Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKateřina Benešová
1
Exekutivní funkce Literatura: Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions. Učebnice psychologie
2
EXEKUTIVNÍ FUNKCE V současném výzkumu a literatuře: 1.Pozornost 2.Paměť 3.Organizace 4.Plánování 5.Inhibice a excitace 6.Flexibilita 7.Kontrola chování a emocí 8.Celkové zaměření, cíl
3
KONCENTRACE POZORNOSTI 1.Potřebuje dlouhý časový interval, než se začne soustředit 2.Rychle začíná pracovat, ale brzy je unaven/a 3.Kombinace obou předcházejících Pozor! Nezaměňovat poruchy koncentrace pozornosti s únavou dítěte, neporozumění m úkolu, strachem z neúspěchu
4
Na co zaměřujeme pozornost Slova Zvuky Aktivity, činnosti Vizuální vjemy, barvy Myšlenky, ideje Pocity Smyslové vjemy Pocity pozitivní, negativní (cítím se dobře,špatně) Naděje
5
Paměť Všechny typy paměti jsou ovlivněny dalšími exekutivními funkcemi, motivací Paměť krátkodobá (bezprostřední uchování informací po dobu několika sekund) Paměť pracovní (udržení informací nezbytných k řešení úkolu) Paměť dlouhodobá (permanentí ukládání a vybavování informací, slovník)
6
Paměť Způsoby realizace 3 typů paměti: vizuální auditivní motorická procedurální deklarativní sekvenční Každý člověk využívá při zapamatování některé z cest (styly učení)
7
Organizace Je definována ve 3 oblastech, které organizují: 1.Myšlenky 2.Pocity a emoce 3.Aktivity a zodpovědnost Výsledkem je pochopení cesty, jak postupovat, proč touto cestou, proč se cítím dobře, mám zodpovědnost za postup
8
Plánování Spočívá v následujících dovednostech: Time management Sequenční analýza Vnímání celku a částí Pochopení vztahu mezi částmi celku a projektem, mezi projektem a širšími souvislostmi
9
Inhibice a excitace Jsou startovním tlačítkem pro naše chování Nejsou kontrolovány zvnějšku, vycházejí z vnitřních potřeb, zájmu Inhibice – vyžaduje sebekontrolu, disciplínu Excitace, tj. iniciativa, je to angažovanost, začátek akce, rozhodnutí, že je akce nutná. Vychází z rozhodnutí, vnitřního podnětu provést úkol Obojí vyžaduje znát důvod proč, poznat důsledky akce, důvod, proč by se měla uskutečnit
10
Flexibilita, změna Protikladem je rigidita v myšlení, cítění, aktivitě Flexibilita se týká dovednosti přejít od jedné aktivity ke druhé, od pocitu k druhému, ovlivňuje cestu rozhodovat se a hledat cestu Flexibilita je nutná – umožňuje začít a ukončit činnost(chování, pozornost), zrychlit – zpomalit vzhledem k aktuální situaci Učit se ze zkušeností, být flexibilní ke změně, pokud je to třeba Adaptovat se na různé situace
11
Kontrola chování a emocí Seberegulace Sebekontrola Extrémní emoční chování člověka (štěstí – smutek, vzrušení - deprese) přitahují pozornost více než vyvážené chování. Vyjadřují stav člověka. Kontrola chování a emocí by měla vycházet z individua, ne z vnějšku. Je lépe učit sebeřízení, vyjadřování sebe sama, sebekontrola, poznání sebe sama
12
Cíl Všechny exekutivní funkce vyžadují směřování k cíli Cíl krátkodobý, střednědobý, dlouhodobý Pomáhá modifikovat chování s cílem dosáhnou požadovaný výsledek Příklad: výuka angličtiny Kroky – s. 160
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.