Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková."— Transkript prezentace:

1 Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Poruchy příjmu potravy Autor: Mgr. Jana Votavová VY_32_INOVACE_15_2_4

2 Poruchy příjmu potravy VY_32_INOVACE_15_2 _4 Mgr. Jana Votavová

3 Poruchy příjmu potravy Psychická onemocnění  mentální anorexie  bulimie Důsledky  Psychické problémy: deprese, výčitky, podrážděnost, nesoustředěnost, závratě, strach z tloustnutí, uzavření do sebe, ztráta zájmu o okolí, únava aj.  Fyzické problémy: řídnutí kostí, zvýšená kazivost zubů, ztráta menstruace a pozdější problémy s plodností, snadný vznik modřin, dehydratace, nízký tlak, selhání srdce aj.

4 Mentální anorexie odmítání potravy a zkreslená představě o svém těle začíná nejčastěji ve věku mezi lety života, ale může se objevit dříve i později. Často začíná jako reakce na nějakou novou životní situaci či událost, se kterou se daný jedinec nedokáže vypořádat (přechod na střední či vysokou školu, rozvod rodičů, úmrtí v rodině apod.). snižování hmotnosti  snižování příjmu tekutin a potravy,  dále zvyšováním energetického výdeje (cvičení),  vyprovokované zvracení, průjmy či užívání anorektik a diuretik

5

6 Nebezpečné komunity Poslední dobou se ve spojení s anorexii vyskytuje i mnoho takzvaných „pro ana“ blogů. Tato komunita je poměrně nebezpečná, (nejčastěji) dívky na těchto stránkách získávají podporu a pocit, že dělají správnou věc. Zakládají si svůj web, ve kterém píší své „pokroky“ v cestě za anorexií. Častá hesla jsou například „Anorexie není nemoc, ale životní styl“, „Raději budu mrtvá, než tlustá

7 diskuse Vyjádřete názor na podobné stránky, jak by jste řešili situaci, kdyby jste věděli, že vaše kamarádka píše do takovýchto blogů apod.

8 Bulimie (bulimia nervosa) Spočívá v záchvatovitém přejídání a snaze tomuto čelit – úmyslným vyvrhováním potravy, ale také vyvoláváním průjmu, se snahou, aby postižený netloustl. Projevuje se zejména u dívek ve věku 13–18 let, není však výjimkou ani ve vyšším věku a u mužů. Bulimie je psychickým onemocněním, které se projevuje zvracením a stárnutím kůže. Bulimie může rovněž způsobit vypadání zubů či nehtů a někdy i úplné oslepení.

9 diskuse Co může vést dívky k takovému chování? Jaký máte názor na kult vyhublých modelek?

10 obezita stav, ve kterém přirozená energetická rezerva savce (např. člověka), která je uložena v tukové tkáni, stoupla nad obvyklou úroveň a poškozuje zdraví Statistiky OSN hovoří o celosvětové epidemii obezity.

11 Příčiny obezity - brainstorming Vymyslete možné příčiny a důsledky obezity Nadměrný příjem potravy; nadměrný příjem kalorií Deprese (nedostatek harmonie v rodině, nemožnost seberealizace aj.) Nedostatek pohybu Nepravidelné stravování (organismus je připraven na další hladovění) Mateřské přibírání váhy Hypofunkce štítné žlázy Nadbytek estrogenů

12

13 Důsledky obezity diabetes 2. typu problémy se srdcem a krevním tlakem, náhlá smrt, varixy (křečové žíly), mozkové a cévní příhody problémy s dýcháním, dušnost při minimální námaze, problémy se zažíváním u žen poruchy cyklu, neplodnost, komplikace v těhotenství a při porodu vyšší pravděpodobnost vzniku rakoviny hlavně tlustého střeva problémy s pohyblivostí, degenerativní nemoci kloubů a páteře mnohé kožní problémy (ekzémy, mykózy – plísně), strie, celulitida celkové zhoršování zdravotního stavu, postupné zhoršování imunity, časté těžkosti jako otoky nohou, častější úrazy (špatná hybnost, špatně umístěné těžiště)

14 BMI Body mass index je v současnosti asi nejčastěji používaný způsob, jak odhadnout rizika spojena s obezitou. BMI se počítá podle rovnice: BMI index= hmotnost v kg : (tělesná výška v m)² Výsledkem výpočtu BMI je číslo. Čím je číslo vyšší, tím je člověk na svou váhu těžší. BMI je normální v rozmezí hodnot 20 až 25

15 Normální váhu určují hodnoty BMI mezi 18,5 a 25 BMI – méně než 19 = podváha Podváha je pro zdraví stejně nebezpečná jako velká obezita. BMI – více než 25 = nadváha BMI – více než 30 = obezita BMI nad 30 je nebezpečné.

16 Příklad Výška 167 cm, váha 70 kg 75 : 1,67 2 = 26,8 nadváha

17 Úkol – výpočet BMI 1) vypočti vlastní BMI 2) vypočti BMI u osoby, která váží 49 kg a měří 170 cm, zařaď do jaké kategorie patří a o jaký problém by se mohlo jednat 3) vypočti BMI osoby, která váží 90 kg a měří 160 cm, do jaké kategorie patří co by jí mohlo hrozit

18 řešení 2) BMI – 16,9 – jedná se o podváhu, osoba může být ohrožena mentální anorexií 3)BMI – 35,15 – jedná se o nadváhu, osoba může být ohrožena vysokým krevním tlakem, hrozí riziko infarktu myokardu, žilní problémy, dušnost apod.

19 zdroje ravy ravy Georges Gasne. Anorexia case 1900.jpg dosupný na wikimedia commons,jako public domain, ( ) Central Obesity 011.jpg,dosupný na wikimedia commons,jako public domain, ( )

20 VY_32_INOVACE_15_2 _4 Téma sady: Výchova ke zdraví Vzdělávací obor:Biologie Název materiálu: Poruchy příjmu potravy Autor:Jana Votavová Rok vytvoření materiálu: 2012 Jazyk:čeština Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:základní – 2. stupeň, nižší stupeň víceletá gymnázia Typická věková skupina: let Klíčová slova:obezita, mentální bulimie, anorexie, BMI Očekávaný výstup Žák chápe nebezpečí vyplývající z poruch příjmu potravy, dokáže odhalit příznaky. Orientuje se v příčinách obezity, vysvětlí důsledky obezity. Anotace Prezentace je určená k výkladu problematiky poruch příjmu potravy, zaměřuje se uvědomění si nebezpečí z těchto poruch vyplývající. Pokyny pro práci s materiálem Prezentace je určena k výkladu poruch příjmu potravy, objasňuje příčiny těchto onemocnění a zaměřuje se na pochopení důležitosti předcházení těmto poruchám. Výklad doplňují diskuze, které by měli vést k uvědomení si nebezpečí těchto poruch. Prezentace vysvětluje pojem BMI – žáci si mohou vyzkoušet spočítat vlastní hodnoty. Aktivizace žáků jsou označeny oranžovou barvou.


Stáhnout ppt "Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková."

Podobné prezentace


Reklamy Google