Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlena Zemanová
1
22.9.2016 Pohled nezávislého obchodníka s elektřinou a plynem na fungování energetických trhů v ČR a EU Jaromír Fajman United Energy Trading, a.s.
2
22.9.2016www.uet.cz2 Agenda Představení UET, a.s. Změny v legislativním prostředí 2010 a dále Směřování a fungování energetických trhů v EU a ČR Příklad trhu s plynem Co dál?
3
22.9.2016www.uet.cz3 Představení UET, a.s. Významný dodavatel elektřiny, zemního plynu v České a Slovenské republice UET je součástí Energetického a průmyslového holdingu : 2. největší producent elektrické energie v ČR (5,4 TWh, 1200 MWe) – elektrárna Opatovice, Energotrans, United Energy, Plzeňská energetika Největší producent tepla v ČR (Pražská teplárenská, United Energy) 7. největší společnost v ČR (bez zahrnutí finančních institucí) Holding je přítomen v celém hodnotovém řetězci (od těžby přes výrobu po dodávku, distribuci) Konsolidovaný provozní zisk EBITDA Energetického a průmyslového holdingu přesahuje dosahuje 9 mld. Kč, 6000 zaměstnanců Nově se holding zaměřuje i na uhlí - díky úspěšné akvizici dolu MIBRAG v Německu, KWK Silesia v Polsku Investice do OZE pouze omezeně – cca 4 MW FVE Plánované investice do výroby e.e. – Plzeňská energetika, United Energy, Chemko Strážske Plánované nové akvizice za 1 mld. EUR Vzhledem k výše uvedeným dlouhodobým investicím je klíčová stabilita podnikatelského a regulačního prostředí
4
22.9.2016www.uet.cz4 UET jako dodavatel elektřiny Elektřina ČR cca 1 100 GWh více než 250 firemních zákazníků z VN a VVN více než 3 000 odběrných míst na úrovni VVN, VN a NN 2,5 % trhu (segment VO) Dodávky elektřiny domácnostem
5
22.9.2016www.uet.cz5 UET jako dodavatel plynu Jeden z největších nezávislých dovozců plynu do ČR Významný hráč velkoobchodního trhu Odlišný princip funkce oproti tradičním velkým dodavatelům V současnosti má UET plyn na všech třech vstupních bodech do ČR Diverzifikace dodávek - nejlepší nástroj k zajištění bezpečných dodávek pro zákazníky Dodávky konečným zákazníkům přes 1,6 TWh, na velkoobchodním trhu 4- 5 TWh
6
22.9.2016www.uet.cz6 Dva základní směry vytváření (legislativního) prostředí Nejasné směřování evropské a české legislativy Srovnání dvou základních přístupů Je jednoduché podporovat tradicionalistický přístup = podpora dominantních subjektů, vytváření atmosféry strachu (nebudou dodávky, volatilita světových cen atd.) Bez modernistického přístupu je omezená udržitelnost průmyslu – ten musí být navázaný na světové ceny, protože ty platí i konkurence
7
22.9.2016www.uet.cz7 Změny v tržním prostředí 2010 a dále Protržní změny na počátku roku 2010 zejména u trhu s plynem Rok 2010 lze nazvat rokem FVE Existuje celá řada důležitějších a dlouhodobějších témat v energetice než jsou FVE – neřešena, pouze „boj“ o ceny elektřiny od 1.1.2011 Solární elektrárny Je nezpochybnitelné, že problém vznikl selháním regulace výše podpory na výrobu v FVE Opravdu se nedalo předpokládat snížení ceny výstavby FVE (vždyť to byl hlavní cíl podpor)? Odpovědnost je nejen na ERÚ, ale i na MŽP, MPO, zákonodárců – nikdo však nepřizná chybu Investoři do FVE nejsou „zloději“, pouze logicky se chovající investoři Příspěvek k zaměstnanosti Výnosy z FVE versus výnosy z regulovaných činností
8
22.9.2016www.uet.cz8 Řešení solárního problému Navržené řešení je však zcela nekoncepční a ohrožuje jakoukoliv právní jistotu podnikání v ČR! Urychlené zavedení bez projednání Směřování pouze na FVE Retroaktivní opatření Snížení podpory zavedením 26 % srážkové daně (krachy projektů, arbitráže, banky) Zvýšení poplatků za vynětí půdy ze ZPF (? průmyslové zóny?) Zavedení darovací daně na povolenky 2011+2012, zrušení bezplatných povolenek po 2013 Nesouvisí s FVE, snižuje objem investic do energetiky Při výběru typu zařízení (investice) se pracovalo s touto podporou investic do efektivity (?financování ?) Darovací daň je procento z fixní částky – 385 Kč/povolenku Stojí 11,7 mld. Kč/rok za tato rizika? Nezaplatíme nakonec více? Proč je takový zájem o změnu ceny elektřiny, když funguje konkurence? Proč nebyla zvolena jiná řešení (Německo)?
