Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční doprava Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční doprava Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,"— Transkript prezentace:

1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční doprava Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.

2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční doprava je doprava uskutečňována železničními dopravními prostředky po železničních tratích. Železniční doprava - osobní doprava - nákladní doprava

3 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mezi vybrané charakteristiky železniční dopravy patří: - přeprava těžkých a hromadných substrátů (značné objemy přeprav vyjádřené ukazatelem ztížení na nápravu, až 22,5 t, u silnice jen kolem 11,5 t), - vhodnost pro střední a delší přepravní vzdálenosti (mezní přepravní vzdálenost mezi silniční a železniční dopravou je nejčastěji udávána 400- 600 km), - vyšší bezpečnost dopravního systému, - vyšší nezávislost na povětrnostních vlivech, - šetrnost k životnímu prostředí než silniční a letecká doprava, - nižší spotřeba energie než u silniční dopravy, - srovnatelná rychlost přepravy se silniční dopravou na delších vzdálenostech,

4 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční trať je obecně chápána jako dráha, která je určena k pohybu drážních vozidel včetně pevných zařízení potřebných k zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy. Zdroj: http://www.abf.cz/srpk/2008/cz/pic/v1.jpg Zdroj: http://hostivice.zeleni.cz/11171/clanek/modernizace-zeleznicni- trati-z-kladna-do-prahy/

5 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční dráhy lze rozdělit podle významu, účelu a technických podmínek do čtyř kategorií (z. 266/1994 Sb., v platném znění) - dráha celostátní je dráha, která slouží mezinárodní a celostátní veřejné železniční dopravě a je jako taková označená, - dráha regionální je dráha regionálního nebo místního významu, která slouží veřejné železniční dopravě a je zaústěna do celostátní nebo jiné regionální dráhy, - vlečka je dráha, která slouží vlastní potřebě provozovatele nebo jiného podnikatele a je zaústěna do celostátní nebo jiné regionální dráhy, - speciální dráha je dráha, která slouží zejména k zabezpečení dopravní obslužnosti obce.

6 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční stanice jsou místa pro řízení sledu vlaků, které mají kolejové rozvětvení umožňující křižování a předjíždění vlaků a zařízení pro přepravu cestujících, prodej a výdej zboží a některé i pro rozřazování a sestavování vlaků. Zdroj: http://g.denik.cz/43/3f/nadrazi-zeleznicni-stanice-prestavba-hlavak- 201210091_denik-1024.jpg

7 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční mapa ČR Zdroj: http://provoz.szdc.cz/PORTAL/ViewArticle.aspx?oid=594598

8 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: http://provoz.szdc.cz/PORTAL/ViewArticle.aspx?oid=594598

9 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Historie železnice v ČR Železniční doprava na území České republiky má své počátky v první třetině 19. století. Tuto síť pak převzala po rozpadu Rakouska-Uherska již při svém vzniku Československá republika. Dominantním vlastníkem, stavitelem a provozovatelem železničních drah na našem území v průběhu historie byl nejčastěji stát, i když železnice zažila i období, kdy tomu tak nebylo. V současné době je vlastníkem většiny železničních tratí České republiky stát, zastoupený státní organizací Správa železniční dopravní cesty. České dráhy, akciová společnost jsou největším národním dopravcem.

10 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Historie : Koněspřežné dráhy 1827 - koněspřežná železnice Linec - České Budějovice, návrh František Josef Gerstner (1756 – 1832), stavitel František Antonín rytíř von Gerstner (1795 – 1840), pro dopravu soli z hornorakouské Solné komory 1830 - Lánská koněspřežka (Lány –Praha) – doprava dřeva a uhlí

11 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Parostrojní železnice 1837 - Severní dráha císaře Ferdinanda - z Vídně do haličské Bochni 1839 – Břeclav, Brno 1841 – Přerov, Olomouc 1847 – Bohumín a 1948 napojení na pruskou železniční síť

12 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1841 - Severní státní dráha (z Olomouce směr Praha) 1845 – Olomouc – Praha 1849 – Brno – Česká Třebová 1852 – Praha – Děčín 1854 - Stát se budování železnic ve vlastní režii vzdal, byl však vydán nový tzv. koncesní zákon, který umožňoval zvýhodňovat železniční podnikání garantovaným zhodnocením kapitálu, osvobozením od daní na určitý čas apod. Postavené prodal soukromé Společnosti státní dráhy. Od roku 1884 postupné zestátňování drah.

