Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVanesa Štěpánková
1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_TE1.32 Úpravy potravin Vytvořeno:5.9. 2013 Ověřeno: 4.11. 2013 Třída:SUS1
2
ÚVOD DO TECHNOLOGIE Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět: Technologie Ročník: 1. Autor: Mgr. Bc. Eva Štrosnerová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:mletí, mixování, cezení, filtrování, šlehání, tření kořenění, scezování Anotace: Materiál je určen k seznámení se s hlavními způsoby zpracování surovin pro přípravu pokrmů a nápojů.
3
DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Mletí a mixování: Používáme u potravin, kde potřebujeme narušit pevnou konzistenci pro zlepšení stravitelnosti a zkrácení doby tepelné úpravy. Meleme: maso, zeleninu, ovoce, mák, ořechy,pečivo na strouhanku, koření, kávu. Mletím se uvolňují chuťové a aromatické látky. Pro jemnější kašovinu použijeme lis či síto.
4
DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Lisujeme – pasírujeme – zeleninu, luštěniny, ovoce, brambory – na přípravu hustých polévek, omáček a kašovin. Mixování – je stejná úprava syrových i tepelně upravených surovin pomocí mixéru – jde o snadnější zpracování.
5
DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Cezení a filtrování: Rosoly a vývary zbavujeme nežádoucích příměsí: kostí, celého koření, zeleniny. Cedíme také zahuštěné tekutiny: bílé polévky, omáčky, šťávy z masa – zlepší se vzhled a jemnost. Používáme: síta, špičaté cedníky, plátěné ubrousky.
6
DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Scezování: je slití vody po uvaření brambor, zeleniny Filtrování: slouží k získání čirosti a jemnosti: aspiku vývaru ovocných šťáv Filtrujeme: přes filtrační papír, husté plátno.
7
DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Šlehání a tření: Je vhánění vzduchu do potraviny =) nakypření. Hmota: zvětší objem, změní vzhled a barvu. Šleháme: tekuté – řídké potraviny – vaječný bílek, smetanu ke šlehání, vejce s cukrem =) zastudena, zatepla
8
DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Třeme: Třením spojujeme různé druhy tužších potravin: cukr + máslo cukr + žloutky Šlehané a třené hmoty používáme na přípravu cukrářských výrobků.
9
DALŠÍ ZPRACOVÁNÍ Kořenění pokrmů: Koření dodává: chuť, vůni, barvu, vzhled, podporuje trávení - velké množství může narušit sliznici. Použití koření: celé – na počátku TP mleté a drcené – na začátku, v průběhu, na konci zelené koření – natě – před dohotovením
10
OPAKOVÁNÍ 1)Jaké potraviny meleme? Meleme maso, zeleninu, ovoce, mák, koření, ořechy, pečivo, kávu. 2)Jakou úpravou získáme kašovitost pokrmů? Získáme ji mletím a mixováním. 3)Proč hmoty třeme a šleháme? Abychom je nakypřili.
11
Použité zdroje ŠINDELKOVÁ, Alena. Kuchařské práce – Technologie 1.díl.1.vyd. Praha: Parta, 2001, ISBN 80-85989-83-2. Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.