Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Hardware 3 verze 2.6
2
Operační paměť Důležité parametry
elektronická součástka, slouží jako pracovní prostor pro procesor procesor má v paměti umístěny instrukce právě běžícího programu i data tohoto programu při vypnutí počítače se obsah paměti RAM maže Důležité parametry velikost, udává se v bajtech (B) a násobcích (kB, MB, GB, TB, PB) má-li počítač více paměti, dokáže rychle zpracovávat velké objemy dat (editace grafiky) nemá-li počítač dostatek paměti, musí si zpracovávaná data odkládat na "pomalý" disk a tím celý počítač zpomaluje paměťové nároky OS: DOS: 1 MB Win3.1: 4-8 MB Win95: MB Win98+ME: MB Win2000: 128 MB WinXP: MB
3
Paměti ROM (Read Only Memory)
pro umístění dat, která mají v počítači zůstat neměnná (např. BIOS) ROM – nemazatelná, od výrobce naplněná PROM (Programmable ROM) – od výrobce prázdná, jednou zapsatelná EPROM (Erasable PROM) – mazatelná pomocí ultrafialového záření EEPROM (Electrically EPROM) – mazatelná elektrickými impulsy Flash-PROM – mazatelná PROM, snese až 1000 cyklů zápis x výmaz Paměti RAM (Random Access Memory) hlavně pro ukládání pracovních dat procesoru SRAM (statická RAM) – paměťová buňka je tvořena prvkem nabývajícím dvou stavů (klopný obvod) – velice rychlá DRAM (dynamická RAM) – paměťová buňka je tvořena kondenzátorem (nabitý = 1, vybitý = 0), protože se kondenzátory vybíjí, je nutno jejich stav obnovovat (refresh) CMOS RAM – paměti s velmi malou spotřebou, užití pro zálohování nastavení počítače, napájena z baterie
4
Druhy pamětí RAM – SDRAM (Synchronous Dynamic RAM)
pracuje na stejném taktu jako je na paměťové sběrnici vystavovací doba je 8 až 12 ns použita v modulech DIMM SDRAM použita na základních deskách pro Pentium II, III a prvních P4, na starších deskách pro Athlon a Duron přenosová rychlost při taktu FSB 133 MHz a šířce sběrnice 32 bitů je 1,04 Gb/s Druhy pamětí RAM – DDR (Double Data Rate) data se přenášejí během jednoho hodinového taktu dvakrát propustnost paměti je tak oproti SDRAM dvojnásobná standard pro současné počítače (P4, Celeron, Athlon, Athlon 64, Sempron) Druhy pamětí RAM – DDR2 pracuje stejně jako DDR, ale po po snížení napájecího napětí (a tím i příkonu) je taktována dvojnásobnou rychlostí DDR ... 2,5 V, DDR ,8 V dříve se používala u grafických karet, nověji i na základních deskách
5
Pevný disk zařízení pro ukládání dat
na něm se nacházejí všechny soubory, když je počítač vypnutý jsou zde většinou uloženy soubory operačního systému (Windows, Linux,...), pomocí kterých se po spuštění počítače operační systém "nastartuje" programy, které se spouští jsou většinou také uloženy na pevném disku soubory, které se vytváří, většinou se ukládají také na pevný disk
6
Pevný disk disk pracuje na principu magnetického záznamu (podobně jako videokazeta) data uložená na disku na něm zůstávají tak dlouho, dokud se nesmažou data "přežijí" odpojení disku od napětí, tedy vypnutí počítače disku však může uškodit magnetické pole (např. od nějakého permanentního magnetu)
7
Parametry Kapacita uvádí se v bajtech
kapacita se většinou zapisuje s využitím násobných předpon (M, G, T, P) např. 80 GB, 250 GB, 2 TB Rychlost otáček Přístupová doba Velikost vyrovnávací paměti cache Způsob připojení k základní desce Velikost HD
8
Pevný disk z vnějšku Pevný disk zevnitř
identifikační údaje informace o významu konektorů plotny s magnetickým povrchem konektory pro připojení disku k napětí a základní desce hlavičky pro čtení i záznam dat (z obou stran plotny) motorek pro pohyb hlaviček
9
Přístupová doba a otáčky
přístupová doba = doba vystavení + doba čekání doba vystavení ... za jak dlouho se hlavička dostane nad stopu doba čekání ... za jak dlouho se informace na stopě "přitočí pod hlavičku" čím rychleji se disk otáčí, tím kratší je doba čekání Fyzická struktura plotny, hlavičky, stopy, sektory, clustery, cylindry, .... Vystavovač Zařízení pro vystavování hlaviček 1) Krokový motorek Pomalý a starý způsob 2) Vystavovací cívka Rychlejší způsob Parkovací zóny
10
Vliv otáček na přístupovou dobu
otáčky doba jedné otáčky typické použití 3.600 ot/min 16,66 ms compact flash disky 3.800 ot/min 15,79 ms disky 2,5" (starší) 4.000 ot/min 15,00 ms 4.200 ot/min 14,26 ms disky 2,5" 4.500 ot/min 13,33 ms disky 3,5" (starší) 4.900 ot/min 12,25 ms 5.400 ot/min 11,11 ms disky 3,5" (levné) 7.200 ot/min 8,33 ms disky 3,5" (rychlé) ot/min 6,00 ms disky 3,5" (velmi rychlé) ot/min 4,00 ms disky 3,5" (nejrychlejší)
11
Způsoby připojení - EIDE