13 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Systémy železniční dopravy ve světě: Severoamerický systém – USA, Kanada – síť není hustá, vysoká úroveň, velké přepravní výkony Zdroj: http://www.hybrid.cz/obrazky/rychlovlaky/vysokorychlostni-zeleznice-spojene- staty-americke-2030.jpg

14 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Západní Evropa – hustá síť, budují se vysokorychlostní tratě Francie - TGV – cestovní rychlost 320 až 350 km/h, rekord 574,8 km/h Německo – ICE cestovní rychlost 230 až 300 km/h Eurotunel – od r. 1994 přímé spojení V. Britanie s Francií Zdroj: http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/1C84A96D-1F28-4826-9C5E- 726A01021EA1/0/VRTEvropa.jpg

15 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rusko – Transsibiřská magistrála Zdroj: http://www.irucz.ru/img/foto_big/EuroAsiaZeleznice_map.jpg

16 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Další země: Čína – Transrapid (Maglev) v Šanghaji rychlost až 431 km/h – vysokorychlostní železnici z Pekingu do Kantonu – délka 2300 km, rychlost až 300 km/h Japonsku - Šinkansen – první VRT od roku 1964 Zdroj: http://www.profimedia.cz/fotografie/sinkanzen-n700system/profimedia-0011187471.jpg Zdroj:http://www.rade.ic.cz/3.rocnik/asie/obr/shinkansen_map.jpg

17 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní charakteristika železniční sítě SŽDC délka tratí celkem 9 470 km stavební délka kolejí celkem 15 552 km Tratě celostátní dráhy zařazené do evropského žel. systému - koridorové délka tratí celkem 1 330 km stavební délka kolejí celkem 3 725 km Tratě celostátní dráhy zařazené do evropského žel. systému – ostatní délka tratí celkem 1 270 km stavební délka kolejí celkem 2 885 km Tratě celostátní dráhy – ostatní délka tratí celkem 3 321 km stavební délka kolejí celkem 4 932 km Regionální tratě délka tratí celkem 3 541 km stavební délka kolejí celkem 3 976 km Tratě rozchodu 760 mm102 km

18 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti V České republice se budují železniční koridory, které se napojují na evropskou železniční síť 1.koridor – Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav. 2.koridor – Břeclav – Přerov – Petrovice u Karviné – Polsko. 3.koridor – Praha – Plzeň – Cheb. 4.koridor – Praha – České Budějovice – Linec.

19 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: http://provoz.szdc.cz/PORTAL/ViewArticle.aspx?oid=594598

20 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rozchod kolejí Zdroj: http://www.fd.cvut.cz/personal/tyfal/str/predmety/pkd-pr/pkd2.pdf

21 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Normální rozchod 1435 mm 62% délky tratí ve světě používá se v v Evropě (kromě zemí bývalého SSSR, Finska, Španělska, Portugalska a Irska), na Blízkém Východě, v Číně, severní Africe, Severní Americe, v Japonsku pro vlaky Šinkansen Široké rozchody 1520 až 2134 mm 15% délky tratí ve světě - 1676 mm - Argentina, Indie - 1668 mm - Španělské, Portugalsko - 1600 mm - Irsko, Brazílie, Austrálie - 1524 mm - Finsko - 1520 mm - Rusko, státy bývalého Sovětského svazu

22 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Úzký rozchod 650 až 1219 mm 23% délky tratí ve světě - 1067 mm - Jižní Afrika, Japonsko, Nový Zéland - 1000 mm - úzkorozchodné tratě Německo, Švýcarsko, Španělsko, tramvaj Liberec, Bratislava - 915 mm - Peru - 800 mm - horské dráhy Švýcarsko - 760 mm - úzkorozchodné trať Obrataň – J. Hradec – Nový Bystřice, Třemešná ve Sl. - Osoblaha - 750 mm - úzkorozchodné tratě Německo - 650 mm - Maroko

23 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rozchody kolejí železničních sítí. Světle modrou barvou je značen normální rozchod 1435 mm. Zelenými odstíny jsou značeny široké rozchody, fialovými a červenými odstíny úzké rozchody. Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rail_gauge_world.svg

24 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kolejová vozidla Lokomotiva - samostatné trakční kolejové vozidlo, určené pro pojezd vlaků složených z železničních vozů či jiných kolejových vozidel. - se spalovacím motorem (vznětovým)– přenos síly na kola mechanický, hydraulický nebo elektrický Zdroj: http://filip.vibe.cz/vlaky/obrazky/za.JPG - elektrické - stejnosměrné, střídavé a vícesystémové. Zdroj: http://www.railnews.cz/image/gallery/2008-08-09-06-57-37-1-lokomotiva_skoda_109e_002.jpg