9
22.9.2016www.uet.cz9 Kam směřuje tržní prostředí z pohledu zákazníků? Tržní prostředí v ČR v zákaznickém segmentu je vysoce konkurenční – úspěch liberalizace zejména v plynu (odhad úspor 12-17 mld. Kč/rok!!!) Snahy o omezování trhu jsou válcovány dostatečnou konkurencí nezávislých obchodníků Dramatická změna stanovování ceny plynu Ve vývoji a v konkurenci u zákazníků překonal plyn elektřinu Vytváření legislativního prostředí je pozadu za rychlými změnami Je nutné odstranit poslední prvky pokřivující trh (staré tranzitní smlouvy, rozdílný přístup pro tranzitéry a ostatní hráče) S některými problematickými částmi si trh poradil sám (nedostatek přístupu k zásobníkům v ČR již není aktuální) Nestíhá reagovat ERÚ ani MPO – přílišné ohledy na původní obchodníky a provozovatele soustav = nedochází k vytváření jednoduchého tržního prostředí Nejasné zavedení 3. balíčku a možné přínosy nejsou téměř projednávány s obchodníky EU si neumí vynutit vznik konkurence na jiných trzích přetrvávají nesmyslné překážky chránící jednotlivé trhy Nutnost skladovat plyn na území SR v případě dodávky zákazníkům – přitom již existuje dostatečné přepravní kapacita z obou směrů (jak z Ruska, tak z ČR a Rakouska) – Skrytá podpora dominantního obchodníka PGNiG (Polsko) uzavřelo nový kontrakt na dodávku plynu od Gazpromu na 10 let - mimo současnou tržní realitu
10
22.9.2016www.uet.cz10 Regulace v ČR a její vliv na konečné ceny Podíl regulovaných složek ceny se zvyšuje Termín zveřejnění cen je pouze 30 dní před změnou ceny – není možno adekvátně reagovat, nepředvídatelné změny ve struktuře cen, zpoplatnění odchylek Stanovení regulovaných cen podléhá velmi malé kontrole mimo cenový orgán Nejsou regulované činnosti výnosnější byznys než FVE (a státem garantovaný) ? Funguje regulační období na 5 let (již třetí s obdobnými principy) – špatně zafixované principy jsou v podstatě neměnné V rámci regulace v ČR je velká část regulovaných poplatků jednotná pro všechny zákazníky v Kč/MWh – zatěžuje relativně více průmysl a velké spotřebitele. (týká se plateb na OZE, poplatků za OTE, kogeneraci apod.) - nebyla zvážena možnost přesunout do výnosů distribuce a do distribučních modelů
11
22.9.2016www.uet.cz11 Příklad trhu s plynem – ČR a EU Pokles ceny pro zákazníky lze považovat za úspěšnou liberalizaci (25-35%), jsou však státy v EU, kde tyto nižší ceny nejsou Hlavním zdrojem poklesu ceny plynu je jeho přebytek ve světě a „shale gas“, který může zcela změnit podobu energetiky ve světě Noví dodavatelé plynu přinášení tyto úspory zákazníkům Problém však mají stávající hráči: Dlouhodobé kontrakty na 10, 20, 30 let cenou vázané na cenu ropy, nyní o 20- 30 % dražší než tržní ceny Problém připomíná FVE – rovněž se dalo předpokládat, že plynu je více než ropy Ztráty tržních podílů Častá kritika nízkých marží a cen od nezávislých hráčů, bezpečnost dodávek Nejsou však větším nebezpečím z dnešního pohledu nevýhodné dlouhodobé kontrakty, neohrožují stabilitu firem vlastnících přepravní a distribuční aktiva?
