Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Průvodní list Šablona: VI/2 Vyjádření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Průvodní list Šablona: VI/2 Vyjádření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace."— Transkript prezentace:

1 Průvodní list Šablona: VI/2 Vyjádření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Peněžní gramotnost Název učebního materiálu: Přímé bankovnictví Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

2 Klíčová slova: telebanking, GSM banking, WAP banking, internetbanking, homebanking Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Ekonomika a podnikání. Inovuje výuku objasněním uvedených pojmů. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky.

3 ÚVOD  ÚLOHA PŘÍMÉHO BANKOVNICTVÍ  Služby přímého bankovnictví jsou služby, které umožňují komunikaci banky a klienta bez toho, aby klient musel banku navštívit.  K TOMU JE POTŘEBA: -telefon (i mobilní) -počítač -internet

4 TELEBANKING PRINCIP: klient zavolá na linku telefonního bankovnictví - prokáže se svým identifikačním číslem a číslem PIN - klient komunikuje s automatickým hlasovým systémem nebo telefonním bankéřem Získává informace o: produktech, o aktuálním zůstatku Může: - zadávat příkazy k úhradě či inkasu, trvalé příkazy Je důležité mít telefon s tónovou volbou.

5 GSM BANKING Existují dva druhy této služby: SIM Toolkit – banka do našeho mobilního telefonu (na SIM kartu) nahraje vlastní bankovní aplikaci, která se objeví v menu telefonu. Ochrana – SIM karta je zašifrovaná, přístup k této aplikaci je chráněn zvláštním bankovním PIN, který se nazývá BPIN. SMS banking- komunikace probíhá pouze prostřednictvím SMS zpráv, výhodou je použitelnost u všech mobilních telefonů, bez ohledu na operátora.

6 WAP banking Služba, která umožňuje spojení s bankovním účtem prostřednictvím mobilního telefonu vybaveného technologií WAP. Tuto technologii umožňují většinou dražší telefony. Pomocí mobilního telefonu a autorizačního klíče tedy můžeme zadávat, např. příkazy k úhradě, zjišťovat zůstatek na účtu i jeho historii, zřizovat termínované vklady nebo zjistit aktuálně.

7 INTERNET BANKING Komunikace s bankou je umožněna pomocí internetu Výhoda: - odkudkoliv a jakéhokoliv počítače Stačí nám běžný počítač s internetovým prohlížečem a připojením k internetu. Na internetu si zadáme www adresu své banky, kde uvedeme uživatelské jméno a certifikační kód. Můžeme zde provádět různé operace – např. zadávání příkazů k úhradě, zadávání a rušení trvalých příkazů, zřizování a rušení termínovaných vkladů či prohlížení historie účtů. Vše provádíme s autorizačním klíčem, který zajišťuje zabezpečení proti případnému zneužití.

8 Home banking Tento produkt umožňuje obsluhovat účet pomocí počítače připojeného k internetu a softwaru, který je dodán bankou. Nainstalujeme si software, připojíme se na internet a můžeme si zajišťovat různé služby – např. příkazy k úhradě, trvalé příkazy, zůstatky na účtu, konverze měn. Výhodou je kompatibilita tohoto produktu s účetními a ekonomickými programy,. Nevýhodou je, že lze používat pouze počítač, kde je program nainstalován.

9 Rizika při využívání kanálů přímého bankovnictví Chyba z nepozornosti – např. v čísle účtu příjemce. Pokud chybu zjistíme před datem splatnosti, máme šanci platbu stornovat. Pokud platba již odešla, mohou nastat dvě situace: 1. peníze odešly na neexistující účet – potom se platba automaticky vrátí zpět 2. peníze byly připsány na existující účet – ze zákona je člověk, kterému jsme peníze poslali omylem, povinen je vrátit - Příjemce pošle peníze zpátky sám od sebe (pokud ne, je nutné napsat žádost o vrácení platby)

10 Zneužití přímého (internetového a telefonního) bankovnictví Přístup k přímému bankovnictví je zabezpečen přes přístupová hesla, která sdělí banka výhradně majiteli účtu. Nebezpečí –jiná osoba se dostane k přístupovým heslům a účet vykrade (převede peníze z účtu jinam) Za zneužití certifikátů, PINů, hesel a kódů zodpovídá sám klient.

11 SHRNUTÍ Základní pravidlo – příkazy před odesláním raději dvakrát zkontrolujeme. Přímé bankovnictví nabízí celou řadu výhod, je nejpohodlnější, nejrychlejší a zároveň často nejlevnější způsob obsluhy svého účtu.

12 Použité zdroje Učebnice: – KLÍNSKÝ, P., CHROMÁ D., TESAŘOVÁ S., JANÁK M, Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha 2é13: NUOV, ISBN 978 – ŠVARCOVÁ, j. Ekonomie stručný přehled –teorie a praxe aktuálně a v souvislostech učebnice. Zlín, CEED ISBN – KLÍNSKÝ P., CHROMÁ D. Finanční gramotnost - úlohy a metodika, Praha 2013, ISBN SKOŘEPA M., SKOŘEPOVÁ E. Finanční a ekonomická gramotnost prozákladní školy a víceletá gymnázia, 1. vyd. Praha: SCIENTA spol. s r. o. 2009, ISBN – KOLEKTIV AUTORŮ. Slabikář finanční gramotnosti – Učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti, 1. vyd. Praha: COFET, a. s., 2012, ISBN _ mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf


Stáhnout ppt "Průvodní list Šablona: VI/2 Vyjádření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace."

Podobné prezentace


Reklamy Google