Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.17 literární riskuj Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.17 literární riskuj Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.17 literární riskuj Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace: Prezentace opakuje literaturu 1. poloviny 20. století. Jedná se o hru riskuj, při níž žáci soutěží v týmech. Materiál je vhodný pro práci s projektorem nebo interaktivní tabulí.

2 Kdo jsem? autor literární hrdinové ukázka různé 54321 12345 12345 1 2 3 4 5 1234 5

3 Kdo jsem? žil jsem v letech 1926-2011 jako chlapec jsem prošel koncentračními tábory, z transportu smrti se mi podařilo uprchnout v roce 1968 jsem emigroval, usadil se v USA, kde jsem začal vyučovat na univerzitě většina mých knih se týká 2.světové války ke svým textům jsem se často vracel a přepracovával je Arnošt Lustig

4 Kdo jsem?  Žil jsem v letech 1883 – 1923.  Pracoval jsem jako spisovatel a novinář.  V mládí jsem byl stoupencem anarchismu.  Bojoval jsem v 1. světové válce jako legionář.  Žil jsem bohémským životem.  Založil jsem Stranu mírného pokroku v mezích zákona – politická mystifikace. Jaroslav Hašek

5 Kdo jsem? narodil jsem se v Opavě, později žil v Brně mnoho času jsem trávil s přáteli v hostincích, proto jsem nedostudoval vysokou školu nastoupil jsem na místo poštovního úředníka v Místku zde jsem se seznámil s životem místních lidí a vtělil jejich osudy do své poezie bývám označován za autora jediné sbírky Petr Bezruč

6 Kdo jsem?  narodil jsem se roku 1928 v Praze, nyní žiju převážně ve Vídni  jsem významný dramatik, prozaik i básník  zpočátku jsem zapáleně budoval socialismus a oslavoval Stalina  později jsem se od tohoto směru odklonil a stal se odpůrcem režimu – podepsal jsem Chartu 77  v 70. letech jsem byl donucen k emigraci do Rakouska Pavel Kohout

7 Kdo jsem? žil jsem v letech 1881 – 1914, na počátku 1. světové války jsem byl prohlášen za nezvěstného proslavil jsem se zejména jako básník a karikaturista bývám přiřazován k tzv. anarchistickým buřičům ve svých básních jsem záměrně šokoval, používal vulgarismy a nově jsem používal obrazy hospod, lehkých žen a alkoholu František Gellner

8 Urči autora: Slezské písně Petr Bezruč

9 Urči autory děl: Válka s mloky Petr a Lucie Karel Čapek Romain Rolland

10 Urči autory děl: Na západní frontě klid Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Kulička Erich Maria Remarque Arnošt Lustig Guy de Maupassant

11 Urči autory děl: Hodina tance a lásky Bílá nemoc Caesar Němá barikáda Pavel Kohout Karel Čapek V+W Jan Drda

12 Urči autory děl: Dobrý voják Švejk v zajetí Hrátky s čertem R.U.R. Katyně Povídky z jedné kapsy Jaroslav Hašek Jan Drda Karel Čapek Pavel Kohout Karel Čapek

13 Žena sedící vedle něho byla jednou z těch, jimž se říká lehké; proslavila se svou předčasnou tělnatostí, za niž také vděčila přezdívce... Byla pomenší, všude pěkně kulaťoučká a kyprá, až skoro sádelnatá, i prsty měla baculaté a v kloubech zúžené, takže připomínaly věnec špekáčků; O jakou literární postavu se jedná? Kulička

14 V neohrabaných, špatně žehlených šatech venkovského střihu, obličej zdolíčkovatělý obrovskými jizvami po černých neštovicích, s aktovkou věčně zatěžklou klasiky, z nichž citovával dlouhé odstavce, opojen krásou textu a zapomínaje na svůj krákoravý hlas, byl pro své septimány figurkou krajně komickou. profesor z povídky Vyšší princip O jakou literární postavu se jedná?

15 „A vaše jméno?“ „Nejmenuji se; jsem nikdo. Jsem hůř než nikdo, jsem...“ Byl vysoký a štíhlý, štíhlejší ještě ve svém přiléhavém sametovém kabátci a v úzkých nohavicích. Jeho ruce byly drobné a jemné jako ruce paní. Svíral něco dlouhého a ozdobného, co budilo zvědavost ženy, s kterou hovořil. Byla to píšťala cizokrajné práce. O jakou literární postavu se jedná? Krysař

16 „Jest rádium těžší než olovo?“ „Já ho prosím nevážil,“ se svým milým úsměvem odpověděl... „Věříte v konec světa?“ „Napřed bych ten konec světa musel vidět,“ ledabyle odvětil..., „rozhodně se ho ale zejtra ještě nedočkám.“ „Dovedl byste vypočítat průměr zeměkoule?“ „To bych prosím nedovedl,“ odpověděl... „Myslím, že to úplně postačí,“ řekl předseda komise.... Po jeho odchodu kolegie tří se shodla, že je... notorický blb a idiot. O jakou literární postavu se jedná? Švejk

