Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fundraising pro veřejně prospěšné projekty - možnosti, nástroje a trendy 2. prosince 2014.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fundraising pro veřejně prospěšné projekty - možnosti, nástroje a trendy 2. prosince 2014."— Transkript prezentace:

1 Fundraising pro veřejně prospěšné projekty - možnosti, nástroje a trendy 2. prosince 2014

2 Privátní dárcovství = dary nebo investice do veřejně prospěšných a charitativních projektů, které nepocházejí ze státních finančních zdrojů -Institucionální („nadační“) -Firemní -Mecenáši/velcí dárci -Individuální Jak si stojí Česká republika po 25 letech zkušeností a praxe veřejně prospěšného sektoru?

3 1. Institucionální dárcovství Nadace a nadační fondy = účelové sdružení majetku, jehož smyslem je podporovat třetí osoby Nejtransparentnější a nejstabilnější neziskové organizace v rámci sektoru (i ve srovnání s Evropou). -V ČR zhruba 500 nadací, 1500 nadačních fondů (10% z nich jsou firemní) -Krize tvrdě dopadla zejména na nadace a jejich výnosy z nadačního jmění -Podle ankety FD se přesto více než 60% nadací snažilo držet objem peněz na granty na stejné úrovni jako před krizí -Podle údajů FD ročně nadace podporují NNO zhruba 350 mil.

4 1. Institucionální dárcovství Žebříček nadací a fondů 2014 = vychází z přihlášek a analýzy výročních zpráv nadací a fondů roku 2013 (nejaktuálnější data) -V roce 2013 sledováno 111 subjektů (nadací i fondů, privátních i firemních; regionálních i s celostátní působností) -Celková výše nadačního jmění u analyzovaných nadací 4,9 mld -Celková výše rozdělených nadačních příspěvků 851 mil -Nejvíce rozdělila Nadace ČEZ a Nadace Charty 77 (kompletní žebříček nadací a fondů bude umístěn na www.donorsforum.cz)

5 1. Institucionální dárcovství Žebříček nadací a fondů 2014 PořadíNázev nadace / NFPůsobnost Rozdělení nadačních příspěvků za rok 2013 1Nadace ČEZcelostátní159 214 509 2Nadace Charty 77celostátní51 058 548 3Nadace Partnerstvícelostátní49 546 458 4Nadační fond Dobrý andělcelostátní47 098 326 5Nadace Siriuscelostátní41 786 084 6Nadace Rozvoje občanské společnosticelostátní32 318 291 7Nadace OKDregionální29 367 092 8Nadace AGROFERTcelostátní28 347 981 9Nadační fond J&Tcelostátní25 477 808 10Nadace O2celostátní24 161 000

6 2. Firemní dárcovství Celá řada konceptů a definic = corporate citizenship, corporate investment, corporate governance, corporate social responsibility, corporate giving, etc…. -Krize zmrazila firemní dárcovské aktivity a zcela je kvalitativně změnila -Podle údajů MF ČR firmy průměrně ročně darují více než 2,6mld / v roce 2013 průměrný dar 197 tis CZK/

7 2. Firemní dárcovství PořadíNázev nadace / NFPůsobnost Výše registrovaného nadačního jmění k 31. 12. 2013 Rozdělení nadačních příspěvků za rok 2013 1Nadace ČEZcelostátní500 000159 214 509 2Nadace OKDregionální53 000 00029 367 092 3Nadace AGROFERTcelostátní500 00028 347 981 4Nadace O2celostátní500 00024 161 000 5Nadace Vodafone Česká republikacelostátní500 00018 139 401

8 2. Firemní dárcovství -Firmy investují do charity a kultury na základě svých korporátních strategií -Ustoupily od podpory ad hoc akcí (případně často řešeno v rámci marketingu) -Propojování stakeholderů (zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé, … -Různorodost podpory – kombinace finančního a nefinančního plnění, dobrovolnictví (včetně expertního) -Zájem o „přidanou hodnotu“ spolupráce na obou stranách -Velká diverzita aktivit -Finanční plnění na dlouhodobém maximu, nelze očekávat zvýšení

