Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

K bariérám tvořivosti Robert Fulghum „Ach jo“:když si zlámeš vaz, když nemáš co jíst, když ti hoří dům,tak to je problém.Všechno ostatní je nepohodlí.Život.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "K bariérám tvořivosti Robert Fulghum „Ach jo“:když si zlámeš vaz, když nemáš co jíst, když ti hoří dům,tak to je problém.Všechno ostatní je nepohodlí.Život."— Transkript prezentace:

1 K bariérám tvořivosti Robert Fulghum „Ach jo“:když si zlámeš vaz, když nemáš co jíst, když ti hoří dům,tak to je problém.Všechno ostatní je nepohodlí.Život je nepohodlný.život je hrbolatý.Nauč se rozlišovat mezi nepohodlím a skutečnými problémy.Dožiješ se vyššího věku.Ano, život je hrbolatý.Ale hrbolek na silnici a hrbolek v prsu, to není totéž.Člověk by se to měl naučit rozlišovat.

2

3

4

5 Člověk netrpí věcmi takovými,jaké jsou, ale tím, jak na ně nahlíží. Chybné postoje –bariéry tvořivého myšlení, zdrojem stresových situací. Příklad: ujel mi vlak – co si o tom myslím –je to katastrofa, zase jsem selhala,nemohu se na sebe spolehnout, už nic nedokážu. Důsledek tohoto prožívání – strach,že něco nestihnu,vztek,že jsem měla být jinde… Důsledek v oblasti chování- brečím, zoufale pobíhám, hledám další vlak Důsledek ve fyziologické oblasti: potím se, jsem nervozní,je mi špatně

6 Reagujeme ne na událost, ale na to, co si o ní myslíme- nesprávné myšlenka, iracionální. A – B - C = fyziologická stránka chování psychika A – action (nějaká situace,něco se přihodilo B- believe (čemu věřím, co si o situaci myslím) C - consequence(důsledek)

7 Spousta lidského neštěstí způsobena postojem,ne situací samotnou. Nesprávné postoje podle Einsteina: Musím mít lásku a souhlas všech lidí,které pokládám za důležité Musím dokázat, že jsem úspěšný,nesmím se dopustit chyby Když si lidé počínají nesprávně, musím je za to vinit

8

9 Jedná-li se mnou někdo nespravedlivě, je to katastrofální Citové utrpení je způsobeno vnějšími příčinami, a mám málo možností své cítění ovládat nebo změnit KONFLIKTY JSOU BĚŽNOU A NAPROSTO SAMOZŘEJMOU SOUČÁSTÍ NAŠEHO ŽIVOTA

10

11 Nutno změnit tento iracionální typ chování. Disputace – rozumný rozbor situace. Položím si otázku:Je tomu skutečně tak? Pak hodnotíme situaci objektivněji – racionální myšlenky,racionální chování, důsledkem zdravá reakce. Je to obtížné, protože iracionální kořeny v nás zakotveny od dětství.

12

13

14 Rady na závěr. Zůstaňte prostí a přirození Osvoboďte se od napětí, tenzí Buďte sami sebou Přizpůsobte se podmínkám Buďte pozorní k druhým Reagujte bez přehnaných emocí Relaxujte, tedy odpočívejte Nezoufejte nad maličkostmi, pokud nejde o život, vše se dá překonat v klidu

15

16

17

18 Mapy myšlenek Američan Shad Helmstetter přirovnává činnost mozku k činnosti počítače. Diskem v lidské paměti – nevědomí nebo podvědomí,vše co zažíváme, v něm zaznamenáno. Vše, co do našeho osobního vnitřního počítače vloženo,zachyceno trvale.Celý život jsme programováni v dvouhodnotovém systému:ano-ne. Během prvních osmnácti let života nám 14O tisíckrát řečeno „ne“.77% všeho,o čem přemýšlíme, je negativní a působí proti nám.Je nám neustále říkáno:to nemůžeš, nesmíš, to nedokážeš.Opakováním toho jsme si vybudovali zeď, stojící mezi námi a našimi neohraničenými schopnostmi a budoucností.

19

20

21

22 Pozitivní přístup k životu,pozitivní myšlení, mohu,zvládnu to, vše je pod mou kontrolou. Mentální postoj vliv na naše zdraví a fyzické síly. Nutno bojovat o své štěstí, jednat s ostatními laskavě, oni budou také laskaví.