IDE ... Integrated Drive Electronics EIDE ... Enhanced IDE (inovace IDE) ATA ... AT Attachment plochý IDE kabel pro propojení disku a základní desky IDE konektor pro propojení se základní deskou (řadičem disků) konektor pro připojení napájení jumpery – propojení kontaktů, které umožňuje nastavit chování disku vůči druhému disku připojeného ke stejnému IDE kabelu
12
Způsoby připojení - SATA
SATA ... Serial ATA SATA konektor pro připojení napájení (novější způsob připojení napájení) konektor SATA pro propojení se základní deskou kabel SATA pro propojení disku a základní desky starší konektor pro připojení napájení
13
Způsoby připojení - SCSI
SCSI ... Small Computer System Interface používá se především u serverů konektor pro připojení k řadiči SCSI kabel pro propojení disk a SCSI řadiče
14
Srovnání šířky kabelů SCSI SATA EIDE Rounded EIDE
15
monitory s klasickou televizní obrazovkou - CRT (Cathode-Ray Tube)
výstupní periferní zařízení pro zobrazování informací monitor je připojen k výstupu grafické karty, která do monitoru zasílá informace k zobrazení v současné době se používají dva hlavní druhy monitorů dle způsobu zobrazování monitory s klasickou televizní obrazovkou - CRT (Cathode-Ray Tube) monitory s obrazovkou z tekutých krystalů - LCD (Liquid Crystal Display)
16
Princip zobrazování na CRT monitoru 1
v zadní části obrazovky je umístěna trojice elektronových děl děla vysílají směrem ke stínítku obrazovky trojici elektronových paprsků stínítko je pokryto vrstvou tzv. luminoforů (přeměňují kinetickou energii na energii světelnou) a při dopadu elektronů se příslušné místo rozsvítí trojice paprsků je vychylována cívkami tak, aby postupně překreslila celou obrazovku
17
Princip zobrazování na CRT monitoru 2
na obrazovce jsou luminofory tří základních barev (červená, zelená a modrá), jednotlivé barevné body jsou umístěny buď do trojúhelníku (Delta) nebo v řadě vedle sebe (Inline, Trinitron) každý paprsek se "trefuje" do luminoforu s "jeho" barvou skládáním (mícháním) těchto tří barev vznikají ostatní barvy – podívejte se na monitor lupou a uvidíte to na vlastní oči! Delta Inline Trinitron míchání barev
18
Vlastnosti CRT monitorů 1
velikost uhlopříčky obrazovky – udává se v palcích (15", 17", 19", 21", 22" i větší) rozlišení – počet bodů, které umí monitor zobrazit, většinou se udává max. rozlišení (např. 1027x768) horizontální frekvence (řádkový kmitočet) – měří se v kHz a udává kolik řádků vykreslí elektronový paprsek za 1 sekundu (např. 30 – 71 kHz) vertikální frekvence (obnovovací frekvence) – měří se v Hz a udává počet obrazů zobrazených za sekundu (např. 50 – 160 Hz) Z všech výše uvedených hodnot platí, že čím více, tím lépe. Proč?
19
Vlastnosti CRT monitorů 2
flat screen – plochá obrazovka funkce Green – po určité době nečinnosti se monitor přepne do pohotovostního režimu (příkon se z 125 W sníží na 8 – 15 W) LR (Low Radiation), TCO – normy zaručující snížené vyzařování škodlivého záření
20
Princip zobrazování na LCD monitoru 1
monitor je stabilně podsvícen bílým světlem z katodové trubice (zářivka) toto světlo je polarizováno, pak prochází přes vrstvu tekutých krystalů, pak přes červený, zelený a modrý filtr (pro každý bod), následně pak opět přes polarizační filtr vlivem napětí mění tekuté krystaly své natočení a mění polarizaci světla, které pak je či není schopno projít přes druhý polarizační filtr
21
Princip zobrazování na LCD monitoru 2
struktura LCD displeje Obrázek stažen z adresy
22
Princip zobrazování na LCD monitoru 2
základní stav krystalů změna struktury krystalů Obrázky staženy ze stránek
23
Vlastnosti LCD monitorů
velikost úhlopříčky obrazovky – udává se v palcích (15", 17", 19", 21", 22" i větší) rozlišení – je dáno počtem bodů (např. 1027x768) úhel pohledu – udává pozorovací úhel, ve kterém ještě nedochází k deformaci barev, uvádí se horizontální a vertikální úhel (např. 140oH, 125oV) doba odezvy – součet doby náběhu (za jak dlouho se rozsvítí bod, 3 – 10 ms) a doby dosvitu (za jak dlouho se bod utlumí, 8 – 15 ms), celkově pak tedy od 12 do 25 ms monitor s odezvou 25 ms zobrazí plynule 40 fps (frame per second – snímků za sekundu), monitor s odezvou 12 ms pak zobrazí 83 fps kontrast – poměr mezi zobrazením černé a bílé barvy, čím větší, tím lépe (např. 1:500, 1:1000) svítivost – čím více, tím lépe (např. 200 cd/m2, 400 cd/m2), kvalitní CRT monitory mají např. 280 cd/m2
24
Jak připojit monitor k počítači
Záleží na možnostech grafické karty a monitoru VGA DVI VGA – analogové propojení DVI – digitální propojení (kvalitnější)
25
Další zajímavé vlastnosti LCD monitorů
širokoúhlý obraz (16 : 9) možnost otočení o 90o zabudované reproduktory a mikrofon USB rozbočovač pro připojení dalších USB zařízení
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.