25 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - parní Zdroj: http://www.frankuv-dvur.cz/media/galleries/jh-uzkokolejky-1.jpg Zdroj: http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2011/05/parn%C3%AD- lokomotiva.jpg - motorový vůz Zdroj: http://www.vlaky.net/upload/images/reports/003522/02.jpg

26 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - elektrická jednotka Zdroj: http://nd01.jxs.cz/354/458/fb75c727a2_21015452_o2.jpg Zdroj: http://www.ceskedrahy.cz/assets/tiskove-centrum/fotogalerie/vlaky/pendolino_exterier_12.jpg

27 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Elektrická trakce - stejnosměrná soustava - 3000 V - část ČR, Itálie, Polsko, Belgie, část zemí bývalého SSSR - střídavá soustava - 25 kV, 50Hz - část ČR, část Slovenska, část Francie,Maďarsko, Indie, Pákistán, - 15 kV, 16 2/3 Hz (50/3 Hz) dnes 16,7 Hz - Německo, Rakousko, Švýcarsko,

28 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

29 Železniční vozy nákladní - výsypný vůz - krytý vůz - vysokostěnný otevřený vůz plošinový vůz pro přepravu kontejnerů Zdroj: http://www.cdcargo.cz/files/pruvodci/pru14.pdf

30 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - kotlový vůz - hlubinný vůz - plošinový vůz - chladicí vůz Zdroj: http://www.cdcargo.cz/files/pruvodci/pru14.pdf

31 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - vůz pro ro-la Zdroj: http://www.vagongyar.hu/en/index.php?pageid=2

32 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Přístup na ŽDC SŽDC umožňuje přístup na železniční dopravní cestu všem dopravcům, kteří splňují podmínky stanovené zákonem o dráhách. Podmínky pro přístup odpovídají evropským standardům a jsou stejné pro všechny dopravce. S dopravcem, který splnil podmínky pro přístup na železniční dopravní cestu, uzavře SŽDC smlouvu o provozování drážní dopravy. Podrobnosti jsou v Prohlášení o dráze celostátní a regionální, které vydává SŽDC.

33 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní podmínky pro přístup na železniční dopravní cestu: - být zapsán v obchodním rejstříku - být držitelem platné licence na provozování drážní dopravy - být držitelem platného osvědčení dopravce - sjednat pojištění z odpovědnosti za škody z provozu drážní dopravy - s provozovatelem dráhy uzavřít smlouvu o provozování drážní dopravy - mít přidělenou kapacitu dopravní cesty

34 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Podrobnosti jsou v zákoně č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů a v Prohlášení o dráze celostátní a regionální, které vydává SŽDC. http://www.szdc.cz/provozovani-drahy/pristup-na- zdc.html

35 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravci působící na síti SŽDC a rozsah licence Abellio CZ a.s.O+N Advanced World Transport a.s. O+N ARRIVA vlaky s.r.o.O+N AŽD Praha s.r.o.N BF Logistics s.r.o.N BRYNTIN RAIL CZ, s.r.o.N CZ Logistics, s.r.o.N České dráhy, a.s.O+N ČD Cargo, a.s.O+N D B V - I T L, s.r.o.N EDIKT a.s.N EUROVIA CS, a.s.N Express Rail, a. s.N Elektrizace železnic Praha a.s. N Elektrizácia železníc Kysak a.s. N EŽC a.s.N GJW Praha spol. s r.o.N GW Train Regio a.s.O+N Chládek & Tintěra, a.s.O+N Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s. N Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. N IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s. N IDS CARGO a.s.N JARO Česká Skalice, s.r.o.N Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. O+N KK - provoz a opravy lok. s.r.o. N KŽC Doprava, s.r.o.O+N LEO Express a.s.O+N Lokálka Group, občanské sdružení O+N LOKO TRANS s.r.o. O+N LokoTrain s.r.o.N LTE Logistik a Transport Czechia s.r.o. N MBM rail s. r. o.O+N METRANS, a.s.N METRANS Rail s.r.o.O+N NOR a.s.N N+N - Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice, s.r.o. N OHL ŽS, a.s.N OLOMOUCKÁ DOPRAVNÍ s.r.o.O+N Ostravská dopravní společnost, a.s.N Petrolsped Slovakia s.r.o.N PKP CARGO SP Ó ŁKA AKCYJNA N Prv á Slovensk á železničn á, akciov á spoločnosť N Pu š s.r.o. O+N Rail Cargo Austria AktiengesellschaftN Rail system s.r.o.O+N RegioJet a.s.O+N RETROLOK s.r.o., N

