Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SKUPENSTVÍ LÁTEK Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
V jaké podobě můžeš najít vodu?
VODA PÁRA LED Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
3
Pro jednotlivé podoby látek užíváme pojem
Co je to voda, pára, led? Pro jednotlivé podoby látek užíváme pojem SKUPENSTVÍ. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
4
Látky mohou být ve skupenství: pevném, kapalném, plynném.
Druhy skupenství Látky mohou být ve skupenství: pevném, kapalném, plynném. KAPALNÉ voda PEVNÉ led PLYNNÉ pára Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
5
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jak se mění podoby vody? VODA LED při zvýšení teploty PÁRA při snížení teploty PÁRA (vypařování) VODA (tání) LED (tuhnutí) (kondenzování) VODA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
6
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TÁNÍ Zahříváme-li těleso z pevné krystalické látky (led, krystalky sody, kov apod.), zvyšuje se jeho teplota a po dosažení teploty tání se tato pevná látka mění na kapalinu. Hovoříme o tání. Například tání ledu na jaře. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TUHNUTÍ Chladíme-li kapalinu, která vznikla táním krystalické látky, mění se při teplotě tuhnutí v pevné těleso. Hovoříme o tuhnutí látky. Například želatina na dortu nebo láva ze sopky. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
8
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VYPAŘOVÁNÍ Ze zkušeností víme, že objem kapaliny v otevřené nádobě se s časem zmenšuje, neboť část kapaliny se mění v páru. Tento děj se nazývá vypařování. Na rozdíl od tání probíhá vypařování z volného povrchu kapaliny za každé teploty. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
9
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VYPAŘOVÁNÍ Různé kapaliny se vypařují různě rychle. Nejrychleji se vypařuje například éter, líh, voda a rtuť. Rychlost vypařování se zvýší odsáváním, foukáním, větrem apod. Například sušení ovoce nebo mokrého prádla. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
10
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SRÁŽENÍ PÁRY Když dorazí v zimě vodní pára z našeho dechu ke studenému oknu, mění se v drobounké kapičky vody. Říká se tomu kondenzace, neboli sražení páry. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
11
SUBLIMACE A DESUBLIMACE
Někdy se vodní pára může přeměnit rovnou v krystalky ledu – jinovatku nebo vločky – a obráceně. Fyzikové těmto přeměnám říkají desublimace a sublimace. Kdykoli budeš pomáhat odmrazovat doma chladničku, připomeň si, že led na výparníku namrzl přímo z vodní páry. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
12
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zapamatuj si: PEVNÉ LÁTKY tání sublimace desublimace tuhnutí srážení páry KAPALNÉ LÁTKY PLYNNÉ LÁTKY Co ti tento obrázek připomíná? vypařování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
13
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Koloběh vody v přírodě Dokážeš popsat, co se na obrázku děje? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
14
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Voda není výjimka To, že voda může existovat ve třech tak odlišných podobách, není její výjimečnou vlastností. Dokážou to i jiné látky. Věděl bys, které to jsou? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
15
Příklady látek, které znáš v jejich různých podobách (skupenstvích).
Železo, zlato – pevné skupenství. Chceme-li je tvarovat, zvýšíme teplotu (ve vysokých pecích) – kapalné. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
16
Příklady látek, které znáš v jejich různých podobách (skupenstvích).
Parafín – svíčka v pevném skupenství; taje při hoření. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
17
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Všechny uveřejněné odkazy [cit ]dostupné pod licencí Creative Commons – na a na snímek 1 [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na snímek 2 [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na snímek 4 [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na snímek 6 [cit ]dostupné na snímek 7 [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na snímek 8 [cit ]dostupné pod licencí Clker com. na snímek 9 [cit ]dostupné pod licencí Clker com. na [cit ]dostupné na snímek 10 [cit ]dostupné na snímek 11 [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na snímek 13 Autor obrázku © Jarmila Hájková snímek 15 [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na snímek 16 [cit ]dostupné na [cit ]dostupné na Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.