Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin TEMA:Historie umění 19. století ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění. Její součástí jsou motivační úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Jejím cílem je představit žákům jednoho z nejslavnějších malířů 19. století a zároveň dalšího představitele postimpresionismu – Paula Gauguina. Rozšiřuje předchozí učivo o postimpresionismu a malířích, se kterými se již žáci seznámili (P. Cézanne a V. van Gogh). Úvod hodiny je věnovaný stručnému zopakování a upevnění již probrané látky (viz snímky č. 4 až 9). Následuje prezentace s informacemi o Gauguinovi s představením jeho díla. Na závěr žáci porovnávají jednotlivé umělce a pokusí se zhodnotit jejich inovativní rozvíjení impresionistického stylu a přínos pro další směřování výtvarného umění (viz snímky č. 24 až 26). Látka je určena pro studenty 2. ročníků čtyřletého a 3. ročníků šestiletého gymnázia. Může být využita i jako podklad pro samostatné studium žáka. Vzdělávací cíle:  seznámit žáky s osobností Paula Gauguina a jeho dílem  vysvětlit nové pojmy – syntetismus a cloisonismus, pontavenská škola  motivovat žáky k propojení nových poznatků s jejich předcházejícími znalostmi a zkušenostmi na základě empirického pozorování a logického vyvozování

3 12

4 ÚVODNÍ INTERAKTIVNÍ ČÁST → ÚVODNÍ INTERAKTIVNÍ ČÁST → opakování a procvičování probraného učiva

5 Úvodní opakování: Motivační otázky: 1.Připomeňte co víte postimpresionismu. 2.Které osobnosti postimpresionismu už znáte? 3.Jak byste charakterizovali tvorbu P. Cézanna? 4.Jaký byl malířský styl Vincenta van Gogha? 5.Prohlédněte si následující obrázky a přiřaďte je k autorům, se kterými jste se již seznámili. → kliknutím na obrázek se zobrazí jméno autora

6 A A B A C J I E D H F G

7

8

9 Řešení úkolu: A.Vincent van Gogh – Slunečnice B.Paul Cézanne - Autoportrét C.Vincent van Gogh - Autoportrét D.Paul Cézanne – Hráči karet E.Paul Cézanne – Zátiší s jablky a pomeranči F.Vincent van Gogh – Jedlíci brambor G.Vincent van Gogh – Ložnice umělce H.Vincent van Gogh – Havrani nad obilným polem I.Paul Cézanne – Hora Sainte Victoire J.Paul Cézanne – Mladík v červené vestě

10 9

11  Francouz  dětství prožil v Peru  pracoval jako námořník u obchodního loďstva a později působil jako úředník na burze  v té době začal ve volném čase malovat a sochařit  zpočátku malíř-amatér, opustil v pětatřiceti letech civilní povolání i rodinu, aby se cele oddal malířství 1 2

12 Modré střechy v Rouenu, 1884 Modré střechy v Rouenu, 1884  zprvu maloval impresionistické krajiny – vliv C. Pissarra  postupně si vytvořil vlastní osobitý styl ‒uznávající plochu jako základní jednotku obrazu, rytmizovanou poměrem barevných ploch a výraznými liniemi 3

13 Gauguin - významný představitel pont-avenské školy  v 19. století lákalo umělce a vznikla tu pontavenská škola ‒tvůrci zobrazovali bretaňskou krajinu a lidové motivy ‒Paul Gauguin tu v letech vytvořil syntetismus  Pont-Aven v Bretani = městečko v lesnaté krajině u ústí řeky Aven 4. Pradleny z Pont Avenu, 1886

14 syntetismus = jiný název pro cloisonismus ‒úsilí o překonání impresionismu, realismu či akademismu ‒barvy nerozkládá jako impresionista na drobné skvrny ‒nanáší je v souvislých plochách a ohraničuje konturou ‒jak stoupá jejich intenzita, stávají se samy výrazem a symbolem duchovního obsahu obrazu ‒intenzita barev, silné obrysové linie, plošnost ‒poučení japonským, lidovým a středověkým uměním

15 Vidění po kázání: Jakub zápasí s andělem  první obrazy s náboženskou tematikou → 1888 – první obraz cloisonismu 5

16 Žlutý Kristus, 1889  obraz vznikl v Pont Aven  předlohou byl dřevěný krucifix z nedalekého kostela ‒na obraze pod křížem klečí ženy v bretonských čepcích 6

