Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Tem. oblast: Ekonomie pro maturanty Šk. rok: 2012/2013 Datum : 18. 9. 2012 Ročník:8. Anotace: Prezentace jako podpora pro diskusi nad tématem peněz

2 Definice peněz  Peníze jsou jakékoli aktivum všeobecně přijímané při placení za zboží a služby a při placení dluhu.

3 Historie peněz  Barter  Komoditní peníze (vzácná surovina, přenosné a trvanlivé, skladné a manipulovatelné, chemicky a fyzikálně stálé, v malém objemu velká hodnota): kakaové boby, mušle, kly, kůže, drahokamy, kovy, plátno  Papírové peníze: od 16. století, potvrzení za uložení v bance  Bankovní peníze: imaginární („kreditky“ apod.)

4 Funkce peněz  Prostředek směny – při placení  Zúčtovací jednotka – jednotka pro vyjádření hodnoty  Uchovatel hodnoty – uchovávají svoji kupní sílu (do budoucna)

5 Formy peněz  Oběživo  +  Bezhotovostní peníze  =  nabídka peněz

6 (Bez)hotovostní platební styk  Elektronické bankovnictví, přepážky bank  Platební karty (debetní/kreditní)  Poštovní poukázky-složenky (různé typy)  Příkaz k úhradě/svolení k inkasu  Trvalý, hromadný  Účet, předčíslí, kódy bank  Částka, symboly, splatnost  Bezpečnost (login, heslo, autorizace sms)

7 Úrokování (aktivní i pasivní) Výnos X Náklad Úvěry (dle délky) X Vklady (na pož.; termín.) Jednoduché X Složené Připisování (p.a., p.s., p.m.,p.d.) Úrok, úroková míra (sazba) RPSN

8 Kontrolní otázky  Navrhni originální příklad peněz  Okomentuj vývoj peněz jako uchovatele hodnoty  Je každá platební karta „kreditkou“?  Navrhni vlastní formulář papírového příkazu k úhradě

9 Zdroje ČECHOVÁ, Jarmila. Ekonomika pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Eduko, 2011, 112 s. ISBN 978-80-87204-49-8. BELLOVÁ, Jana. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 112 s. ISBN 978-80-7402-093-3. KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost : pro střední školy. 2., upr. vyd. Praha: Eduko, 2011, 179 s. ISBN 978-80-87204-41-2. ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled. Teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. Vyd. 1. Zlín: CEED, 2011, 304 s. ISBN 978-80-87301-16-6. DEJNOŽKA, Petr a kol.. Dnešní finanční svět. Vyd. 1. TERRA-KLUB, o.p.s., 2011, 33 s. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eurom%C3%BCnzen_und_Scheine.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Terezin_money_7561.JPG?uselang=cs


Stáhnout ppt "Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0280 - Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2."

Podobné prezentace


Reklamy Google