Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.1.5 Podstatná jména konkrétní a abstraktní Název sady: Český.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.1.5 Podstatná jména konkrétní a abstraktní Název sady: Český."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména konkrétní a abstraktní Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Tento materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává výklad o podstatných jménech konkrétních a abstraktních. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

2

3 KONKRÉTNÍ KONKRÉTNÍ názvy osob sportovec, žákyně, Anička zvířat tygr, žížala, sob věcí penál, kolo, svetr

4 ABSTRAKTNÍ názvy vlastností píle, lenost, štědrost činností běh, psaní, čtení vztahů láska, nenávist

5 Rozlište podstatná jména konkrétní a abstraktní: moudrost, spolužák, skok, rychlost, penál, míč, host, vstřícnost, kost, věrnost, sezení, zpěv, rychlost, myš, cestování, rotace, basketbal, jmenovka, jmenování, počítač, jablko Konkrétní: Abstraktní:

6 Řešení: Konkrétní: spolužák, penál, míč, host, kost, myš, jmenovka, počítač, jablko Abstraktní: moudrost, skok, rychlost, vstřícnost, věrnost, sed, zpěv, rychlost, cestování, rotace, basketbal, jmenování

7 Některá podstatná jména rozlišíme až podle významu ve větě. Bez kontextu mají platnost jak podstatného jména konkrétního, tak abstraktního. Některá podstatná jména rozlišíme až podle významu ve větě. Bez kontextu mají platnost jak podstatného jména konkrétního, tak abstraktního. vláda: Naše vláda včera schválila nový zákon. Konkrétní Za vlády Karla IV. Praha vzkvétala. Abstraktní hudba: V pražské zahradě Na Valech zahrála včera hradní hudba několik známých skladeb. Konkrétní Z oken koncertní síně se linula příjemná hudba. Abstraktní

8 Použij následující slova ve větách tak, aby v první měla význam konkrétní (K) a ve druhé abstraktní (A): Barva K: A: Stavba K: A: Psaní K: A: Hra K: A: Cesta K: A: Nákup K: A:

9 Příklady řešení: Barva K: Na podlahu se vylila barva z plechovky. A: Ve slunečním světle vodní plocha zářila jasnými barvami. Stavba K: Na vyvýšenině v Sadské se tyčí monumentální stavba, kostel sv. Apolináře. A: Stavba naší školy trvala neuvěřitelných čtrnáct měsíců. Psaní K: Pošta doručila tatínkovi psaní. A: Psaní dopisů ustupuje elektronické poště. Hra K: K Vánocům jsme dostali novou společenskou hru. A: Hra na hudební nástroj vyžaduje trpělivost. Cesta K: Jejich život se ubíral klikatými cestami. A: Po blátivé lesní cestě jsme došli ke srubu. Nákup K: Sobotní nákup nám trval téměř hodinu. A: Celý nákup jsem odnesl v jedné tašce.

10 Zdroje:  KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN   Obrázky z galerie Klipart


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.1.5 Podstatná jména konkrétní a abstraktní Název sady: Český."

Podobné prezentace


Reklamy Google