17 Ano, totiž... Řekněte jim, že jinak zajdou na malomocenství, že ano... Ten lék proti Čengově nemoci, to je můj lék, rozumíte? A já jej nedám, dokud... neslíbí, že už se nebude zabíjet! Já opravdu... nikdo druhý ten můj prostředek nezná, zeptejte se tady na klinice; jen já mohu léčit, je já... Řekněte jim, že budou zaživa hnít... jako ti tady. O jakou literární postavu se jedná? DR.GALÉN

18 Podle ukázky urči autora a dílo: A vy jste se tu chtěli stát muži? Poserové jste! Vy chcete bojovat s nepřáteli Říše? Weissmüllere! Popadni tu svou kreaturu za kůži a ukaž všem, jak jednou podřízneš vrahy svého otce! Jako ve snu se Wolfgang sehnul, vytáhl pištící Růženku za tenké uši a zabořil jí ostří do bílého hrdla. Pavel Kohout: Hodina tance a lásky

19 Podle ukázky urči autora a dílo: A tak v ten památný den objevil se na pražských ulicích případ dojemné loajality: Stará žena, strkající před sebou vozík, na kterém seděl muž ve vojenské čepici s vyleštěným frantíkem, mávající berlemi. A na kabátě skvěla se pestrá rekrutská kytka. A muž ten, mávaje poznovu a poznovu berlemi, křičel do pražských ulic: „Na Bělehrad, na Bělehrad!“ Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války

20 Podle ukázky urči autora a dílo: V tom okamžiku se silný pilíř, o nějž se opírali, pohnul a celý kostel se do základů zachvěl. Srdce zabušilo v... tak, že v ní přehlušilo rachot výbuchu bomby a křik věřících; a nemajíc kdy se bát nebo trpět, vrhla se na..., blaženě se usmívajícího při zavřených očích. Mateřským objetím si tu drahou hlavu ze všech sil přitiskla do klína a sklonila se nad..., s ústy na jeho šíji, takže byli schouleni v nepatrné klubíčko. A mohutný pilíř je naráz pohřbil pod svými sutinami. Romain Rolland: Petr a Lucie

21 Podle ukázky urči autora a dílo: Ale, Miloši, já už se s tím nebudu zlobit, kárná komise to má v Hradci... Zkrátka pan výpravčí Hubička o noční povalil Zdeničku a potom jí vyhrnul sukně a jedno razítko naší stanice za druhým otiskl naší telegrafistce kolem zadnice. I datumovku jí tam dal! Bohumil Hrabal: Ostře sledované vlaky

22 Podle ukázky urči autora básně: Drobky pod stůl hází nám osud, ostatní vše je nicota. Alkohol ještě je! Holky jsou posud! Jsou ještě radosti života! Žena je žena! V života vraku konečně jedno vše bude ti. Jedna ubíjí něhou svých zraků, druhá jedem svých obětí. Šetřiti léty, jež nemají ceny, v tom velká moudrost nevězí. Dobré je opium, alkohol, ženy, schází-li schopnost k askezi. Jsem smutný mládenec, rouhavý cynik, v rozpuku mládí zhořkl mi svět, v ovzduší krčem a v zápachu klinik vypučel písně mé jedový květ. Děkuju bohu a děkuju čertu za plaché chvíle prchavý dar. Života číši jsem naklonil ke rtu, piju z ní bolest a smutek a zmar. František Gellner

23 Kdo vymyslel pojem robot? V jaké díle se poprvé objevilo? Josef Čapek R.U.R.

24 Osvobozené divadlo přineslo tzv. forbíny. Co to je? Improvizované dialogy mezi dějstvími, v nichž herci reagovali na aktuální politické a kulturní dění.

25 Vezměte noviny. Vezměte nůžky. Vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít svou báseň. Vystřihněte článek. Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem tohoto článku a naházejte do pytlíku. Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým a skládejte tak, jak jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se vám bude podobat. Ke kterému uměleckému směru patří tento návod? dadaismus

26 Jak se jmenuje umělecký směr konce 19. století, který se prosadil zejména v malířství? Snažil se zachytit daný okamžik, náladu, pocit. Posílil lyričnost prózy. Působí zejména na naše smysly. impresionismus

27 Vysvětli pojem avantgarda. Umělecký proud první třetiny 20.století odmítající všechny konvence. Přinášel nová témata, např. dadaismus, poetismus.

28 ZDROJ: LEDERBUCHOVÁ, Ladislava; STEHLÍKOVÁ, Monika. Čítanka 9. Plzeň: Fraus, 2006, ISBN 80-7238-539-9.


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.17 literární riskuj Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google