Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Singapur logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 10.února 2016.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Singapur logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 10.února 2016."— Transkript prezentace:

1 Singapur logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 10.února 2016

2 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem SINGAPUR (země tygrů), Je ostrovním ministátem na jižním okraji malajského poloostrova, odděleným od pevniny úzkým Johorským průlivem, sestávajícím ze 2 hlavních a dalších 45 ostrovů a ostrůvků. Tato poloha i velikost předurčuje Singapur k funkci obchodně-dopravního uzlu s významem daleko přesahujícím oblast. Již při budování opěrných bodů Britského impéria byla Singapuru (podobně jako Hong Kongu) věnována maximální pozornost a bylo zde od 19. století vybudováno město s přístavem světového významu. Po krátké okupaci Japonskem za WW II. (1942-45) dále rostl význam tohoto místa i jako válečné pevnosti, teprve osamostatnění v roce 1965 opět upřednostnilo komerční zaměření země a jejích služeb. Dnes se země pravidelně umísťuje na 1. místě v soutěži „Nejjednodušší pravidla obchodu“ atd.

3 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Námořní spojení :

4 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Námořní spojení : Až do roku 2005 byl Singapur největším obchodním přístavem světa, poté ho odsunuly na 3. příčku čínské Šanghaj a Ningbo. Přístav však zůstává největším překládkovým (tranzitním) přístavem na světě, s ročním výkonem cca 32 mio TEU (srovnej např. Rotterdam 12,5 mio TEU či Hamburg 9 mio TEU). Z Evropy prakticky denně odjíždějí přímé linky, aktuální cena $ 350/20DC a $ 400/40DC ze Severního moře, a $ 250/20DC a $ 300/40DC z Koperu, doba plavby obstojných 25 dnů.

5 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Letecké spojení : Vzhledem k velikosti ostrovního ministátu se na jeho území nachází pouze jediné mezinárodní letiště, ovšem s významem daleko přesahujícím region. Na ostrovech je však 5 (!) vojenských leteckých základen. Singapurské letiště CHANQI na východním cípu hlavního ostrova je především uzlem pro dálkové lety z Evropy do Austrálie a na Nový Zéland, má však – podobně jako přístav – i podstatný význam pro oblast JV Asie (Indonésie, Malajsie-Borneo, Filipíny). Toto letiště je též domovským pro společnost Singaporean Airlines (SIA), která se opakovaně honosí titulem „Nejvíce obdivovaná společnost“. Tato společnost má mj. druhou největší flotilu letounů A380.

6 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Letecké spojení : Od letní letové sezóny se počítá se zavedením přímého nákladního letu z Prahy (a Budapešti) do Singapuru, linku bude provozovat Qatar Airways. Cena zatím nebyla přesně stanovena, ale vzhledem k velikosti stroje (B777) bude zřejmě velmi konkurenční vůči stávajícím spojením. Již nyní lze však standardně využít každodenní odlety s AF (Kč 30/100 kg), LH (Kč 31/kg), Finnair (menší zásilky, Kč 19/kg, China Airlines (20), či dokonce ČSA-KE (29). První dvě navíc disponují velkými kargospeciály s nadlimitními rozměry nákladového prostoru. Druhým, podstatně menším letištěm je Seletar na severu ostrova (bez kargo spojení), cestující však mohou využít i Senai Int´l Airport na malajsijské pevnině (Johor Baharu), sazby viz prezentace Malajsie.

7 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Silniční spojení : I přes přesně vymezený a omezený rozsah ostrova je síť místních silnic a ulic impozantní. Délka 3 356 km celkem, z toho přes 160 km rychlostních (dálničního typu). Celá síť je již od roku 1995 monitorována, běžné jsou denní kvóty pro provoz soukromých vozidel a okamžitá omezení vjezdu v době špičky. Velmi propracovaný je i systém výběru mýtného. S pevninou je Singapur propojen dvěma mosty = Johor Baharu Causeway (zde je provozována kromě silničního spojení i železniční linka a vede zde vodovodní potrubí) a Laluan Kedua (Second Link). Ve výstavbě je 3. most s očekávaným dokončením po roce 2020.

8 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Silniční spojení : Silniční přeprava má pro zemi poměrně velký význam, neboť jsou touto cestou do země dováženy základní potraviny a voda nezbytná pro zásobování obyvatelstva. Mosty mají zároveň strategický význam, neboť v případě konfliktu se sousední Malajsií mohou být použity pro pozemní útok, kterému by malá armáda mohla těžko čelit. Zajímavé v této souvislosti jsou však četné výzvy k odstranění mostů i na Malajské straně; jsou zřejmě vedeny v souvislosti s ostrým konkurenčním bojem v oblasti dopravy a s pokusy odklonit podstatnou část zbožových toků do Malajských přístavů Johor Baharu a Tanjong Pelapas (naproti Singapuru).

9 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Železniční spojení : Jedinou železniční tratí s významem přesahujícím ostrovní rozměry je spojení provozované Malajskou drážní společností Keretapi Tanah Melayu. Trať začíná a jihu ostrova ve stanici Tanjong Pagar, odtud pak v místě Bukit Timah překračuje Johorský průliv a pokračuje přes Johor Baharu na Malajské straně do Kuala Lumpuru a dále do Bangkoku (expresní spojení právě ve výstavbě). Rozchod trati je imperiální 3 ft 3 3 ⁄ 8 in (1000 mm). Tato trať má velký význam pro dopravu cestujících v obou směrech, pro nákladní dopravu využívána není. Jako památka na britské koloniální doby je ve městě celá řada technických památek a místních tratí částečně mimo provoz. Naopak systém městské dopravy (metro i městské vlaky) je velmi moderní.

10 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Celní předpisy Singapuru patří k nejliberálnějším na světě. Přesto je dobré zmínit několik zásad: I pro průvoz (mimo námořní linky) je třeba získat celní povolení (registrovat se u příslušného úřadu) Pro dovážené zboží je nutno také požádat o povolení a současně uvést, kdy bude uhrazeno clo (okamžitě, s odkladem při uskladnění ve volné zóně, spolu s daní či odděleně). Zákaz dovozu platí pro -Napodobeniny zbraní -Žvýkačky kromě dovozu povoleného MZ -Nosorožčí rohy a podobné „léčivé“ položky -Radiokomunikační zařízení s rušičkami a modulátor hlasu a frekvence Více na www.customs.gov.sgwww.customs.gov.sg Singapur není, na rozdíl od okolních zemí účastníkem mezinárodní dohody o zamezení přenosu dřevoškůdců (ISPM 15), přesto zboží s určením do SG lze balit pouze do upraveného dřeva (kvůli transitu přes přístavy či letiště EU) Celní omezení a ochrana před zavlečením škůdců a chorob

11 Logistické aspekty při obchodech se Singapurem Děkuji Vám za pozornost ! Petr Rožek Lektor ICC Praha


Stáhnout ppt "Singapur logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 10.února 2016."

Podobné prezentace


Reklamy Google