23 Myšlenkové mapy Zapisování myšlenek jinak než lineárně do řádků pochází ze Skandinávie. Lidský mozek nepracuje lineárně, ale v asociacích, v trsech, ve shlucích.- z toho vyplývá, že nás zápis v řádcích omezuje, svazuje naše myšlenky, nutí nás trsy rozplést, ztrácíme kontakt s nápady, zapomínáme dříve než stačíme zapsat.

24 Minds maps Mapy mysli – kombinace graficko-verbálního vyjádření. Spojení levé a pravé hemisféry našeho mozku. Levá hemisféra vytváří racionální jádro, pravá zaměřena na barvy a obrazy. Levá – logické postupy, pravá – fantazie a pocity. Užívaný způsob učení preferuje levou hemisféru a potlačuje činnost pravé. Záznam pomocí mapy stimuluje a aktivizuje pravou hemisféru.

25 Základní myšlenku, kterou chceme rozvíjet, zakreslíme do kroužku uprostřed velkého papíru. Začínáme vpravo nahoře formou větví zapisovat hlavní složky řešení, končíme vlevo nahoře. Pracujeme s barvami,témata,která spolu souvisejí,kreslíme stejnou barvou. Můžeme se vracet do mapy, rozvíjet nápady,jsme struční,píšeme hůlkovým písmem,píšeme hesla,osvobodíme mozek od gramatiky,soustředíme se na problém, kreslíme obrázky nebo grafy.

26 Aktivizační techniky Brainstorming – A.F. Osborn použil už v roce Princip – odložený úsudek, záměrné oddělení kritického myšlení od tvořivého. Běžně po zrození myšlenky následuje kritika, to brzdí a omezuje tvořivé myšlení. Počet členů týmu dán specifikou problému.stačí tři osoby,všichni se zapojí.rovnost mezi účastníky, neformální, přátelské vztahy.Krátké objasnění v rozsahu 5 až 10 minut, složitý problém po částech.

27 Základní pravidla brainstormingu Kritika je vyloučena –vedoucí týmu chválí a povzbuzuje Asociace jsou vítané – nabalování nápadů Množství nápadů Kombinace nápadů

28 brainwriting Psaní nápadů – banka nápadů.Každý dostane asi 1O lístečků a zadání. Každý nápad se napíše na lísteček a dá doprostřed banky nápadů. Můžete pro inspiraci vybrat několik lístečků,nechat se ostatními inspirovat.Pak čteme nahlas jednotlivé odpovědi a systematicky je řadíme,můžeme je ještě roztřídit podle různých kritérii- výhodnost,fantastický nápad, reálnost, dostupnost atd.

29 Tvůrčí přístup k životu Tvůrčí myšlení a jeho podstata: Myšlenkové operace: Poznávání – příjem informací, poznávání svými smysly Paměť – operace ukládání a uchování informací s možností je znovu vyvolat Vytváření nových informací – vlastní produktivní tvořivé myšlení,zahrnuje jak vybavování obsahů paměti, tak přicházení na nové poznatky, které formulujeme v nových myšlenkách.

30 Jak podporovat tvůrčí myšlení: Zhodnotit úsilí – pochválit Ochrana tvořivého pracovníka Nechat pracovníka v klidu Poskytnout jistotu, klid, pohodu Tolerovat neúspěchy Tvůrčí ovzduší – pohodlné, vlídné prostředí Tvůrčí myšlenky hodnotit rychle – ne čekat měsíce na výsledek

31 Kreativní psaní Téma - příklad Karel Čapek a jeho povídka o amerických kamnech.Vtipné psaní, neopakování se, zaujmout čtenáře – důležité první odstavce.Jaký styl použít: vlastní, nestylizovat se.

32 Životní pole Soubor vnějších podmínek, které nás obklopují,působí na nás,ale mohou být námi ovlivňovány. Co může životní pole vytvářet – Dobrý vztah, rodina, byt, dům, práce,fyzický stav, oblečení, studium,přátelé, koníčky, místo,kde jsem nejraději,kdo z rodiny je mi nejbližší.


Stáhnout ppt "K bariérám tvořivosti Robert Fulghum „Ach jo“:když si zlámeš vaz, když nemáš co jíst, když ti hoří dům,tak to je problém.Všechno ostatní je nepohodlí.Život."

Podobné prezentace


Reklamy Google