Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov."— Transkript prezentace:

1 Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov

2 Modul 10 Automobily a motorová vozidla Palivová soustava vznětového motoru Autor: Jiří Peška

3 PALIVOVÉ SOUSTAVY A ŘÍZENÍ VZNĚTOVÝCH MOTORŮ

4 Úvod * Vznětové motory se v posledním čtvrtstoletí rozšířili netušenou měrou v silniční dopravě a jsou ve velké převaze jako pohonné jednotky těžších nákladních vozů, zemědělských traktorů, stavebních a zemních strojů a jsou téměř výhradní pohonnou jednotkou v motorové trakci kolejové. Nároky na kvalitu a vlastnosti paliva se u těchto motorů liší podle velikosti, otáček a použití motoru.

5 * Druhy paliv pro vznětové motory:  lehká paliva – frakční destiláty ropy pro menší rychloběžné motory (automobilové, průmyslové),  střední paliva – směsi těžších destilátů ropy a ropných olejů pro větší motory středních otáček (lodní, dráhové, stacionární),  těžká paliva – v podstatě topné oleje velkých viskozit používané pro pohon velkých dvoudobých motorů. Úvod

6 * Druhy nafty vyráběné v ČR:  typ A s bodem tuhnutí -4°C označená NM-4, s filtrovatelností do 0 °C. Je určená pro letní provoz.  typ B s bodem tuhnutí 22°C označená NM-22 s filtrovatelností do -15 °C. Je určená pro zimní provoz. U této nafty lze pomocí přípravků Dieselex, Naften, zvýšit bod tuhnutí až na -29 °C. Úvod

7 Řízení vznětových motorů * Hlavní požadavky na vstřikovací systém a jeho řízení:  vysoké vstřikovací tlaky  utváření průběhu vstřikování  předvstřikování  na každý provozní stav upravené hodnoty pro vstřikovanou dávku, začátek vstřiku a plnící tlak,  na zatížení motoru nezávislá regulace chodu naprázdno,  řízené recirkulace výfukových plynů,  malé tolerance okamžiku vstřiku a vstřikované dávky a vysoká přesnost během celé životnosti,

8 * Činitelé ovlivňující tvorbu směsi a průběh spalování:  začátek dodávky paliva a začátek vstřiku  doba vstřiku a průběh vstřiku (množství paliva vstřiknutého do spalovacího prostoru v závislosti na úhlu natočení klikového hřídele),  vstřikovací tlak,  směr vstřikování a počet vstřikovaných paprsků,  přebytek vzduchu  rozvíření vzduchu.

9 * Činitelé ovlivňující prodlevu vznícení a prodlevu vstřiku:  vznětlivost paliva,  kompresní poměr,  teplota nasávaného vzduchu a provozní teplota motoru,  rozprášení paliva.

10 * Rozdělení palivových soustav podle způsobu vstřikování:  řadová vstřikovací čerpadla,  rotační vstřikovací čerpadla,  s axiálním pístem,  s radiálním pístem,  vstřikování se sdruženými vstřikovači UIS (PDE), UPS,  common rail.

11 * Varianty spalovacího prostoru u vznětových motorů:  motory s přímým vstřikováním DI  motory s nepřímým vstřikováním ( do komůrky v hlavě válce) IDI

12 * Důležité pojmy:  U metody přímého vstřikování jsou vstřikovací tlaky v porovnání se vznětovými motory s nepřímým vstřikováním podstatně vyšší.  Prodleva vstřiku je doba šíření tlakové vlny paliva mezi začátkem dodávky paliva a začátkem vstřiku.  Prodleva vznícení je doba, která uplyne od okamžiku vstřiknutí paliva až do samovznícení.  Stechiometrický směšovací poměr činí u vznětových motorů asi 14,5 kg vzduchu na 1 kg paliva (λ=l).

13 Shrnutí Co je důležité znát? 1. O kolik procent se snížila spotřeba u přímého vstřikování a proč? 2. Vyjmenuj hlavní požadavky na vstřikovací systém a jeho řízení. 3. Co to je stechiometrický směšovací poměr? 4. Jaké znáš činitele ovlivňující tvorbu směsi a průběh spalování. 5. Vysvětli pojem prodleva vstřiku a prodleva vznícení.

14 Zdroje Použitá literatura 1. Ing. Zdeněk JAN a Jindřich KUBÁT, Elektrotechnika motorových vozidel 1, 1. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, 2001. ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 2. Ing. Zdeněk Jan a Ing. Bronislav Ždánský, AUTOMOBILY 4: Příslušenství, 2. vydání. Brno: Avid, s.r.o., Brno, 2003. ISBN: Schvalovací doložka MŠMT ČR 3. časopis Autoexpert, Vogel Publishing, ročník 2000 – 2007 4. časopis Svět motorů, vydavatelství Automedia, Praha, ročník 2004 – 2011 5. Škoda- Bosch- Scania školící materiály 6. www.HW.cz


Stáhnout ppt "Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/01.0008 Švehlova střední škola polytechnická Prostějov."

Podobné prezentace


Reklamy Google