Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Základy psychopedie PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
2
UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY
mentální postižení x mentální retardace speciální pedagogika, která se věnuje lidem s mentální retardací mentální retardace biologické hledisko sociální hledisko MR je stav zastavení či neúplného vývoje, který je zvláště charakterizován narušením dovedností projevujících se během vývojového období, přispívajících k povšední úrovni inteligence, tj. poznávacích, řečových, pohybových a sociálních schopností.“
3
KLASIFIKACE MR lehká přibližně mezi (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 9-12 let) střední IQ (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 6-9 let) těžká IQ (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 3-6 let) hluboká IQ do 20 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku pod 3 roky)
4
PŘÍČINY MR dědičnost vliv prostředí endogenní (vnitřní)
exogenní (vnější) poškození mozku pre-, peri-, postnatálně
5
PROBLEMATIKA MR socializace psychické zvláštnosti integrace
závislost na blízkých lidech odlišná emotivita, labilita sugestibilita impulsivnost konkrétnost
6
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ PÉČE
speciálně pedagogická centra speciální mateřské školy zvláštní školy- Základní škola praktická pomocná škola – Základní škola speciální rehabilitační třídy odborné učiliště praktická škola Ústav sociální péče stacionáře
7
IVP individuální vzdělávací plán spolupráce: integrace
mentální retardace spolupráce: zákonný zástupce pedagog doporučení SPC centra ředitel příslušného zařízení
8
ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE
podpůrný a náhradní systém využívá všech schopností uživatele systém bez pomůcek systém s pomůckami
9
AAK BEZ POMŮCEK cílené pohledy do očí, mimika
gesta, gestikulace, manuální znaky (Makaton) spojení řeči s pohybem u dětí s mentální retardací u dětí s poruchou pozornosti
10
AAK S POMŮCKAMI předměty fotografie grafické symboly (piktogramy)
komunikační tabulky písmena a psaná slova technické pomůcky s hlasovým výstupem počítače
11
VYUŽITÍ AAK nezpomaluje ani nezastavuje spontánní vývoj mluvené řeči
začátek: od narození od doby, kdy se začíná opožďovat vývoj řeči
12
ZÁSADY AAK důsledné komentování všeho v okolí
pojmy – jednoduché a pro stejné situace stejné krátké věty, doprovázené mimikou důraz na klíčový pojem spojení pojmu s konkrétním předmětem využívání fotografií podporování výběru podporování souhlasu x nesouhlasu podpora zvukového projevu přebírat pojmy, které si dítě vytváří
13
AAK FOTOGRAFIE
14
AAK SYMBOLY
15
AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM
16
AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM
17
AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM
18
AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.