Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Indonésie logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 17.srpna 2016.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Indonésie logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 17.srpna 2016."— Transkript prezentace:

1 Indonésie logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 17.srpna 2016

2 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií INDONÉSIE, Ostrovní stát rozkročený mezi pevninským výběžkem Malajského poloostrova a středním Tichomořím, sousedící s bohatými oblastmi Singapuru a Malajsie, Brunei a Austrálie, je v poslední době stále více v centru světové pozornosti. Příčinou mohou být časté erupce sopek na ostrovech a následné devastující tsunami, erupce náboženských konfliktů v mnohonáboženském státě s rostoucí komunitou radikálních muslimů (země s největším počtem muslimů na světě) až po eruptivní tempa růstu, konfrontovaná však s přetrvávající chudobou podstatné části obyvatelstva. Navzdory problémům s chudobou je Indonésie 19. největší ekonomikou světa, a je proto jednou ze zemí skupiny G20. Indonéské národní motto, „Bhinneka Tunggal Ika“ („Jednota v rozdílnosti“, doslova „Mnoho, ale jeden“) vyjadřuje rozdílnost, která zemi charakterizuje.

3 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií INDONÉSIE, Jak již zmíněno, Indonésie je země ostrovů (celkem 17508) a většinu jejích hranic tvoří moře (pouze na Borneu sousedí s Malajsií, a dále s Papuou NG a Východním Timorem). Proto od počátku dějin měla námořní doprava pro Indonésii klíčový význam; zřejmě i první obyvatelé sem připluli z asijské pevniny. Při opakovaných vlnách kolonizace pak byly zakládány významné přístavy, které se stávaly centry zámořského obchodu i branou pro nové kulturní vlivy. Ať to byli thajští a indičtí králové, arabští obchodníci, Portugalci a Holanďané, vždy je do země přivedlo místní přírodní bohatství, a tedy obchod, jehož součástí námořní doprava samozřejmě je. Prvním přístavem v zemi je Tanjung Priok (Jakarta) na ostrově Jáva; následují T.Perak (Surabaya), T.Emas (Semarang) tamtéž. Na Sumatře Belawan a Aceh, na Kalimantanu Jamarinda a Balikpapan. Ostatních cca 30 větších přístavů má spíše regionální význam. Námořní spojení :

4 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií Námořní spojení : Jako do většiny asijských destinací lze český export do oblasti Indonésie směrovat dvěma rozdílnými cestami. První vede přes německé přístavy či Rotterdam. Obvyklá cena námořného ze Severní Evropy do hlavních přístavů IND činí USD 580/20DC a USD 680-730/40DC, doba plavby 31-35 dnů s překládkou. Druhá, poměrně rychlejší a i levnější varianta je přes Koper. Za dopravu přístav-přístav zaplatí zákazník USD 400-450/20DC a USD 500-600/40DC, rychlost 29-33 dny s překládkou (opět v Malajsku či Singapuru) Zásadní význam má doprava po moři i pro „vnitrostátní provoz“ tedy dopravu mezi ostrovy, kde je v provozu několik set spojení, často s pochybnou kvalitou, ale jízdním řádem podobným autobusové dopravě.

5 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií Námořní spojení : Za podrobnější zmínku stojí př. Jakarta: Přístav TANJUNG PRIOK je nejživějším a nejrozvinutějším přístavem v zemi, zpracovávajícím přes 50% objemu obchodní výměny Indonésie. Přístavní terminál je v soukromých rukou skupiny Hutchison z Hong Kongu. Přístav však trpí velmi nízkou produktivitou práce; doba opracování průměrné lodi je až 6x vyšší než srovnatelné v Singapuru. Přístav je neustále zahlcen jak kongescí na straně vykládky a nakládky, tak také „díky“ velmi pomalé práci celních orgánů. V současnosti nabíhá druhá fáze projektu na rozšíření přístavu zv. „Nový Priok“ (New Priok). Po dokončení, plánovaném na rok 2023, bude výkon přístavu až trojnásobný oproti současnému stavu. Navíc se silně diskutuje o výstavbě zcela nového přístavu Cilamaya, kde se silně angažuje japonská vláda.

6 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií Letecké spojení : Vzhledem k obrovské rozloze souostroví a významu letecké dopravy pro dopravu osob je síť letišť v Indonésii velmi hustá. Status mezinárodního letiště má v zemi celkem 51 základen; mezi nimi pak vynikají 3 aeroporty: 1.Soekarno-Hatta Int´l Airport u Jakarty (CGK), největší letiště v zemi, 3. největší v Asii a 9. ve světě (!) s 55 mio cestujícími za rok 2.Juanda Int´l Airport = Surabaya (SUB), 2. největší v zemi a takřka 20 mio cestujících 3.Ngurah Rai Int´l Airport, Denpassar na Bali (DPS) a 17 mio cestujících Dalších cca 25 letišť odbavuje za rok přes milion cestujících. První tři jsou též nejvýznamnějšími cargo handling centry v Indonésii.