17 Autoportrét se Žlutým Kristem,

18 Tahiťanka s květinou, 1891  Tichomoří – hledal nedotčenou civilizaci (Tahiti) ‒Gauguin objevil pohádkový svět tropických Ostrovů s jejich rajskou přírodou a svéráznými tradicemi ‒byl prvním malířem, který usiloval obohatit moderní západní umění příkladem primitivní kultury 8

19 Mladé Tahiťanky,

20 Arearea,

21 Manao tupapau (Duch mrtvých bdí),

22 Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?,

23 13

24 Porovnejte malířský styl tří významných postimpresionistů – najděte shody, rozdíly a pokuste se charakterizovat směr vývoje moderního malířství, který jednotliví představitelé vytyčili.

25

26 Řešení ůkolu: Shody: postimpresionismus, východisko v impresionismu, důraz na živé barvy, inovativní způsob malby … Rozdíly: Cézanne – směřování k rozumové analýze a racionální konstrukci ‒ vytváření prostoru a objemů bez klasické perspektivy ‒zájem o prostor, hmotu, hloubku přírody i umění ‒iluzi prostoru vyjadřuje pouze barvami ‒široké barevné plasticky kladené tahy štětcem Gogh – směřování k emocionální expresivitě ‒barva a malířský rukopis zachycují a přenášejí emoce… Gauguin – směřování k symbolismu (syntetismus, cloisonismus) ‒intenzita barev, silné obrysové linie, plošnost ‒barvy mají symbolický význam, důraz na imaginaci, představivost, hledání čistoty a harmonie…

27 Citace: 1.Foto Gauguina: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 2.P. Gauguin – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 3.P. Gauguin – Modré střechy v Rouenu: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 4.P. Gauguin – Pradleny z Pont Avenu: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 5.P. Gauguin – Vidění po kázání: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 6.P. Gauguin – Žlutý Kristus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 7.P. Gauguin – Autoportrét se Žlutým Kristem: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 8.P. Gauguin – Tahiťanka s květinou: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Tahitian_Woman_with_a_Flower_-_Google_Art_Project.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_Gauguin_- _Tahitian_Woman_with_a_Flower_-_Google_Art_Project.jpg?uselang=cs 9.P. Gauguin – Mladé Tahiťanky: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:

28 Citace: 10.P. Gauguin – Arearea: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 11.P. Gauguin – Manao tupapau: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 12.P. Gauguin – Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 13.P. Gauguin – Krajina na Tahiti: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 14.P. Cézanne – Zátiší: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: org/wiki/File:Paul_C%C3%A9zanne_185.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia. org/wiki/File:Paul_C%C3%A9zanne_185.jpg?uselang=cs 15.V. v. Gogh – Obilné pole s cypřišem: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 16.P. Gauguin – Dvě Tahiťanky: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:

29 Citace ukázek k opakování: A.Vincent van Gogh – Slunečnice: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: B.Paul Cézanne – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: C.Vincent van Gogh – Autoportrét: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: D.Paul Cézanne – Hráči karet: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 95).jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paul_C%C3%A9zanne,_Les_joueurs_de_carte_( ).jpg?uselang=cs E.Paul Cézanne – Zátiší s jablky a pomeranči: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: F.Vincent van Gogh – Jedlíci brambor: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _The_Potato_Eaters.png?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vincent_Van_Gogh_- _The_Potato_Eaters.png?uselang=cs G.Vincent van Gogh – Ložnice umělce: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: H.Vincent van Gogh – Havrani nad obilným polem: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Wheat_Field_with_Crows_(1890).jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vincent_van_Gogh_( )_- _Wheat_Field_with_Crows_(1890).jpg?uselang=cs I.Paul Cézanne – Hora Sainte Victoire: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Wheat_Field_with_Crows_(1890).jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vincent_van_Gogh_( )_- _Wheat_Field_with_Crows_(1890).jpg?uselang=cs J.Paul Cézanne – Mladík v červené vestě: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 89).jpg?uselang=cs 89).jpg?uselang=cs

30 Tento materiál je určen k interaktivní výuce.


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05B_09_Postimpresionismus – Paul Gauguin."

Podobné prezentace


Reklamy Google