Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

LEE IACOCCA Jeden z nejvýznamnějších manažerů nejen automobilového průmyslu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "LEE IACOCCA Jeden z nejvýznamnějších manažerů nejen automobilového průmyslu."— Transkript prezentace:

1 LEE IACOCCA Jeden z nejvýznamnějších manažerů nejen automobilového průmyslu

2 OBSAH Mládí, studium Začátky u Ford Motor Company Úspěch a pád Spasitel Chrysleru Další aktivity Rodina

3 Mládí, studium Narozen 15.října 1924 v Pensylvánii Rodiče byli italští emigranti Jeho otec Nicola Iacocca pracoval postupně v USA jako švec, vlastnil stánek s hotdogy, stal se majitelem divadla a později měl jednu z prvních půjčoven automobilů Právě zde se u Leeho začala rozvíjet láska k automobilům, od otce se učil základům byznysu a vztahu k penězům

4 Mládí, studium Po střední škole odešel studovat univerzitu průmyslového inženýrství Lehigh University přímo v Pensylvánii. Bakalářské studium úspěšně ukončil po čtyřech letech Při tomto studiu usiloval o práci ve Ford Motor Company, tu by i dostal. Lee se však rozhodl pro zvýšení klasifikace na prestižní univerzitě v Princetonu, kde získal magisterský titul Po dokončení studia již nic nebránilo startu úspěšné kariéry ve Fordu

5 Začátky u Ford Motor Company V srpnu 1946 nastoupil na „trainee program“ do Fordu Po skončení programu začal pracovat ve skupině pro automatické převody, tato práce ho však nenaplňovala, táhnul spíše k obchodu a marketingu Proto si našel práci v prodejním oddělení ve městě Chester (Pensylvánie) Pracovat začal jako běžný prodejce, krátce nato se stal oblastním manažerem "Líbilo se mi pracovat s lidmi více než se stroji." Lee Iacocca ve své autobiografii 1984

6 Začátky u Ford Motor Company Jako oblastní manažer úspěšně aplikoval svůj plán „56 za 56“ (1956) Ten měl za cíl zvýšit prodeje autobomilu Ford 1956 Zákazník při koupi tohoto vozu zaplatil 20% jeho ceny v hotovosti, poté 3 roky platil měsíční částku 56 dolarů, prodeje se zvýšily o 75 tisíc aut

7 Začátky u Ford Motor Company Po tomto úspěchu byl jmenován marketingovým manažerem pro nákladní automobily a brzy nato i pro osobní automobily 10.listopadu 1960 se stal generálním ředitelem divize Ford Ihned aplikoval inovativní způsob řízení, kdy každé čtvrtletí musel nadřízený vést dialog s podřízeným a klást tyto otázky: „Jaké máte cíle na příštích 90 dní? Jaké máte plány? Jaké jsou vaše priority? Co očekáváte? Jakým způsobem toho chcete dosáhnout?“

8 Úspěch a pád V roce 1964 Lee ukázal světu své nové „dítě“ – nový Ford Mustang Během prvních dvou let se jich prodalo přes milion kusů a vytvořil se tím čistý zisk 1,1 miliardy dollarů Lee při vývoji tohoto vozu záměrně mířil na mladé lidi, ve kterých viděl budoucnost automobilového průmyslu Po tomto úspěchu získal reputaci jednoho z nejlepších obchodníků

9

10 Úspěch a pád Na začátku roku 1965 byl povýšen na post viceprezidenta divize Fordu a dal si za úkol pozvednout ztrátovou divizi Lincoln-Mercury Osobně se podílel na vývoji vozu Lincoln Mark III a díky úspěchu tohoto automobilu se vrátila divize k zisku. V roce 1970 se stal prezidentem Ford Motor Company

11 Úspěch a pád Po dlouhodobých neshodách Leeho s majitelem společnosti Henry Fordem II. byl Lee Iacocca v roce 1978 vyhozen (54 let) Henry Ford se obával, že Lee chce ovládnout celou společnost