7 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií Letecké spojení : Z Prahy při absenci přímého spojení možno využít při cestě do Jakarty bohatou nabídku zahraničních leteckých společností, mezi nimiž samozřejmě vynikají linky přes oblast Arabského poloostrova (Qatar, Saudi Arabian Airlines, Emirates, Etihad), ale například i turecké (TK), čínské (Asiana) či dokonce egyptské nebo korejské aerolinie, ovšem s přestupy. Pro letecké kargo se aktuálně jeví jako nejvhodnější bud tranzit přes Istanbul (Kč 46/100+, Kč 41/1000+), nebo promo linka Etihad přes Abu Dhabi (36/100+, 34/1000+), obě v ekonomickém režimu, s denními odlety Expresní servis s dodáním do 2 dnů nabízí především Emirates přes DXB, cena se pohybuje okolo Kč 80/kg chw, samozřejmě s denní frekvencí a spolehlivým servisem pro rychle se kazící zboží (perishables).

8 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií Silniční spojení : Jako i v jiných zemích JV Asie představuje silniční doprava hlavní dopravní mód pro lokální přepravy; cesty jsou však zároveň nejvíce zanedbanou částí infrastruktury. V Indonésii je údajně 370.000 km cest, z toho však jen 213.000 km je zpevněných. Páteřní dálnicí je AH2 na Jávě, podobný význam má AH25 na Sumatře. Užití naprosté většiny silnic je zpoplatněno, jezdí se (oficiálně) vlevo. Spolu s rozvojem bohatství prudce roste počet aut v zemi, především ve velkých aglomeracích. Jelikož síť silnic roste pomaleji, země (a především hlavní město) je proslulé věčnými, nekonečnými zácpami a zdrženími, a naprosto chaotickým způsobem jízdy mnohých řidičů. Tím se Jakarta podobá například Káhiře či Addis Abebě…

9 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií Železniční spojení : Základy železniční sítě na Jávě a Sumatře položili ještě Holanďané v době Nizozemské Východní Indie. Dnes je v Indonésii cca 4.000 km provozuschopných tratí, polovina z nich na Jávě, 1.350 km na Sumatře a krátký úsek (nákladní trať pro uhlí) na Kalimantanu. Páteřní tratí na Jávě je spojení mezi západním cípem v Meraku a vstupní branou na Bali na východě = Banyuwangi. Na Sumatře koexistují tři oddělené sítě (Aceh+Sever, Západ, Jih + Lampung). Převažujícím rozchodem je 1067 mm (3´ 6´´), některé nové tratě jsou již budovány v rozchodu 1435 mm. Zajímavostí jsou nákladní kontejnerové vlaky mezi Jakartou a Surabayou, stále více se prosazující a žádající vlastní oddělenou trať.

10 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií Indonésie má celní systém vybudovaný především na ochranu vlastního průmyslu a zemědělství, určitou reflexi si vynutilo i převažující muslimské náboženství v zemi. Se zeměmi EU má Indonésie uzavřenu dohodu FTA v rámci uskupení ASEAN, s ČR pak Dohodu o hospodářské spolupráci. Sazby cla se obecně pohybují mezi 0 až 40%, obvykle na hodnotě CIF. Nulovou sazbu mají především elektronika a počítače, knihy. DPH je vyměřena v základní výši 10% s možností ponížení na 5%. Zvláštní sazba cla je uplatňována na alkohol a tabákové výrobky, na zboží luxusní povahy. Zvláštní daň je pak navíc uvalena na dovozy nedovozní povahy resp. na dovozy uskutečněné osobami bez daňové indetifikace. Více lze nalézt na oficiálním webu Indonéské celní správy www.beacukai.go.id www.beacukai.go.id Indonésie patří k zemím dohody o zamezení šíření dřevoškůdců ISPM 15, takže veškerý obalový materiál ze surového dřeva musí být náležitě ošetřen a označen. Celní omezení a ochrana před zavlečením škůdců a chorob

11 Logistické aspekty při obchodech s Indonésií Děkuji Vám za pozornost ! Petr Rožek Lektor ICC Praha


Stáhnout ppt "Indonésie logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 17.srpna 2016."

Podobné prezentace


Reklamy Google