Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

OS Tram Olomouc 18.10.2012 1 Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "OS Tram Olomouc 18.10.2012 1 Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR."— Transkript prezentace:

1 OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR

2 OS Tram Olomouc ELEKTROMOBILITA Česká Wikipedia ji nezná Ve vyhledávači hesel Většinou reklamní upoutávky na elektrokola, elektroskůtry, elektroauta, nabíjecí stanice, ČEZ, PRE ……. A taky třeba tvrzení, že „elektromobilita je smysluplná, získává-li energii z obnovitelných zdrojů“ …

3 OS Tram Olomouc Elektromobilita je zjednodušeně pohyb pomocí elektrické energie. Nás zajímá veřejná doprava „na elektriku“ Většinou se dnes pod elektromobilitou rozumí nezávislá vozidla na baterie nebo hybridní pohony. Ale patří tam i „klasická“ závislá vozidla – elektrické vlaky, metro, tramvaje, trolejbusy, lanovky …

4 OS Tram Olomouc Elektromobilita na železnici 32,1 % provozní délky tratí elektrifikováno (Švédsko 71 %, Polsko 59 %, Belgie 85 %, Slovensko 44 %)

5 OS Tram Olomouc Elektromobilita v MHD 53,7 % výkonů ve vozových km v elektrické trakci 66,4 % výkonů v místových km v elektrické trakci

6 OS Tram Olomouc Elektromobilita v Praze Praha a její zájmová oblast – 200 mil. voz. km ročně. 57 % v elektrické trakci (el. vlaky, tramvaje, metro). zbytek, tzn. 87 mil. voz. km obstarává autobusů, spotřebuje více než 30 mil. litrů nafty. pouze malá část těchto výkonů může být nahrazena elektrickou trakcí (dostavba sítí tramvají a metra) pro svou rozptýlenost. Vždy bude potřeba nezávislých vozidel (nebo alespoň částečně nezávislých).

7 OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

8 OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

9 OS Tram Olomouc Bílá kniha V budoucích desetiletích se zásoby ropy sníží a její zdroje budou stále více nejistější, čím méně se nám bude dařit snižovat emise uhlíku, tím větší bude nárůst ceny ropy. V roce 2010 dosáhly náklady za dovoz ropy v EU přibližně 210 miliard EUR. Pokud se nebudeme závislostí na ropě zabývat, mohla by být schopnost občanů cestovat, jakož i naše ekonomická bezpečnost značně ohrožena a to by mohlo mít nedozírné následky na inflaci, obchodní bilanci a celkovou konkurenceschopnost ekonomiky EU.

10 OS Tram Olomouc Evropská Unie se souhlasem mezinárodního společenství zároveň vyzvala k drastickému snížení celosvětových emisí skleníkových plynů s cílem omezit změnu klimatu pod 2 o C. Za účelem dosažení tohoto cíle musí obecně vzato EU do roku 2050 snížit emise o 80–95 % pod úroveň roku 1990, a to v kontextu nezbytných snížení v rozvinutých zemích jako skupině. Z analýzy Komise vyplývá, že zatímco v ostatních odvětvích ekonomiky lze dosáhnout výraznějšího snížení, v odvětví dopravy, které je důležitým a stále rostoucím zdrojem skleníkových plynů, je třeba do roku 2050 snížit emise skleníkových plynů alespoň o 60 % v porovnání s rokem Do roku 2030 bude cílem v odvětví dopravy snížit emise skleníkových plynů přibližně o 20 % pod úroveň roku Vzhledem k výraznému nárůstu emisí z dopravy za poslední dvě desetiletí by to i tak znamenalo, že emise by stále přesahovaly úroveň z roku 1990 o 8 %.

11 OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

12 OS Tram Olomouc Náklady na trakční pohon jsou u trolejbusu v současnosti poloviční ve srovnání s autobusem. Elektrobus na tom pravděpodobně bude ještě lépe. Cena ropy roste rychleji, než cena elektrické energie.

13 OS Tram Olomouc Cena ropy, nabídka a poptávka

14 OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

15 OS Tram Olomouc Známé zásoby ropy za předpokladu současného objemu těžby vystačí na 42 let. Zemní plyn vydrží o cca 20 let déle.

16 OS Tram Olomouc

17 OS Tram Olomouc Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel

18 OS Tram Olomouc Elektrobus se v současné době jeví jako technologicky i cenově nejlepší varianta pro náhradu autobusu, i když zatím ne zcela plnohodnotná. Nevýhody – dojezd, topení, klimatizace, životnost trakční baterie. Nutno definovat segment dopravních služeb, kde je to možné. A jak to bude třeba za 10 let ? Výhody – mimo zřejmých je třeba zdůraznit snadnou rekuperaci.


Stáhnout ppt "OS Tram Olomouc 18.10.2012 1 Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR."

Podobné prezentace


Reklamy Google