Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMilena Havlíčková
1
Tiskový mluvčí a media relations Cvičení 1 1. 10. 2014, od 14:00 do 15:30 Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz
2
1.Jak pracují média? 1.Za co je placen tiskový mluvčí? 2.Chytré “řešení” nemusí být vždycky úspěšné 2.Jak pracovat s novináři 1.Mediální krajina v praxi 2.Vztahy, vzroce chování – jak to chodí v médiích 3.Kontakty a jak je udržet 4.Novináři – co milují a co nenávidí 5.Hlavní rizika 3.Pochopíme 3 zlaté principy v media relations? 2.2. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Cvičení bude o tom,
3
3.3. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Za co je placen tiskový mluvčí? Za pozitivní vnímání organizace veřejností? Za ochranu organizace před médii? Za kvalitní komunikaci s veřejností? Za příznivý postoj novinářů k organizaci? Za něco dalšího? Za efektivní uplatnění pozitivních informací? Za dobrou reputaci organizace? Za to, co a koho dokáže „dostat“ do médií?
4
4.4. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Co lze „dostat“ do médií? Šéfredaktor Respektu E. Tabery říká, že jim do redakce přicházejí zajímavé informace, které si však ověřují. Nechtějí se stát nástrojem ve hře někoho jiného.
5
5.5. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Tiskový mluvčí by měl být placen: Za pozitivní vnímání organizace veřejností, Za kvalitní komunikaci s veřejností, Za příznivý postoj novinářů k organizaci, Za efektivní uplatnění pozitivních informací, Za dobrou reputaci organizace. Rozhodně ne za „chytrá řešení“ mediálních problémů:
6
Ukázka: V.- Moravec vypráví o Vlastimilu Tlustém, který měl potíže s vysvětlením, z čeho financoval stavbu svého domu. Moravcovi v přímém přenosu předložil úvěrové smlouvy, smluvní strany však nesměl V. Moravec zveřejnit. Bylo to „chytré“ řešení, ale p. Tlustému stejně nepomohlo.
7
7.7. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz O co jde v profesi TM? Mluvčí M. Kubal hovoří o profesi mluvčího – je pobočníkem ministra a musí pracovat v době, kdy novináři potřebují informace. Tu práci musíte milovat, jinak nepřežijete.
8
Znát prostředí, ve kterém žijí a pracují, jejich podmínky a motivace (mediální krajina v praxi): Mediální trh: Konkurence – deníků: novinářská, inzertní, regionální – týdeníků: žánrová, novinářská: Týden, Euro, Ekonom, Reflex, Respekt – televizí: ČT x Nova, Prima, digitální TV – reklamní trh, osobnosti – rozhlasů: ČRo Radiožurnál x Impuls, pražská rádia Kiss 98, Evropa 2, Předmět konkurence:osobnosti, kontroverzní kauzy, výjimečné ekonomické informace, mimořádné události; Novináři: odbornost x sdělnost, osobní ambice 8.8. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Jak pracovat s novináři
9
Silná konkurence médií na mediálním, inzertním a pracovním trhu – bulvarizace Zrychlování oběhu informací, zvětšování prostoru – není čas na ověření, více příležitostí k šedým PR Uzavírání inzertních dohod, vyhýbání se sporům, snižování etických nároků 9.9. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Vzorce chování aneb jak to chodí
10
Koncepční přístup a sjednocení veškeré vnější komunikace Intenzivní kontakty s médii, realizované úzkým okruhem vlastních zaměstnanců Flexibilita, inovativnost, osobitost Dobrý servis pro novináře Personifikace, autorita, afinita 10. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Kontakty a jak je udržet
11
– aktuality, nové události a skutečnosti –včasné a přesné informace; – Přitažlivost mají konflikty, rozpory a příběhy – Stručnost, výstižnost, civilnost (novináři vždy věci zjednodušují – nebojte se toho!) – Významnost, zajímavost, šikovné podání, exkluzivita, – Ohled na technické potřeby, uzávěrky 11. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Co novináři milují
12
– Mnoho slov, žádná fakta – My jsme jedničky a kdo je víc! – Polopravdy a nepravdy, netransparentnost, – Poučování, mentorování, odmítání diskuse – Dohody s vydavateli a šéfredaktory – Negativní PR 12. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Co novináři nenávidí
13
Rozhodování bez respektování důsledků v komunikaci Vydávání nekompetentních, protichůdných nebo rozporných informací (vnitřní konflikt) Omezování komunikace, nesledování médií, podceňování nebo přeceňování jejich stanovisek Profesionální chyby v komunikaci 13. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz Hlavní rizika
14
3 zlaté principy MR My máme odpovědnost, novináři to jen komentují: rozhodování mezi špatným a ještě horším řešením novináři mohou komentovat, ale nemohou rozhodovat, nenesou odpovědnost, organizace má své cíle, vedení o nich rozhoduje a hledá k nim cestu. Vedoucí manažeři mají za úkol rozhodovat a přijatá rozhodnutí obhajovat. Význam médií nelze podceňovat, ale ani přeceňovat, podléhat jejich názorům a tlakům. Komunikace je hra, ale má svá pravidla: selekce informací a práce s nimi – ovšem podle pravidel! Nic není staršího než včerejší noviny: úloha ideologie v politice a v ekonomice – život jde dál! 14. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.