12 Spasitel Chrysleru Prakticky ihned po vyhození dostal nabídku od společnosti Chrysler, ve které se stal prezidentem Chrysler byl v hluboké krizi, prodeje aut byly nízké, stejně tak spokojenost zákazníků a kvalita automobilů Do nového vedení Lee nalákal své staré známé z Fordu, kteří byli vyhozeni s ním, nebo přešli za ním Jeho cílem byla RESTRUKTURALIZACE společnosti a návrat k ziskům

13 Spasitel Chrysleru RESTRUKTURALIZACE = komplexní, zcela zásadní změna struktury skomírajícího podniku, procesů v něm probíhajících, výrazná úprava či změna vstupů a výstupů. Lee Iacocca provedl následující: odprodal prodělečné položky, zvýšil podílu nového kapitálu, snížil fixní náklady na 600 milionů dolarů ročně, snížil platy sedmnácti set vrcholových pracovníků, pozastavil výplatu všech prémií, snížil plány nákupu akcií pro zaměstnance, zrušil dividend běžných akcií, získal nové a důležité závazky od dodavatelů, bankéřů, dělníků, místních a státních úřadů. V roce 1979 vyjednal vládní záruku na půjčku ve výši 1 miliardy USD. Schválení vyvolalo velmi kontroverzní reakce a Chrysler se stal předmětem kritiky. Půjčku však splatili již v roce 1983. Podílel se na vývoji velmi úspěšných aut Dodge Aries, Plymouth Reliant, kabrioletu Chrysler LeBaron a prvního minivanu z roku 1983

14 Spasitel Chrysleru Všechny tyto úspěšné kroky vrátily Chrysler opět do zisku Později Lee zodpovídal za velmi ziskovou divizi Chrysleru Jeep, kde byl u vývoje velice úspěšného vozu Jeep Grand Cherokee V roce 1993 odešel do důchodu, když ho veřejnost v posledních letech kritizovala za vysoké manažerské odměny a nedostatečné soupeření s japonskou konkurencí

15 Další aktivity V roce 1982 napsal pro Newsweek plán, jak snížit státní deficit na polovinu. V plánu bylo mimo jiné odebrat 5% z rozpočtu obrany, zavést daň na dovoz ropy a na benzín u čerpacích stanic. Plán se setkal s velkým ohlasem Dokonce se kvůli němu setkal s americkým prezidentem Ronaldem Reaganem, plán se nakonec neuskutečnil Ve stejném roce ho R.Reagan zvolil předsedou Komise stoletého výročí sochy Svobody, která měla získat prostředky na rekonstrukci a obnovu sochy Svobody. V roce 1999 se stal prezidentem společnosti vyrábějící elektrická jízdní kola Někteří ho vybízeli ke kandidatuře na prezidenta.

16 Další aktivity Dodnes spravuje své webové stránky leeiacocca.com, kde se vyjadřuje k různým žhavým tématům současnosti Návštěvníci mají například také možnost hodnotit prezidentské kandidáty podle charakteristik, které Iacocca považuje za důležité: zvídavost, kreativita, komunikace, charakter, odvaha, přesvědčení, charisma, schopnosti a zdravý rozum V roce 2009 byl na jeho počest představen automobil „The Iacocca 45th Silver Anniversary Edition“

17 Další aktivity v roce 2007 mu vyšla kniha Kam zmizeli všichni ti vůdci? „Jsem snad jediný člověk v téhle zemi, který má až po krk toho, co se tady děje? Banda proradných chlápků žene loď našeho státu přímo k útesu, a my neumíme ani uklidit po hurikánu, natož postavit hybridní auto. V roce 1984 vydal svou autobiografii

18 Rodina V roce 1956 se oženil se svou první ženou, Mary McCleary. Měli spolu dvě dcery, Kathryn a Liu. Manželka však roku 1983 zemřela na cukrovku. Později Lee založil nadaci na léčbu cukrovky Tři roky po smrti první ženy se Lee oženil s Peggy Johnson, manželství však trvalo pouze rok V roce 1991 se oženil se svou třetí ženou Darrien Earle, o tři roky později opět došlo k rozvodu Nyní Lee Iacocca žije v Los Angeles

19 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "LEE IACOCCA Jeden z nejvýznamnějších manažerů nejen automobilového průmyslu."

Podobné prezentace


Reklamy Google