12
22.9.2016www.uet.cz12 Příklad trhu s plynem – ČR a EU (2) Přesto však na velkoobchodním trhu s plynem vidíme problémy Proč jsou ceny ropy globální a ceny plynu nejsou O kolik více a jak dlouho bude Evropa platit vyšší ceny Co odráží ceny plynu v USA Jaký to má význam na palivový mix Může být špatná energetická koncepce brzdou rozvoje ČR(Evropy)? Existuje v EU opravdu tržní prostředí i na úrovni mezinárodního trhu? Kolik je významných cenotvorných hráčů na trhu s elektřinou a plynem v EU? Kolik jsou za kterou komoditu zákazníci ochotní platit (proč odchází průmysl?)
13
22.9.2016www.uet.cz13 Náklady na dopravu zvyšují ceny Velké státy si prosadí výjimky z přístupu třetích stran (Nord Stream) Z pohledu nezávislého obchodníka jsou tyto infrastrukturní projekty zbytečné a zdraží dodávku plynu do Evropy Velcí hráči díky výjimce mohou zablokovat dosud funkční lokální trhy – pokud díky výjimce omezí kapacitu i na existujících bodech (může hrozit i ČR) Zbytečná podpora infrastrukturních projektů i ze strany EU Projekt Nabucco nepřinese z pohledu zvýšení konkurence nic významného, pouze zvýší utopené náklady v infrastruktuře,které bude muset zákazník zaplatit Vysoká cena za regulované služby (nebo služby přirozených monopolů) v Evropě (cena za distribuci, cena za přepravu) – vede k dodatečným nákladům na energie pro průmysl Nedokonale unbundlované společnosti může podporovat svého „spřízněného“ obchodníka vytvářením tržních bariér Změny a výjimky vytváří dojem, že několik málo velkých společností si vytváří evropské tržní prostředí pro sebe, ovlivňuje evropské předpisy a z původně protržních konceptů se stává další nástroj pro omezení konkurence na několik velkých evropských společností (oligopolní trh) Jedinou správnou cenou je podporovat vznik nezávislých LNG terminálů s dostatečným intraevropským propojením (sever/jih) bez výjimek z přístupu třetích stran
14
22.9.2016www.uet.cz14 Kde lze hledat řešení pro konkurenci na trzích s elektřinou a plynem Podpora vzniku nezávislých LNG terminálů s dostatečným intraevropským propojením (sever/jih) bez výjimek z přístupu třetích stran Není nutné podporovat projekty typu NordStream nebo Nabucco Nutno omezit vliv několika dominantních hráčů v přístupu k LNG terminálům a okolní infrastruktuře Podpořit projekty, které omezí vznik lokálních trhů (Itálie, Polsko apod.) Maximální tlak na snížení regulovaných cen za přepravu a distribuci Je současný unbundling dostatečný? Jaká je výnosnost přepravy a distribuce ve srovnání s jiným bezrizikovým podnikáním? Okamžité zpřístupnění nevyužívaných kapacit na denní/týdenní bázi za minimální poplatky (náklady provozovatelů jsou již uhrazeny) jak u LNG terminálů, tak přepravních/přenosových kapacit Týdenní/denní nominace dominantních hráčů – v případě nevyužívání možno nabídnout v aukci ostatním, minimální cena 0 Jasné principy napříč celou EU
15
22.9.2016www.uet.cz15 Co je nutné zlepšit Stanovit povinnou míru liberalizace pro členské státy, kdo nesplní, bude trestán tím, že pokud existuje dominantní subjekt na domácím trhu, bude mu znemožněno aktivně působit na jiných trzích Vyšší míru kontroly (a zejména rychlost) dodržování soutěžního práva na jednotlivých trzích – tvrdé sankce za zneužívání dominantního postavení a spojení s provozovateli Co nejrychlejší provedení vlastnického unbundlingu jak na úrovni přenosu a přepravy, tak na úrovni velkých distributorů Maximální míra virtualizace oblastí jak v elektřině, tak v plynárenství bez omezení na hranice jednotlivých států Omezení role velkých států na rozhodování o evropské legislativě Minimum výjimek z přístupu třetích stran Stabilitu legislativního prostředí
16
22.9.2016 Děkuji Vám za pozornost Jaromír Fajman fajman@uet.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.