáme je obdobně jako v bodu 3 a zapíšeme do polí 245 a 700

6 Volba vstupního prvku / záhlaví Osobní jména 1001#$aBílý, Pavel $4aut 24510$aBiologie / $c P. Bílý, I. Šmolková, K. Řeřicha, G. Fialová 7001#$aŠmolková, Iva $4aut 7001#$aŘeřicha, Karel $4aut 7001#$aFialová, Gabriela $4aut

7 Volba vstupního prvku / záhlaví Osobní jména 24500$aHistory / $c edited by P. Brown, J. Leveret, J. Blanco, C. Fox 7001#$aBrown, Paul $4edt 7001#$aLeveret, Jane $4edt 7001#$aBlanco, Juan $4edt 7001#$aFox, Charles $4edt

8 Osobní jména - Fiktivní postavy apod. Je-li fiktivní postava na prameni popisu uvedena jako autor, zapíšeme ji jako hlavní záhlaví: 1001#$a Obama, Bo $c (pes) $4aut 24510$a Bo confidential : $b the secret files of America's First Dog / $c by Bo Obama, as told to the editors of MAD Magazine ; illustrations by Tom Richmond 7001#$a Richmond, Tom $4ill

9 Různá jména u stejného autora - Pseudonymy Změna: nerozlišujeme "současné" a jiné autory -používá-li tvůrce pseudonym, zapíšeme ho jako záhlaví -používá-li více pseudonymů, každé dílo popisujeme pod tím pseudonymem, pod nímž vyšlo -vyšlo-li jedno dílo několikrát pod různými variantami (např. zpočátku pod pseudonymem, později pod vlastním jménem), zvolí me tu nejčastěji použitou -nedá-li se nejčastější varianta snadno zjistit, použijeme variantu z nejnovějšího vydání

10 Autorská role autorská role $4 [kód role] není součástí minimálního ani doporučeného záznamu doporučuje se (do budoucna se počítá s použitím slovního výrazu v podpoli $e)

11 Korporace - Volba vstupního prvku / hlavního záhlaví a) díla administrativního charakteru zabývající se korporací samotnou nebo její činností, způsobem práce, financemi a/nebo působením nebo jejími úředníky, personálem a/nebo členstvím (členy)nebo jejími prameny b) díla, která zaznamenávají kolektivní myšlení korporace (zprávy z komisí, výborů atd., oficiální údaje o vnější politice korporace) c) díla zaznamenávající jednání legislativních, soudních, vládních a dalších korporací d) díla, která jsou zprávami o kolektivních aktivitách - konferencích (sborníky...), expedicích (výsledku výzkumu...) nebo událostech (výstavách, veletrzích, festivalech...) splňujících definici korporace za předpokladu, že konference, expedice nebo událost je v popisovaném zdroji uvedena e) díla, která jsou výsledkem společné aktivity skupin interpretů jako celku za předpokladu, že odpovědnost skupiny přesahuje rutinní provedení f) kartografické dokumenty pocházející od jiných korporací, než které jsou odpovědné pouze za jejich vydání a distribuci g) právní dokumenty následujících druhů: zákony, dekrety hlavy státu, nejvyššího představitele nebo nejvyššího výkonného orgánu, návrhy zákonů, správní předpisy, ústavy, soudní řády, soudní rozhodnutí, soudní protokoly h) pojmenovaná individuální umělecká díla jednoho nebo několika umělců vystupujících jako korporace

12 Korporace - Autorská role u korporací jsme dosud nepoužívali $4 [kód role] není součástí minimálního ani doporučeného záznamu doporučuje se (do budoucna se počítá s použitím slovního výrazu v podpoli $e)

13 Preferovaný / Unifikovaný název V RDA má větší význam než v AACR2R. U překladů se zásadně dává přednost zápisu názvu originálu do polí 130/240. Není vždy nutné, aby na název existoval i autoritní záznam.

