Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEva Brožová
1
Vývoj systému akreditace v evropském kontextu Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Praha
2
2 Akreditace –známka kvality –oprávnění vydané na základě splnění kvalitativních požadavků –jeden z hlavních nástrojů vnějšího zajišťování kvality ve vysokém školství Udělení akreditace bývá nejčastěji podmínkou –existence vysokoškolské instituce nebo studijního programu –poskytování veřejných subvencí a státních stipendií –uznatelnosti výstupů (výsledků vzdělávání)
3
3 USA - 50. a 60. let 20. století -akreditace jako reakce na potřebu vytvořit autonomní mechanismy prokazování kvality v souvislosti s masifikací VŠ vzdělávání Západní Evropa -80. léta 20. století Východní Evropa - 90. léta 20. století
4
4 Modely vnějšího zajišťování kvality na národních úrovních -neexistence jediného ideálního modelu -každý přístup je determinován historickými zkušenostmi příslušné země a tradicí vysokého školství Rozdělení modelů podle přístupu: 1) Centralizované systémy 2) Spontánní systémy
5
5 1)Centralizované systémy -vznikají shora -akreditace jako regulační nástroj státu (je udělována státní autoritou) Hodnocení kvality : a) vykonává státní autorita b) je delegováno na nezávislou instituci (stát vychází z jejích doporučení)
6
6 2)Spontánní systémy -vznikají zdola (iniciativa je na straně vysokoškolských institucí) -akreditace jako nástroj prokázání vlastní kvality -pluralita akreditačních agentur (z hlediska regionálního zakotvení, oborových specializací, druhu poskytovaných služeb atd.) -typičtější pro západní Evropu Situace po roce 2000 -národní státy hledají optimální model zajišťování kvality → dochází ke kontaminaci obou systémů
7
7 Evropská dimenze Spontánní vývoj sdružování akreditační agentur a dalších institucí do asociací (a v jejich rámci stanovování pravidel a kvalitativních standardů) Nejvýznamnější asociace: CEEN (Network of Central and Eastern European Quality Assurance Agencies in Higher Education) – vznik: 2001 – sdružuje 19 agentur ECA (European Consortium for Accreditation in Higher Education) – vznik: 2003 – sdružuje 17 agentur ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education) – vznik: 2000 – sdružuje 43 agentur
8
8 Centralistický vývoj 1999 – Boloňská deklarace – vytvoření Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání (EHEA) – 29 signatářských zemí 2005 – Bergenské komuniké přijetí Standardů a směrnic pro zajišťování kvality v Evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání (ESG) myšlenka evropského registru pro národní agentury 2007 – Londýnský sumit dohoda na vytvoření Evropského registru agentur zabezpečujících kvalitu ve vysokoškolském vzdělávání
9
9 Evropský registr agentur (EQAR) - založen v roce 2008 - oficiálně jsou zakládajícími členy asociace tzv. E4: ENQA, EUA, EURASHE a ESU Princip dvojího „členství“: 1)plnohodnotné členství – národní vlády a sociální partneři 2)zapsání do registru („listing“) – akreditační agentury
10
10 1) EQAR jako politický prostředek : –oslabuje vliv akreditačních agentur (vytlačuje je z prostoru stanovování evropské politiky v oblasti zajišťování kvality vysokoškolského vzdělávání) –oslabuje vliv národních států na zajišťování kvality a garanci úrovně vysokoškolských diplomů (usiluje o to, aby národní státy uznávaly výstupy jakékoli akreditační agentury zapsané do EQAR) –legalizuje vstup mimoevropských akreditačních agentur na území Evropy –prosazuje politiku evropských struktur v oblasti vysokoškolského vzdělávání 2) EQAR jako ekonomický prostředek: –stimuluje pojetí akreditace jako způsobu podnikání (vysoké poplatky spojené se zapsáním do EQAR předpokládají, že činnost akreditačních agentury bude výdělečná) –staví akreditační agentury do vzájemného konkurenčního postavení –otevírá evropský trh mimoevropským hráčům
11
11 EQAR v roce 2010 -členství 26 národních vlád -do registru zapsáno pouze 17 agentur Napětí mezi ENQA a EQAR ENQA – odborná asociace poskytující agenturám diskusní platformu a odborné zázemí EQAR – instituce poskytující agenturám kredibilitu (a oprávnění operovat v Evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání) - otázka dlouhodobé udržitelnosti paralelních institucí - podmínky pro členství agentur jsou stejné (naplňování ESG) – přesto rozdílná rozhodnutí o přijetí
12
12 Společná témata agentur - zkušenosti s naplňováním ESG (především s vnějším hodnocením agentur; do současnosti vnějším hodnocením prošlo více než 35 agentur) - spolupráce při hodnocení kvality studijních programů (výměna expertů; spolupráce při akreditaci společných studijních programů) - zajišťování kvality v oblasti distančního a celoživotního vzdělávání V roce 2009 a 2010 přistupují další dvě témata: - hodnocení kvality v sektoru soukromých vysokých škol - hodnocení kvality studijních programů s ohledem na evropský rámec kvalifikací
13
13 Shrnutí hlavních trendů –vnější zabezpečování kvality jako významné téma národní i evropské vzdělávací politiky (souvisí i s pojetím vysokoškolského vzdělávání a hodnocení kvality jako formy podnikání) –standardizace hodnotících procesů a kritérií –důraz při hodnocení a akreditacích je kladen na výstupy –posilování významu profesních akreditací (zaručují uplatnitelnost absolventa v profesích, k jejichž výkonu příslušný studijní program připravuje)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.