36 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti RM LINES, a.s.N RTS Rail Transport Service GmbHN RUTR, spol. s r.o.N SANRE, spol. s r.o.N SART-stavby a rekonstrukce a.s.N SD - Kolejov á doprava, a.s. N SEŽEV-REKO, a.s.N SGJW Hradec Kr á lov é spol. s r.o. N Skanska a.s.N Slezsk é zemsk é dr á hy, o.p.s. O+N SLEZSKOMORAVSK Á DR Á HA a.s. N Slovensk á železničn á dopravn á spoločnosť, a.s. N Sokolovsk á uheln á, pr á vn í n á stupce, a.s. N Správa železniční dopravní cesty, státní organizaceO+N Stavební firma CARDA-MÜLLER s.r.o.N STAVEBNÍ OBNOVA ŽELEZNIC a.s.O+N TCHAS ŽD s.r.o.N TOMI-REMONT a.s.N TONCUR s.r.o. N TORAMOS, s.r.o.N TRAIL Servis a.s.N Trakce, a.s.N TRAMO RAIL, a.s.N Traťová strojní společnost, a.s.N TSS GRADE, a.s.N UNIPETROL DOPRAVA, s.r.o.N Veolia Transport Morava a.s.O+N Viamont DSP a.s.N VÍTKOVICE Doprava, a.s.N Vogtlandbahn-GmbHO+N ZABABA, s.r.o.O+N N = nákladní O = osobní Aktualizováno k 17. 12. 2012

37 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zabezpečovací zařízení - staniční - traťová - vlaková - přejezdová – pro zabezpečení bezpečnosti provozu na železnici i v úrovni křižující pozemní komunikace - závory - automatická přejezdová výstražná zařízení - výstražné kříže

38 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti ŘádekVykazované údaje Jednotk a Počet 1Počet přejezdů celkemkus8 096 2 Z řádku 1 Přejezdy zabezpečené pouze výstražným křížem kus4 382 3 Přejezdy zabezpečené přejezdovým zabezpečovacím zařízením (PZZ) kus3 714 4 Přejezdy zabezpečené světelným PZZ (PZS)kus3 279 4.1 Z řádku 4 PZS se závoramikus1 091 4.2PZS bez závorkus2 188 5Přejezdy zabezpečené mechanickým PZZ (PZM)kus396 5.1 Z řádku 5 PZM obsluhované na dálku kus155 5.2 PZM obsluhované místně kus241 Aktualizováno k 1. 3. 2012 Zdroj: http://www.szdc.cz/web/prejezdy/prejezdy-v-cislech.html Přejezdy v ČR

39 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Číslování železničních přejezdů

40 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: http://www.dicr.cz/full.php?img=TZ/2013/2012_prejezdy.jpg

41 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vlakové spojení mezi Čínou a Evropou Trasa: Peking – Hamburk Délka: 9 954 km Doba přepravy: 15 dní V provozu od ledna 2008 Přepravená kapacita: 98 TEU* Orientační náklady: 3,5 tisíce eur (62 300 korun) za TEU* Trasa: Šen-čen – Petrovice u Karviné Délka: 12 092 km Doba přepravy: 16 dní a 15 hodin V provozu od června 2007 Přepravená kapacita: 104 TEU* Orientační náklady: 3,5 tisíce eur za TEU Trasa: Šen-čen – Mělník Délka: 12 205 km Doba přepravy: 18 dní a 3 hodiny V provozu od listopadu 2007 Přepravená kapacita: 104 TEU* Orientační náklady: 3,5 tisíce eur za TEU Zdroj: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/cinske-zbozi-miri-do-evropy-po-nove-zeleznicni- trase#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

42 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Námořní spojení mezi Čínou a Evropou Trasa: Šanghaj/Šen-čen – Southhampton/Rotterdam/Hamburk – pluje se pouze přes Adenský záliv a Suezský průplav, od obeplouvání Afriky se v praxi upustilo Délka: 20 – 22 tisíc kilometrů Doba přepravy: od 26 do 35 dní V provozu od sedmdesátých let 19. století Přepravovaná kapacita: v řádu tisíců TEU* Orientační náklady: od 500 dolarů do 1850 eur za TEU*

43 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroje: SCHREIER, Pavel. Zrození železnic v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha : Baset, 2004. ISBN 80-7340-034-0. ŠIROKÝ, J. a kol.. Základy technologie a řízení dopravy. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-85630-29-9. http://www.szdc.cz/index.html


Stáhnout ppt "Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční doprava Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,"

Podobné prezentace


Reklamy Google