14 Preferovaný / Unifikovaný název Příklad - zápis unifikovaného názvu (dílo mající tvůrce/hlavního autora) 1001 $aShakespeare, William, $d $7jn $aMidsummer night’s dream. $lŠpanělsky 24510$aSueño de una noche de verano / $cWilliam Shakespeare

15 SCHVÁLENÁ INTERPRETACE: Do pole 765 zapisujeme název originálu pouze v těchto případech: 1) Název originálu se liší od stanoveného unifikovaného názvu 2) Dílo bylo přeloženo z jiného jazyka než je originál 3) Informace o názvu originálu není důvěryhodná a není snadno ověřitelná Text s chválen é interpretace viz: politika/unifikovane-nazvy-x-nazvy-originalu

16 Preferovaný / Unifikovaný název Bible  místo zkratek „S.Z,“, „N.Z“ používáme celý výraz  při zápisu jednotlivých částí Starého/Nového zákona se uvádí rovnou jméno příslušné části Příklady: $a Bible. $p Starý zákon $a Bible. $p Daniel

17 Několik (nepojmenovaných) částí jednoho díla Navazující části: 1000#$aDante Alighieri, $d $7jn $4aut 24510$aCantos do Paraiso / $c Dante 500##$aObsahuje text zpěvů XXII-XXXIII 70002$aDante Alighieri, $d $tParadiso. $nCanto $lPortugalsky

18 Několik (nepojmenovaných) částí jednoho díla Výběr nenavazujících částí (u textových zdrojů pravděpodobně pouze výjimečný případ): 1000#$aDante Alighieri, $d $7jn $4aut 24510$aSeis cantos do Paraiso / $c Dante 500##$aObsahuje text zpěvů I, II, XIV, XXIII, XXXI a XXXIII 70002$aDante Alighieri, $d $tParadiso. $nCanto 1. $lPortugalsky 70002$aDante Alighieri, $d $tParadiso. $nCanto 2. $lPortugalsky 70002$aDante Alighieri, $d $tParadiso. $nCanto 14. $lPortugalsky 70002$aDante Alighieri, $d $tParadiso. $nCanto 23. $lPortugalsky 70002$aDante Alighieri, $d $tParadiso. $nCanto 31. $lPortugalsky 70002$aDante Alighieri, $d $tParadiso. $nCanto 33. $lPortugalsky

19 Několik děl se společným názvem 1001#$aShakespeare, William, $d $7 jn $4 aut 24510$aDvě komedie / $c William Shakespeare 50500$tJak se vám líbí -- $tVeselé paničky windsorské 70012$aShakespeare, William, $d $tAs you like it. $l Česky 70012$aShakespeare, William, $d $tMerry Wives of Windsor. $l Česky

20 Několik děl bez společného názvu 1001#$aShakespeare, William, $d $7 jn $4 aut 24510$aJak se vám líbí ;$bVeselé paničky windsorské / $c William Shakespeare 70012$aShakespeare, William, $d $tAs you like it. $l Česky 70012$aShakespeare, William, $d $tMerry Wives of Windsor. $l Česky 74002$a Veselé paničky windsorské

21 Několik děl bez společného názvu $a Kralevic dánský / $c William Shakespeare. Poslední dobrodružství dona Juana / Moli è re 70012$aShakespeare, William, $d $t Hamlet. $lČesky $7aun $a Moli è re, $d $t Dom Juan. $l Česky $7 aun $a Poslední dobrodružství dona Juana

22 Několik jazykových verzí v jednom zdroji / dokumentu Podobně jako u dvou různých děl - pro každou verzi je VLASTNÍ unifikovaný název: 1001#$a Hašek, Jaroslav,$d $4aut 24510$aOsudy dobrého vojáka Švejka za světové války = $bDie Abenteuer des braven Soldaten Schwejk / $cJaroslav Hašek 24631$aAbenteuer des braven Soldaten Schwejk 70012$aHašek, Jaroslav, $d $tOsudy dobrého vojáka Švejka za světové války $7aun $aHašek, Jaroslav, $d $tOsudy dobrého vojáka Švejka za světové války. $l Německy $7aun

23 Pole 700, 710, 711, 730 přidání podpole $i Umožňuje vytvořit poznámku: 1001 $aRipley, Alexandra, $d $7ola $4aut 24510$aScarlett / $cAlexandra Ripleyová 7001 $iNavazuje na: $aMitchell, Margaret,$d $tGone with the wind Při zápisu souvisejícího díla dáváme před polem 787 přednost polím 700/710/711 (vzhledem k možnosti zápisu strukturovaných údajů).


Stáhnout ppt "Autorizované vstupní prvky / Záhlaví Jarmila Přibylová leden 2015."

Podobné prezentace


Reklamy Google