9 3. Mecenáši -Hlávkova tradice -„ohrožený druh“ – po roce 1989 prakticky nebylo na co navazovat… -Ladislav Čerych (1925 – 2011)

10 3. Mecenáši -V prvním porevolučním období zejména restituenti -Kolem roku 2000 se začali rekrutovat rovněž z řad úspěšných podnikatelů a byznysmenů -Oblast působení zejména na podporu dětí, vzdělávání talentovaných mladých lidí, stipendijní programy -Lidé orientovaní na výsledek a změnu -Např. Zdeněk Bakala, P. Kellner, Meda Mládková, M. Roman, Jindřich Lukavský, A. Babiš, K. Janeček a další Mecenáš 2014? Spíše Change maker Např. O. Kobza, V. Dejčmar, D. Kolský,… investovat, ale zapojit i ostatní a zajistit trvalou udržitelnost projektů jinak, než „pouze finančním nadáním“

11 4. Individuální dárcovství -Dlouhé roky u nás možná zbytečně podceňovaný finanční zdroj -Velice stabilní úroveň darů, a to i přes hospodářskou krizi, v posledních letech dokonce nárůst – podle údajů MF ČR se dlouhodobě drží na hladině 1,4 – 1,6 mld ročně (rok 2013, dle MF ČR) -Veřejné sbírky jako tradiční a historický zdroj financí na dobrou věc – sbírka na Národní divadlo -Podle průzkumů každý druhý Čech aspoň jednou ročně daruje na charitu -I ve srovnání se sousedními zeměmi jsou lidé co do kvantity štědří a solidární – kvalitativně chybí zejména pravidelné dárcovství, nicméně trendy už se postupně začínají měnit -Etablování a vznik nových nástrojů pro dárcovství jednotlivců

12 Dárcovská SMS -První systémový nástroj na podporu individuálního dárcovství -Pomozte dětem 2004 – historicky první možnost darovat mobilem; jednoduchá pravidla, DMS heslo a číslo 87 777 -Dostupnost pro všechny NNO za stejných podmínek – jednoduchý princip, velký impakt -Česká veřejnost si na dárcovské SMS rychle zvykla a oblíbila si je -Rychlá pomoc zejména při katastrofách (např. tsunami, povodně, polom v Tatrách apod.) -Z dárcovských SMS fenomen -Mezinárodní ocenění (GSM Awards 2004, UK) -Rozšíření do ostatních zemí, Slovensko, Bulharsko -Osvobození od DPH -Možnost roční dárcovské SMS -Připravované inovace – trvalý příkaz, cenové škály apod.

13 Klíčové změny a trendy Klíčová slova Crowdsourcing Peer to peer fundraising Propojení s neziskovkou

14 Česko fandí charitě www.ceskofandicharite.cz – nový projekt FD, launch červen 2014www.ceskofandicharite.cz Nový zastřešující koncept pro charitativní akce, dárce a dárcovství Lidé chtějí přispívat, ale nemají kapacitu třídit, čemu mohou důvěřovat Na základech dárcovských SMS a Darujsprávně.cz label pro veřejně prospěšné akce Smyslem upozornit na dárcovství a podpořit ho a vytvářet komunikační příležitosti na jeho posílení Partnerem United Islands of Prague 2014

15 Crowdsourcing https://www.hithit.com/unitedislands https://www.startovac.cz/projekty/cesta-za-sny-nasich-deti/ https://www.kickstarter.com/ https://www.kickstarter.com/projects/1106918453/little-free-library- project-winston-salem-nc?ref=hero

16 Peer to peer fundraising http://www.sanjivcyclesformsf.cz/ http://www.myactions.org/ https://www.facebook.com/Radlicka http://www.theguardian.com/media/2014/mar/21/no-makeup-selfie- campaign-facebook http://www.fundraising123.org/

17 Děkuji! Klára Šplíchalová splichalova@donosrforum.cz 725 999 101


Stáhnout ppt "Fundraising pro veřejně prospěšné projekty - možnosti, nástroje a trendy 2. prosince 2014."

Podobné prezentace


Reklamy Google